نظام مهندسی

«صما» بررسی می کند:

روابط عمومی نظام مهندسی در اجلاس هفدهم چه کرد؟

صما، گروه نظام مهندسی:در یک تعریف کلی مهمترین وظیفه روابط عمومی، شناخت افکار عمومی و نفوذ در آن برای جلب رضایت افکار عمومی نسبت به سازمان است که هم در درون سازمان و هم در بیرون از سازمان دنبال می شود.

;

ساختمان

;

;بی تردید این وظیفه در قالب مجموعه ای از فعالیتهای ارتباطی انجام می گیرد که می توان آنها را تحت عناوین ارتباطات، امور فرهنگی و نمایشگاه ها، انتشارات، سنجش افکار و پژوهش و برنامه ریزی دسته بندی کرد.

در واقع روابط عمومی مجموعه ای از اقدامات و تلاش های آگاهانه، سنجیده و برنامه ریزی شده به منظور جلب مشارکت عمومی و کسب تفاهم بین یک سازمان و گروه های مورد نظر آن سازمان است.

اگرچه مجموعه وظایف یک روابط عمومی به روش های کلیشه ای دنیای ارتباطات و تبلیغات ختم نمی شود و هرگز نمی توان آنها را محدود و محصور در یک سری برنامه ها کرد، اما روابط عمومی برای وصول به موفقیت سازمانی نباید بدون برنامه حرکت کند؛ بلکه باید هدفمند، منظم و قاعده مند باشد تا بتواند در راستای انجام وظایف موفقیت حاصل کند.

ارتباط با رسانه ها یکی از مهمترین و اصلی ترین وظایف روابط عمومی است، زیرا رسانه ها نقش اطلاع رسانی در جامعه را برعهده دارند و این مهم بر عملکرد روابط و نقش آن درارتباط با رسانه ها تاکید دارد.

البته هدف از ارتباط روابط عمومی با رسانه ها تنها ارسال اخبار و گزارش عملکرد نیست، بلکه باید با رسانه ها به گونه ای ارتباط برقرار کرد که این ارتباط دوسویه و به صورت فعال باشد. در واقع ارتباط با رسانه می تواند نقطه قوت روابط عمومی ها باشد.

تمام اینها در حالی است که در جریان برگزاری هفدهمین اجلاس سازمان نظام مهندسی ساختمان که به نوعی یکی از بزرگترین رخدادهای این حوزه است، روابط عمومی این سازمان نتوانست به هیچ یک از وظایف مذکور به خصوص در ارتباط با رسانه ها عمل کند.

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان که چند روز پیش از اجلاس هفدهم اقدام به برگزاری یک نشست خبری کرده بود، ظاهرا برای پوشش رسانه ای این رویداد بزرگ فقط به همین یک اقدام اکتفا کرد. زیرا در جریان برگزاری این اجلاس و به ویژه در مراسم افتتاحیه، هیچ یک از خبرگزاری ها و روزنامه ها حضور نداشتند و فقط دو رسانه تخصصی اقدام به پوشش خبری این رویداد مهم کردند.

البته متاسفانه عملکرد مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی در جانبداری یک سویه از یک رسانه تخصصی موجب شد که اتفاقات ناخوشایندی در جریان برگزاری اجلاس هفدهم رخ دهد.

نکته جالب توجه دیگر این بود که حتی برخی از خبرگزاری ها که در اجلاس هفدهم حضور نداشتند، اخبار سخنان وزیر راه و شهرسازی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهردار تهران را از یکی از سایت های حاضر در اجلاس کپی برداری کردند.

زیرا روابط عمومی نظام مهندسی ساختمان با وجود آنکه یک ستاد خبری در اختیار داشت، حتی نتوانست این اخبار را به موقع بر روی سایت این سازمان قرار دهد تا حداقل سایر رسانه ها از آن استفاده کنند.

نگاهی به یکی از اخبار روابط عمومی با عنوان «بازتاب برگزاری هفدهمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان در رسانه ها» نشان می دهد که در یک اقدام جهت گیرانه، معدود رسانه های تخصصی که پوشش خبری وسیع و کاملی از این رویداد داشتند، در بین ۴۰ رسانه بازتاب دهنده رخداد مذکور در رده های آخر قرار گرفته اند.

بدیهی است که عملکرد روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان نه تنها نمایانگر وجود نقاط ضعف متعدد در آن است، بلکه بیش از پیش موید نبود اعتقاد کامل به رسانه ها و جهت گیری های یک سویه به نفع یک یا چند رسانه خاص است.هر چند در این رابطه سخن بسیار است اما ترجیح می دهیم فرصت قضاوت و داوری را به مخاطبان واگذار کنیم.

;

انتهای پیام/

کد خبر: ۰۲۲۲

;

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا