معاون وزیر راه و شهرسازی جزئیات طرح ۱۰ میلیاردی دولت برای نوسازی ناوگان فرسوده برونشهری را تشریح کرد.
عبدالهاشم حسننیا از احتمال آغاز عملیات نوسازی ناوگان فرسوده برونشهری
و درون شهری در آینده نزدیک خبر داد و گفت:با توجه به تسریع فرایند پیگیری و
تصویب شورای اقتصاد، مصوبه صندوق توسعه ملی، صدور ابلاغیه از جانب معاون اول رئیسجمهوری
به کلیه بانکها و صدور ابلاغیه از جانب مرکزی به بانکهای عامل این طرحبا
سرعت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای یادآور شد: در بخش برون شهری
از مجموع ۱۴۰هزار دستگاه کامیون فرسوده ۱۲۰ هزار دستگاه، از ۱۳ هزار
اتوبوس فرسوده ۹ هزار دستگاه، از ۵۷ هزاردستگاه مینیبوس فرسوده ۴۸ هزار و
۵۰۰ دستگاه و ۶هزار دستگاه وانت در این طرح نوسازی خواهند شد.
ویضمن تأکید بر مسئولیت نظارت بر فرایند نوسازی ناوگان فرسوده
برونشهری از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: در این طرح ۲۰۲ هزار
دستگاه اتوبوس، مینیبوس، کامیون و کامیونت فرسوده در حوزه درون و برونشهری با
اعتباری بالغبر ۱۰ میلیارد و ۶۶۶ میلیون دلار نوسازی خواهد شد. البته پیشنهاد این
مصوبه از سوی «وزارت صنعت، معدن و تجارت» با هدف نوسازی ناوگان حملونقل عمومی
درون و برونشهری مطرح شد و پیگیری امور مربوطه نیز بر عهده همین وزارتخانه است.
کهشهرداریها در بخش درون شهری و سازمان راهداری و حملونقل جادهای بخش
برونشهری، عملیات اجراییرا بر عهده دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد برای نوسازی
ناوگان عمومی فرسوده حملونقل بار و مسافر کشور اظهار داشت: در این طرح، مابهالتفاوت
صرفهجویی انجامگرفته در نوسازی خودرو از سوی وزارت نفت بهازای اسقاط یک
خودرو فرسوده و جایگزینی یک خودرو نو، محاسبه و پرداخت میشود.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد:منابع حاصل
از صرفهجویی سوخت به سرمایهگذاران عامل صرفهجویی ناوگان فرسوده درصورت برابر یا
بیشتر بودن تعداد و مجموع ظرفیت کامیونتها، کامیونها و کشندههای اسقاط شده با
تعداد و مجموع ظرفیت خودروهای جایگزین شده جدید برای هر قرارداد منعقدهمشروط
به آنکه خودروهای فرسوده فوق با تأیید سازمان راهداری و حملونقل جادهای، حداقل
یک سال قبل از نوسازی در شبکه حملونقل عمومی فعال بوده باشند طبق جدول محاسباتی
تهیه شده قابل پرداخت است.
حسننیا در خصوص مکانیسم پرداخت حاصل از صرفهجویی گفت:پس از
تحویل خودرو نو به خریدار، شرکت ملی نفت ایران مکلف است در مقاطع ۶ماهه پسازآن،
بسته به نوع خودرو، در سررسیدهای بازپرداختمبالغ ذکرشده در جداول محاسباتی،
معادل صرفهجویی سوخت حاصله تا سقف کل مبلغ جدول مصوب، پس از تخصیص سازمان برنامهوبودجه
کشوراز محل سرجمع درآمد حاصل از صادرات مجموع نفت گازیا کاهش واردات
فرآوردههای نفتی، از طریق بانک مرکزی بهحساب اعلامی از سوی خزانهداری کل کشور
واریز کرده و بهحساب بدهکار دولت منظور نماید.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: در این روش، کارخانه
تولیدکننده برای تأمین قطعات، نسبت به گشایش LC اقدام و قطعات مورد نیاز
را از طریق فاینانس تامین میکنند. البته بازپرداخت فاینانس از محل اجرای این
طرح با تضمین دولت انجام میشود. به طوریکه در موعد سررسید اقساط از سوی
وزارتنفت بر اساس تخصیص سازمان برنامهوبودجه پرداخت میشود.
وی افزود: در فرایند خرید خودرو، مبلغ پرداختی دولت بابت
خریدخودرو به صورت کمک بلاعوض دولتازمحل صرفه جویی سوخت تأمین میشود،
متقاضی نیز برای خرید ۲۰ درصد بهعنوان آورده و حدود ۳۰ درصد قیمت خرید نیز بهصورت
تسهیلات با نرخ سود اعلامی از سوی بانک مرکزی پرداخت میشود.