مسکن و ساختمان

منوی تهران برای سرمایه‌های کره‌ای

معاون شهردار تهران از انعقاد اولیه قراردادهای سرمایه‌گذاری خارجی با کره‌ای‌ها در زمینه تبدیل زباله به انرژی خبر داد.

حجت‌الله میرزایی معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران در گفت‌وگو با «دنیای
اقتصاد» با تشریح منوی تهران برای سرمایه‌های کره‌ای گفت: توافقات اولیه برای سرمایه‌گذاری
در دست‌کم ۷ نوع پروژه شهری با مقامات کره‌ای انجام شده است. این پروژه‌ها شامل مترو،
پروژه‌های بزرگراهی که از طریق عوارض امکان بازپرداخت هزینه آن وجود دارد، بازیافت
زباله و تبدیل آن به انرژی و کود کمپوست، پروژه‌های نمایشگاهی مثل شهر آفتاب، پروژه‌های
ایستگاهی که در سطح شهر می‌تواند اجرا شود، پروژه‌هایی در حوزه حمل و نقل عمومی مثل
برقی کردن اتوبوس‌ها و احداث شهر بازی می‌شود که در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته
است.

به گفته میرزایی برقی‌کردن اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌ها الگویی است که در
بسیاری از شهرهای جهان اجرایی شده و از جمله پروژه‌هایی است که توجیه اقتصادی مناسبی
برای واگذاری آن به سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد.

او با بیان اینکه این پروژه‌ها به راحتی قابل واگذاری است، اظهار کرد:
گام بعدی مذاکرات تبدیل این پروژه‌ها به طرح‌های سرمایه‌پذیر دارای توجیه اقتصادی است
البته هم‌اکنون برخی موارد همچون سرمایه‌گذاری در حوزه بازیافت زباله و تبدیل آن به
برق به مرحله قرارداد رسیده است و امیدواریم ظرف ماه‌های باقی‌مانده از سال جاری نیز
به نتیجه برسد.

میرزایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پیاده‌سازی تجربه تامین
منابع درآمدی سئول در تهران گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از منابع درآمدی
شهرداری سئول برخلاف منابع درآمد شهرداری تهران از محل عوارض سالانه تامین می‌شود.
در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد از منابع درآمدی شهرداری تهران از محل عوارض ساختمانی
تامین می‌شود و در مقابل سهم عوارض نوسازی یا خدمات شهری در بودجه سالانه شهرداری تهران
بسیار پایین تعریف شده است. او ادامه داد: در شهر سئول تقریبا برای ساخت و ساز عوارضی
دریافت نمی‌شود یا آنکه سهم آن بسیار در تامین هزینه‌های اداره شهر پایین است اما سالانه
دو بار مالکان واحدهای مسکونی به شهرداری عوارض پرداخت می‌کنند و منبع اصلی درآمد شهرداری
از محل درآمد حاصل از عوارض مستمر و پایدار است. بنا شده است سهم دقیق هر یک از این
منابع درآمدی در قالب یک گزارش به شهرداری تهران تحویل داده شود. میرزایی با بیان اینکه
نکته مهم آن است که باید در مورد روش بازپرداخت برنامه‌ریزی شود چراکه قاعدتا هزینه
این پروژه‌ها نباید از طرف مردم پرداخت شود، گفت: قاعدتا روش تامین مالی برای آنها
باید وجود داشته باشد. یکی از این روش‌ها بازپرداخت توسط دولت به خاطر صرفه جویی است
که در مصرف انرژی صورت می‌گیرد، است چراکه دولت مطابق تبصره‌های قانونی بودجه و همین‌طور
در برنامه توسعه ششم موظف است هزینه‌های صرفه‌جویی انرژی را پرداخت کند.

به گفته وی دولت در زمینه تامین هزینه‌های تعویض خودروهای عمومی شهر تهران
به خودروهایی که از سوخت کمتری استفاده می‌کند نیز می‌تواند مشارکت داشته باشد. او
به وضعیت کنونی مصرف سوخت در ناوگان تاکسیرانی شهر تهران اشاره کرد و افزود: واقعیت
این است که خودروهای فعال در ناوگان تاکسیرانی دست‌کم دو برابر خودروهای ناوگان تاکسیرانی
دنیا بنزین مصرف می‌کنند به‌عنوان مثال در بسیاری از شهرهای دنیا مصرف سوخت تاکسی‌ها
به ۳ تا ۴ لیتر در ۱۰۰کیلومتر می‌رسد اما ما هنوز خودروهایی با ۱۲ لیتر بنزین در
۱۰۰ کیلومتر در ناوگان تاکسیرانی شهری داریم.

او با بیان اینکه در این حوزه‌ها به کمک دولت نیاز است، گفت: اما گذشته
از این موارد سایر پروژه‌‌های شهری به راحتی قابل واگذاری به سرمایه‌گذاران خارجی است.
میرزایی در عین حال به اعتبار هشت میلیارد دلاری از سوی بانک کره‌ای برای فاینانس پروژه‌های
ایران اشاره کرد و گفت: «اگزیم بانک» کره‌جنوبی یک اعتبار هشت میلیارد دلاری برای فاینانس
پروژه‌های ایران تعیین کرده است؛ امیدوارم شرکت‌های کره‌ای از این شراکت استفاده کرده
و ما هم در تهران بتوانیم پروژه‌های خوبی را عرضه کنیم تا از این فرصت استفاده مطلوبی
شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا