رییس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه آلودگی صوتی یکی از دغدغههای اصلی کلان شهرها است، گفت: بر اساس آخرین پایش های انجام شده به طور میانگین در تهران ۵دسی بل بیشتر از حد استاندارد، آلودگی صوتی وجود دارد.
محمد حسین بازگیر در
این باره گفت: ازجمله عوامل ایجاد آلودگی صوتی منابع متحرکی چون حمل و نقل عمومی،
خودروهای سواری، موتورسیکلت ها، حمل ونقل هوایی و منابع ثابتی چون نیروگاهها، پالایشگاهها،
کارخانهها، کارگاهها، فرودگاهها و پایانههای حمل و نقل هستند.
وی همچنین در ادامه عواملی مانند واحدهای
تخلیه بار و زباله، وسایل برقی و الکتریکی و مکانهای تفریحی را منابع متفرقه ای
دانست که در ایجاد آلودگی صوتی تأثیرگذارند.
بازگیر با اشاره به حد استاندارد صوت در
مکان های گوناگون گفت: در مکانهای مسکونی در روز ۵۵ و در شب ۶۵ دسی بل و در مکان
هایی که هم مسکونی هستند و هم صنعتی در روز ۷۰ و در شب ۶۰ دسی بل حد استاندارد
آلودگی صوتی است؛ این در حالی است که به طور میانگین در تهران ۵دسی بل بیشتر از حد
استاندارد، آلودگی صوتی وجود دارد و در مناطق پرتراکم مانند منطقه های ۶ ،۱۲ و ۲۱
بیشتر از سایر نقاط شهر آلودگی صوتی وجود دارد.
وی ادامه داد: آلودگی صوتی بر سلامت جسمی
و روحی افراد تاثیر نامطلوب میگذارد و میتواند صدمات جبران ناپذیری به شنوایی
انسان وارد کند، همچنین آلودگی صوتی اثراتی منفی بر روند رشد گیاهان و جانوران دارد.
شناسایی نهادهای تولید کننده آلودگی صوتی
در پایتخت
بازگیر بیان کرد: اداره محیط زیست
واحدهایی مانند نیروگاهها، پالایشگاهها و کارخانههایی که آلودگی صوتی بیش از حد
مجاز ایجاد میکنند را شناسایی میکند و به آنها مهلت میدهد که این مشکل را رفع
کنند، در غیر این صورت این واحدها را به مراجع قضایی معرفی میکنیم.
رییس اداره محیط زیست شهر تهران، چینش
درست شهر و امکانات شهری، رفع گرههای ترافیکی و ایجاد فضای سبز را از جمله
اقدامات موثر درکاهش آلودگی صوتی دانست و گفت: گارگاهها و نیروگاههایی که آلودگی صوتی تولید میکنند
ملزم هستند که برای ژنراتورها و دستگاههای خود پوشش درست کرده و دور آنها اتاقک
بزنند.
وی با بیان اینکه فرودگاه ها نیز عوامل
دیگر آلودگی صوتی در شهر تهران هستند، گفت: مسیر رفت و آمد هواپیماها در سطح شهر
مشخص هستند پس باید درساخت و سازهای شهری، این مسیرها مورد توجه قرار گیرد.