حمل و نقل

مقاوم‌سازی دو سوم پل‌های محور ریلی جنوب

معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: تاکنون ۲ هزار و ۷۰۳ پل یعنی دو سوم پل‌های موجود در محور جنوب مقاوم‌سازی شده است.

مازیار یزدانی،معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی
ایران با بیان اینکه سطح عرشه مقاوم سازی شده این مسیر به بیش از ۸۳ هزار و
۳۹۹ مترمربع رسیده است، اظهار کرد: مقاوم سازی یک سوم پل‌های باقیمانده نیز در دستور
کار است تا با این کار سرعت سیر قطار‌ها در این محور پرتردد افزایش یابد
.

وی افزود: در مجموع در محور جنوب تاکنون یک هزار ۳۶۱ کیلومتر از این مسیر
ریلی مقاوم سازی شده و مقاوم سازی بقیه مسیر مسیر نیز در دست اقدام است
.

یزدانی با اشاره به اهمیت محور جنوب برای تردد قطار‌های باری و مسافری
تصریح کرد: محور ریلی جنوب یکی از قدیمترین مسیر‌های ریلی کشور است و مقاوم سازی و
بهسازی این مسیر به عنوان یکی از اولویت‌های شرکت راه آهن در دستور کار ما قرار
گرفته و پس از اتمام مقاوم سازی پل‌های این مسیر، مقاوم سازی تونل‌ها نیز آغاز می‌شود
.

وی تاکید کرد: در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی، توسعه، حفظ و نگهداشت شبکه
ریلی برای ما اهمیت زیادی دارد و دسترسی حداکثری مراکز عمده بار و مسافر ریلی در
کشور در دستور کار راه آهن قرار دارد تا بخش زیادی از بار و مسافر در کشور از حمل
و نقل جاده‌ای به شبکه ریلی منتقل شود
.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن اظهار کرد: در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد
مقاومتی اکنون طرح‌های مختلفی در شرکت راه آهن در دستور کار ما قرار گرفته و توسعه
شبکه به منظور دسترسی مراکز عمده بار و مسافر بخصوص برای افزایش ترانزیت و صادرات
در راس برنامه‌های ما قرار دارد
.

وی با بیان اینکه در توسعه شبکه ریلی کشور نیازی به استفاده از شرکت‌های
خارجی نداریم، گفت: با ایجاد ارتباط بیشتر بین بخش‌های مختلف حمل و نقل و با توسعه
ظرفیت شبکه در محور‌های مهم، کاهش زمان سفر و هزینه‌ها از مهمترین اولویت‌های ما
در جابجایی بار و مسافر است تا با ایجاد ایستگاه‌های چندی بعدی
(TOD) شرایط مناسب برای استفاده بیشتر از این شبکه برای هموطنان فراهم شود.

یزدانی با اشاره به مزیت‌های توسعه شبکه ریلی و افزایش سهم جابجایی
بار و مسافر توسط قطار بیان کرد: مصرف کنونی گازوییل در بخش حمل و نقل کشور سالیانه
حدود ۲۰ میلیارد لیتر است و اگر این توسط شبکه ریلی انجام شود تنها با ۳ میلیارد
لیتر گازوییل مصرفی می‌توان خدمت رسانی کرد
.

وی گفت: کاهش ۱۷ میلیارد لیتری در مصرف سوخت، سالیانه بیش از ۹
میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای کشور دارد
.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایرانتاکید کرد:
بدون شک در صرفه جویی مصرف انرژی مصداق واقعی آن راه آهن است که یک هفتم جاده سوخت
مصرف می‌کند و هرچه از سفر‌های جاده‌ای کاسته و به سفر‌های ریلی اضافه شود ضمن
کاهش سوانح جاد‌های در کشور از انتشار آلاینده‌های زیست محیطی نیز کاسته شده و در
بخش حمل ونقل امنیت بیشتری حاکم می‌شود
.

وی افزود: تمرکز بر افزایش ایمنی برای کاهش سوانح و نگاه ویژه به
پدافند غیرعامل، استفاده از مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ایجاد اشتغال مستقیم
و غیرمستقیم با ارتقای بهره وری از مولفه‌های مهم حوزه فنی و زیربنایی راه آهن در
راستای تحقق سیاست‌های اقتصادی مقاومتی در این بخش است
.

به گزارش ایرنا، محور ریلی جنوب به دلیل صعب العبور و کوهستانی بودن
در طول ۷۰ سالی که از احداث آن می‌گذرد، بازسازی و بهسازی کامل نشده است و اکنون
راه آهن طبق برنامه ریزی‌های انجام شده بهسازی و مقاوم سازی بخشی از این محور
فرسوده در اولویت کاری خود قرار داده تا این مسیر ریلی پرتردد کشور مسدود نشود
.

نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر از محور ریلی جنوب در منطقه زاگرس قرار دارد و
این مسیر کوهستانی، خشن و سخت به شمار می‌رود که دارای پل‌ها و تونل‌های متعدد است
و فرسودگی مسیر ضمن کاهش سرعت حرکت قطارها، می‌تواند منجر به بروز حوادث ریلی در
این منطقه شود
./

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا