شهر

توسعه راه آهن؛ يكی از برنامه‌های توسعه‌ای مهم كشور

تنها راه حل رفع آلودگی هوای تهران؛ توسعه قطارهای حومه‌

با توجه به اینکه بیشتر استان‌های مهم و صنعتی کشور به شبکه اصلی و سراسری راه آهن متصل هستند، پرداختن به این موضوع که باید خطوط ریلی را در درون و برون شهرها توسعه دهیم و با تدوین برنامه‌ای مدون سهم واقعی حمل بار و مسافر در این حوزه را گسترش دهیم، امری بدیهی است.

این روزها مسئولان ریلی دیگر کشورها در صدد برقراریمناسبات
بین‌‌المللی شبکه ریلی کشور خود با اتصال به خطوط ریلی دیگر کشورها هستند تا
بتوانند سهم ترانزیت ریلی کشور خود را افزایش دهند.به طورحتم کشوری که گام
های محکمی جهت توسعه و ترمیم زیرساخت های خود، علی الخصوص در بخش حمل و نقل ریلی
بردارد، شاهد توسعه اقتصادی قابل توجهی خواهد بود که در همین راستا ایمنی و امنیت
را در بخش های مختلف جابجایی بار و مسافر و تعاملات بین المللی فراهم خواهد کرد
.

در همین حال و با توجه به اینکه اکثر
استان‌های مهم و صنعتی کشور به شبکه اصلی و سراسری راه آهن متصل
هستند،
پرداختن به این موضوع نیز که باید خطوط
ریلی را در درون و برون شهرها توسعه
دهیم
وبا تدوین برنامه‌ایمدون سهم واقعی حمل بار و مسافر در این حوزه را
گسترش دهیم، امری بدیهی است این درحالی است که با روی کار آمدن
دولت یازدهم توجه به راه آهن بیش از پیش افزایش یافته است و هر روز شاهد اتفاق های
بزرگی برای این صنعت در کشور طی ۳ سال گذشته بوده و هستیم
.

البته نباید فراموش کرد که از ابتدای شروع برنامه توسعه، راه آهن
جمهوریاسلامی ایران همواره جزو یکی از برنامه‌های توسعه ای مهم کشور بوده،
به گونه ای که از اول انقلاب تاکنون ۵ برنامه توسعه ای برای کشور تدوین که در تمام
این برنامه ریزی ها، پیرامون توسعه و شکوفایی حمل و نقل ریلی قوانین بسیاری مصوب
شده است
.

در میان اینها عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی همواره در مجلس شورای
اسلامی از ارتقا کمی و کیفی صنعت ریلی سخن گفته است، به نحوی که با حضور در
بهارستان و در جمع نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به بیان چشم انداز
وزارت راه، مسکن و شهرسازی، خصوصا” حوزه ی ریلی اینگونه پرداخته است
.وزیر راه وشهرسازی یادآورمی شود که در بخش ریلی با بازنگری توافق با
کشورهای منطقه (اتصال شبکه ریلی ایران به چین، مسکو و آلمان)؛ صرفا در بخش راه آهن
تنها دارای ۵۹۰ هزار میلیارد ریال پروژه در دست اقدام هستیم
.

آخوندی خاطرنشان می کند که تا آذرماه پارسال، واگن های بالای ۶۹ سال
مسافران را جابه جا می کردند اما از آن به بعد، استفاده از واگن های بالای ۵۵ سال
ممنوع و امسال نیز واگن های بالای ۴۵ سال از رده خارج می شود و سال آینده درصددیم
که همه واگن های بالای ۳۵ سال را از رده خارج کنیم
.

وی در این باره می گوید: ما برای توسعه ناوگان ریلی نیازمند یک هزار و
۵۵۸ واگن مسافری، ۲۸ هزار و ۵۰۰ واگن باری و ۶۱۷ لکوموتیو هستیم و مفهوم آن این
است که برای تامین این ناوگان باید ۳۵۰ هزار میلیارد ریال هزینه کنیم؛ که قرار است
۲۰۰ میلیارد ریال آن توسط بخش خصوصی داخلی و خارجی و ۱۵۰ میلیارد ریال دیگر توسط
دولت هزینه شود
.

وزیر راه و شهرسازی تاکید می کند تنها راه حل رفع آلودگیهوا در
تهران، توسعه قطارهای حومه‌ای است، چرا که روزانه تنها ۴۵۰ هزار خودرو از شهرهای
حومه ای وارد تهران و از آن خارج می شوند که نتیجه آن آلودگی بیشتر هواست
.

همچنین وزیر راه و شهرسازی یادآور می شود که سال گذشته تعداد مسافران
قطارهایحومه از ۲ میلیون به چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسید و پیش بینی ما
این است که امسال تعداد مسافران قطارهای حومه ای به هفت میلیون نفر افزایش یابد؛
که این در واقع انتقال عملی مسافر از جاده به روی ریل است
.

حال که راه آهن ایران طی این سال‌هاتوانسته جایگاه خاصیرا
در بخش ترانزیت و بار به دست بیاورد، به شدت پیگیر تحقق جابجاییتعداد زیادی
از مسافران از جاده به ریل است و از آنجاکه برای نخستین بار در تاریخ، راه
آهن جمهوری اسلامیایران رشدیبالاتری نسبت به رشد کل حمل و نقل در کشور
را به ثبت رسانده است، می‌توان پی برد مسوولان راه آهن، خیز لازم را در این خصوص
برداشته‌اند

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا