مصادیق حقوق شهروندی در سازمان ملی زمینومسکن
مصادیق حقوق شهروندی در سازمان ملی زمینومسکن به عنوان یکی از سیاستهای کلان وزارت راهوشهرسازی با امکان دسترسی به مجموعه قوانین، دستورالعملها و بخشنامهها، آگاهی از فرآیندهای خدمات سازمان در نحوه واگذاری زمین و مسکن و همچنین برخورداری از خدمات مناسب به درخواستها و شکایات شهروندان، تشریح شد.
مرکز توسعه و سیاستهای راهبردی وزارت راه و شهرسازی، در راستای سیاست
کلان وزارت راه و شهرسازی تحت عنوان سلامت اداری و مبارزه با فساد و تقویت نظام
پاسخگویی مصادیق حقوق شهروندی را در سازمان ملی زمین و مسکن تشریح کرد. بر اساس
این گزارش مصادیق حقوق شهروندی در سازمان ملی زمین ومسکن شامل موارد زیر است:
۱.امکان دسترسی آسان و سریع به مجموعه
قوانین، آییننامهها، دستورالعملها و بخشنامههای مرتبط با
سازمان.
۲.آگاهی از فرایندهای خدمات سازمان در موضوعات زیر از طریق وب سایت
سازمان:
-نحوه واگذاری زمین
-واگذاری مسکن
-واگذاری خانه های سازمانی
-دریافت حقوق مالکانه
-گردش کار تشکیل پرونده کمیسیون ماده ۱۲
-دسترسی به آگهیهای مزایدهها و مناقصهها
-پاسخگویی به استعلامات و مکاتبات
-تسهیلات اعطایی به ایثارگران و …
۳. برخورداری از خدمات مناسب در بخش رسیدگی و پاسخگویی به درخواستها و
شکایات.
اقدام اجرایی – تعیین گلوگاهها و واحدهای آسیبپذیر و اصلاح فرآیندهای
مرتبط با آنها بود. راهکارهای مناسب جهت افزایش سلامت واحدهای آسیبپذیر نیز از
طریق اعمال نظارت بیشتر و مستمر بر عملکرد کارکنان واحدهای آسیبپذیر، استفاده از
ابزارها و فنآوریهای نوین جهت کنترل دقیق تر بر عملکرد کارکنان، ارزیابی مستمر
عملکرد واحدهای آسیبپذیر در جهت اعمال سیاستهای تشویقی و تنبیهی و برخورد قاطع
با کارکنان متخلف و سهلانگار، طبق قوانین موضوعه انجام شد.
نقاط آسیب پذیر سازمان ملی زمین و مسکن
نقاط آسیبپذیر به واحدهایی اطلاق میشود که عموماً اسناد و مدارک
اموال و داراییهای سازمان در آنجا متمرکز است. این نقاط شامل واحدهای مرتبط با
امور املاک، واگذاری، حقوقی و قراردادها و پیمان و رسیدگی، واحدهای مرتبط با
نگهداری اسناد و مدارک و پرونده ها، واحدهای مرتبط با نگهداری اطلاعات و داده های
الکترونیکی، واحدهای مرتبط با صدور، مجوز، اسناد و اوراق بهاء دار و واحدهای مرتبط
با خرید اموال، ملزومات وچگونگی توزیع و نگهداری آنها.
ایجاد سامانه جامع ثبت معاملات املاک و مستغلات
سامانه جامع ثبت معاملات املاک و مستغلات، به منظور مدیریت فرآیندها،
فعالیتها و اطلاعات مربوطه به ثبت معاملات و قراردادهای مربوط به معاملات املاک و
مستغلات در مشاورین املاک مورد استفاده قرار میگیرد. مهمترین قابلیتهای این
سامانه عبارتند از:
-مدیریت ثبت اطلاعات دفاتر مشاور املاک دارای پروانه کسب و دفاتر
اسناد رسمی.
-ثبت نام مشاورین املاک.
-مدیریت ثبت اطلاعات معاملات و قراردادها (شامل: قراردادهای مبایعه
نامه؛ اجاره نامه؛ اجاره به شرط تملیک؛ انتقال سرقفلی؛ پیش فروش؛ وقف؛ هبه؛ صلح؛
واگذاری تعاون مسکن/ انبوه ساز؛ قراردادهای ۱۰۰ % دولتی؛ حکم قضایی؛ قراردادهای
غیررسمی؛ قراردادهای توافقی؛ معاوضه ملک.)
-صدور کد رهگیری برای معاملات املاک و مستغلات.
– مدیریت اطلاعات سند رسمی ملک(سند رسمی مربوط به هر قرارداد).
– قابلیت ثبت و استعلام شناسنامه کلیه مشاورین املاک.
– امکان ثبت و استعلام مشخصات املاک و مستغلات براساس کدپستی.
– امکان ثبت و استعلام مشخصات طرفین قرارداد براساس کدملی.