مسکن و ساختمان

وزیر راه و شهرسازی:

اقدامات ملانصرالدینی دولت احمدی‌نژاد در ساخت ایستگاه‌های راه آهن/ به پیمانکاران چینی پروژه جدید نمی‌دهیم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قطعه یک آزادراه تهران – شمال تا پایان دولت یازدهم تکمیل می‌شود، گفت: پروژه پیمانکاران چینی در آزادراه شمال رو به اتمام است و کار جدیدی به چینی‌ها در این پروژه واگذار نمی‌کنیم.

عباس آخوندی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به عملکردهای
وزارت راه و شهرسازی در حوزه ریلی گفت: وقتی می‌خواهید چیزی را عرضه کنید باید
مجموعه امکانات شرایط و اهداف همه باهم را در نظر بگیرید. اگر همه این عوامل در
کنار هم نباشند اهداف به آرزو تبدیل می‌شود.

وی افزود: در این سه سال گذشته تمامی اهدافی که تعقیب می‌کردم این بود
که در تمام زمینه‌ها به تعادل برسیم. یکی از اهدافی که تعقیب می‌کردم ایجاد تعادل
در بخش حمل و نقل بود.

آخوندی با بیان این که اینکه حمل و نقل ایران دچار عدم تعادل‌های
بسیار سنگینی بود، گفت: وقتی عمر ناوگان هوایی به ۲۴ سال می‌رسد یعنی این ناوگان
تعادل خود را از دست داده است وقتی بیش از ۸۰ درصد نشست و برخاست تنها از ۹
فرودگاه کشور صورت می‌گیرد یعنی در این بخش هم تعادل را از دست داده‌ایم. وقتی حمل
و نقل ریلی را می‌بینیم که از سال ۸۵ سهم بخش ریلی در حمل و نقل رو به کاهش بوده
است یعنی تعادل بین حمل و نقل جاده‌ای و ریلی کاملا از دست رفته است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آمار ۱۳۷ هزار کامیون بالای ۳۵ سال
نشان می‌دهد که تعادل‌ها در این بخش هم با مشکل جدی مواجه هستند بنا بر این در این
مدت برگشتن به تعادل را در دستور کار خود قرار دادیم.

آخوندی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف ما برگشت به تعادل های بنیادین
بوده است، گفت: توسعه حمل و نقل ریلی را نه به عنون اجرای یک پروژه بلکه به عنوان
تغییر رفتاری مردم پیگیری کردیم.

وی افزود: در اجرای پروژه‌ها همواره به تاثیر آن پروژه در زندگی مردم
توجه داشته‌ایم و پروژه‌ها را انسان محور تعریف کرده‌ایم این در حالی است که در
گذشته این موضوعات مورد توجه قرار نمی‌گرفت.

وی ادامه داد: برای مثال ایستگاه راه آهن همدان در ۱۵ کیلومتری شهر
همدان ساخته شده بود اما شهرسازی ریل پایه می‌گوید ایستگاه راه آهن باید در قلب
شهر ساخته شود . وقتی که از حمل و نقل درب به درب صحبت می‌کنیم یعنی ایستگاه‌های
راه آهن باید از نزدیک‌ترین محل زندگی مردم ساخته شود و این تغییر نگاه به
حمل و نقل است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همین موضوعات ساده بسیار در زندگی مردم
اثربخش است.

وی با اشاره به راه آهن اصفهان شیراز گفت: چند هزار میلیارد تومان
اعتبار صرف ساخت راه آهن اصفهان شیراز شد اما ایستگاه راه آهن شیراز در ۱۷
کیلومتری شهر ساخته شد و می‌بینیم که پس از این همه هزینه نقش تعیین کننده‌ای در
حمل و نقل باری و مسافری مردم شیراز ندارد.

وی درباره تغییر رفتار حمل و نقلی تهران اظهار داشت: در تهران موضوع
حمل و نقل حومه‌ای را دنبال کردیم. روزی یک میلیون و ۳۰۰ هزار سفر از حومه به
تهران انجا م می‌شود اما سهم ریل از این سفرها ۲.۵ درصد یعنی چیزی نزدیک به صفر
است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با این وجود همواره درباره آلودگی هوا،
افزایش اینمی، کاهش مصرف سوخت و کاهش ترافیک حرف می‌زنیم در حالی که راه حل همه
این موضوعات توسعه و گسترش حمل و نقل حومه‌ای است. به همین دلیل در برنامه ششم
توسعه تاسیس شرکت حمل و نقل حومه‌ای را مطرح کردم.

وی ادامه داد:‌ البته این مشکل تنها به تهران محدود نمی‌شود و حمل و
نقل حومه‌ای را در کلانشهرهای اصفهان، مشهد و … باید دنبال کنیم.

آخوندی با بیان اینکه برای برگشتن به تعادل‌های بنیادین هسته‌های فکری
آن را بنا گذاشتیم، اظهار داشت: توسعه حمل و نقل حومه‌ای و ریل ایجاد راه آهن سریع
السیر شهرسازی ریل پایه و … تمام اینها برای برگشت به تعادل‌های بنیادین بوده
است.

وزیر راه و شهرسازی درباره راه آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان
گفت: ‌ایستگاهی که در سال‌های گذشته برای این پروژه در اصفهان پیش بینی شده
بود خارج از شهر اصفهان بوده است یعنی مسافران با سرعت ۲۵۰ کیلومتر از تهران با
کمتر از ۲ ساعت به اصفهان می‌رسیدند اما برای رسیدن به شهر از ایستگاه راه آهن
باید یک ساعت در راه می‌بودند معلوم است که این کار، کار ملانصرالدینی است.

وی افزود: ایستگاه راه آهن قم هم در جمکران پیش بینی شده بود یعنی
مسافران از تهران نیم ساعته به جمکران می‌رسیدند و از جمکران تا خانه باید یک ساعت
در راه می‌بودند.

وی ادامه داد: از همین رو است که تاکید دارم پروژه‌ها باید انسان محور
باشند .

وی با تاکید بر اینکه شهر یک توده‌ای از ساختمان‌ها نیست و در شهرسازی
باید به انسان‌ها و روابط بین آنها توجه شود،‌ گفت: در شهرسازی هم باید به تعادل‌های
بنیادین برسیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال ۸۵ بیش از ۶۳۰ هزار خانه
خالی وجود داشت که این آمار در سال ۹۰ به یک میلیون و ۶۶۰ هزار واحد رسید و در سال
۹۵ ، دو میلیون و ۵۸۷ هزار خانه خالی در کشورمان شناسایی شده است.

وی ادامه داد: اگر ارزش هر خانه خالی را صدهزار دلار بدانیم امروز
ارزش خانه‌های خالی در کشورمان به ۲۵۰ میلیارد دلار می‌رسد این در حالی است که
ارزش شرکت‌های بورس ایران ۱۱۰ میلیارد دلار است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذرای
بدون سوددهی و باطل در بخش مسکن انجام شده است، گفت: باید دید آیا مفهوم توسعه بخش
مسکمن این است که به این روند باطل سرعت بیشتری بدهیم؟ آیا این افتخارآمیز است که
تعداد خانه‌های خالی در کشورمان در حال رشد بوده و بگوییم بخش مسکن توسعه پیدا
کرده است؟

وی تاکید کرد: معتقدم در این شرایط باید ببینیم چرا این اتفاقات
در ایران رخ داده است و این باید پرسش اصلی ما باشد.

آخوندی ادامه داد: هماهنگی‌هایی با سازمان مالیاتی برای ایجاد سامانه
شناسایی خانه‌های خالی داشته‌ایم و به زودی این سامانه به نتیجه می‌رسد.

افتتاح قطعه یک آزادراه شمال تا پایان دولت یازدهم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکمیل قطعه یک آزادراه تهران – شمال
اظهار داشت: در حال حاضر قطعه یک این پروژه بیش از ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است
و تا پایان دولت یازدهم این پروژه به افتتاح می‌رسد.

آخوندی ادامه داد: در حال حاضر ۳۳۰۰ نفر در این پروژه مشغول به کار
هستند و مناقصات برای قطعه دوم هم انجام شده است و تونل قطعه دوم به طول ۶۵۰۰ متر
در حال اجرا است و کار مهندسی قطعه سوم را هم شروع کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر حضور پیمانکاران چینی در
این پروژه اظهار داشت: کار چینی‌ها در پروژه آزادراه تهران – شمال رو به اتمام است
و پس از اتمام کار پیمانکار چینی کار جدیدی را به این پیمانکار خارجی واگذار
نخواهیم کرد و در حال حاضر هم تمام پیمانکاران در این پروژه ایرانی هستند.

تقاضای تاسیس ۱۲ ایرلاین در صنعت هوانوردی ایران

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مهم‌ترین پروژه نوسازی ناوگان هوایی
ایران در حال انجام است و بزرگ‌ترین اتفاق صنعت حمل و نقل هوایی آزادسازی قیمت ها
بوده است، گفت: بیش از ۱۲ تقاضا برای تاسیس ایرلاین وجود دارد که دیگر ایرلاین‌ها
با سرمایه یک الی دو میلیاردی تاسیس نخواهند شد و طبق قانون باید حداقل سرمایه
ایرلاین‌ها در زمان تاسیس ۳۵۰ میلیارد تومان باشد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به توسعه ناوگان ایرلاین‌های
خصوصی اظهار داشت: ناوگان هوایی ما در آینده به سرعت به سمت غلبه بخش خصوصی پیش می‌رود
و کاملا با ایرلاین‌های خصوصی هماهنگ هستیم.

آخوندی ادامه داد: نمایندگان شرکت‌های سازنده هواپیما در دنیا در
ایران حضور داشتند و برای آنها امکان ملاقات با ایرلاین‌های خصوصی را فراهم کردیم.
صندوق توسعه ملی هم آمادگی ارائه تسهیلات به بخش خصوصی را دارد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره بنادر خشک در ایران اظهار داشت:
بنادر خشک باید توسط ریل به بنادر آبی متصل شوند تا بار از بنادر اصلی به بنادر
خشک برسد و پس از آنجا از طریق جاده به مراکز مصرف توزیع شود.

آخوندی با تاکید بر اینکه بنادر خشک در سند اسکاپ تصویب شده‌اند، گفت:
نقشه لجستیکی ایران در حال تدوین است تا باراندازهای اصلی ایران مشخص شوند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا