شهر

قطع درختان ۱۵۰ساله چهار باغ

سروقامتان ۱۵۰ ساله چهارباغ عباسی به‌دلیل احداث مترو قربانی مار آهنی قطار اصفهان شدند و بیش از ۱۷ سال است که این مار خوش خط و خال آرام آرام می‌خزد و زیبایی‌های شهر اصفهان را می‌بلعد.

درختان چهارباغ اصفهان این روزها هیچ‌کدامشان یارای مقاومت ندارند و
هربار که تیغه‌های اره برقی با پایشان برخورد می‌کند، بدون هیچ واکنشی کمر خم کرده
و نقش بر زمین می‌شوند. همه جهانیان زیبایی چهارباغ را به دالانی می‌دانند که به
واسطه درختان سر به فلک کشیده‌اش ایجاد شده است؛ درختانی که احساس خوبی را در
عابران ایجاد می‌کنند و با خضوع به مسافران خوشامد می‌گویند. اما این بار خبرها
حاکی از قطع و جا‌به‌جایی برخی از درختان چهارباغ عباسی که در محدوده کارگاهی مترو
اصفهان قرار گرفته‌اند، است
.

قطع شبانه درختان

زهرا حاجیان، یکی از فروشندگان خیابان چهارباغ عباسی که از قطع شبانه
درختان در محوطه کارگاهی مترو اصفهان در خیابان چهارباغ عباسی سخن به میان می‌آورد
با انتقاد از عملکرد شهرداری در پروژه مترو اصفهان می‌گوید: مترو فقط شهر را خراب
می‌کند و هیچ سودی برای شهروندان ندارد. مگر خرابی‌های ابتدای چهارباغ بالا کم بود
که اینجا را نیز دستکاری کردند. او که معتقد است همه مردم جهان اصفهان را به
چهارباغش می‌شناسند، ادامه می‌دهد: چهارباغ را هم خراب کردند
.

شهرداری باید بهای درختان را بپردازد

رضا جواهریان از دیگر فروشندگان خیابان چهارباغ عباسی نیز که قطع
درختان با سن بالای ۱۵۰ سال را ضربه‌ای بزرگ به اعتبار خیابان چهارباغ عباسی می‌داند،
می‌گوید: شهرداری درختان دو، سه ساله را جابه‌جا و درختان با سنین بالا را قطع می‌کند
و برای این کار باید بهای سنگینی را پرداخت چرا که سال‌ها زمان نیاز است تا این
درختان دوباره در خیابان چهارباغ شکل بگیرند. او که چهارباغ را اصلی‌ترین نقطه
گردشگری اصفهان می‌داند، ادامه می‌دهد: اگر مترو نبود هیچ اتفاقی نمی‌افتاد و
امروز این پروژه چهارباغ را از قیافه انداخته است
.

اطلاعی از قطع درختان ندارم

در این راستا جواد شعرباف، مدیرعامل قطار شهری اصفهان که معتقد است
تنها اقدام صورت‌گرفته در مورد درختان چهارباغ عباسی در ایستگاه میدان انقلاب فقط
جا‌به‌جایی بوده است، می‌گوید: اطلاعی در مورد قطع درختان در این محوطه کارگاهی
ندارم. او که معتقد است برای قطع یا جا‌به‌جایی درختان در محوطه کارگاهی مترو
نیازی به مصوبه نیست، ادامه می‌دهد: هرگونه اقدامی درمورد درختانی که سر راه مترو قرار
دارند با توجه به روش اجرایی پروژه صورت می‌گیرد و تصمیم لحظه‌ای در این زمینه
اعمال می‌شود
.

قطع درختان اجتناب‌ناپذیر بود

فتح‌امعین، عضو شورای شهر اصفهان نیز در این زمینه با اشاره به اینکه در ایستگاه
میدان انقلاب که در تقاطع خیابان چهارباغ عباسی است نیاز به قطع تعدادی از درختان
بوده است، می‌گوید: اما در این راستا باید یادآور شوم که بحث بر این بوده است که
تعدادی از درختان که با استفاده از تکنیک‌های جدید امکان جا‌به‌جایی را داشته‌اند
جابه‌جا شوند. او با بیان اینکه در بررسی‌های نهایی قطع بسیاری از این درختان امری
اجتناب‌ناپذیر بوده است، ادامه می‌دهد: از این‌رو شهرداری مجبور به قطع این درختان
بوده است.عضو شورای شهر اصفهان اضافه می‌کند: شهرداری اصفهان موظف شده درختانی که
امکان جابه‌جایی را داشته در محل دیگری نگهداری و پس از انجام عملیات این منطقه کارگاهی
درختان به منظور احیای فضای سبز دوباره راهی چهارباغ شوند. محسن رنجبر، معاون
خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز در این‌باره می‌گوید: آمار دقیقی از تعداد درختان
جابه‌جا یا قطع‌شده از محوطه کارگاهی میدان انقلاب ندارم. او با بیان اینکه اجرای
طرح قطع یا جابه‌جایی درختان در محوطه کارگاهی میدان انقلاب دارای مصوبه است و در
کمیسیون حفظ و گسترش نیز مورد بررسی قرار گرفته است، اضافه می‌کند: بر این اساس از
آنجایی که درختان برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند در حفظ و نگهداری آنها
تلاش زیادی صورت گرفته است و همان اقداماتی که در میدان امام حسین‌(ع) انجام شده
در میدان انقلاب نیز در حال اجراست. معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان می‌افزاید:
تمام اقدامات صورت گرفته درمورد قطع یا جابه‌جایی درختان در محوطه‌های کارگاهی
مترو اصفهان با بررسی کارشناسانه و علمی صورت گرفته است
.افراسیاب دهلوی، کارشناس فیزیولوژی درختان، حداکثر سن درخت
برای جا‌به‌جایی و نگهداری برای استفاده دوباره از درختان را ۸ سال اعلام می‌کند
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا