مسکن و ساختمان

مصوبه شورای‌عالی درباره مغایرت اساسی طرح جامع شهر بندرانزلی

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای هشت بندی، مصوبه شورا را درباره مغایرت اساسی طرح‌جامع شهر بندر انزلی با تقلیل عرض معبر شهید نواب صفوی از ۴۵ به ۳۵ متر، به استاندار گیلان ابلاغ کرد.

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به
نجفی استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گیلان، مصوبه شورا را
درباره موضوع مغایرت اساسی طرح جامع شهر بندر انزلی (تقلیل عرض معبر شهید نواب
صفوی) ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به استاندار گیلان
آمده است: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۹۵.۱۰.۶ مغایریت اساسی
طرح جامع شهر بندر انزلی (تقلیل معبر شهید نواب صفوی از ۴۵ به ۳۵ متر) مصوبه مورخ
۹۴.۸.۲۳ شورای برنامه‌ریزی استان گیلان را مورد بررسی قرا داد و با عنایت به
صورتجلسه مورخ ۹۵.۸.۱۶ کمیته فنی شماره ۱ و با توجه به اسناد و دلایل ذیل:

۱. حداقل دو سوم مسیر خیابان شهید نواب صفوی در داخل بافت تاریخی مصوب
شهر بندرانزلی واقع شده و تبعاً تعریض­های گسترده معابر (از۲۰ تا ۳۰ متر کنونی به
۴۵ متر) در داخل بافت تاریخی، متضمن تخریب و آسیب به بافت مسکونی پیرامون خواهد
بود.

۲. به اذعان مهندسین مشاور تهیه­‌کننده طرح­های جامع و تفصیلی شهر
مبنی بر کفایت عرض سواره­‌رو در مقطع ۳۵ متر برای عبور ترافیک سواره.

۳. مطالعات تکمیلی متضمن آمارگیری مناسب و مدل­سازی و شبیه‌­سازی
ترافیک عبوری از محور توسط مشاور مجزا و تأیید کتبی مطالعات مذکور توسط نماینده
وقت حوزه راه در کمیته فنی.

۴. اذعان مدیریت‌شهری (اعم از مسئولان شهرداری، استانداری و اداره کل
راه و شهرسازی استان) مبنی بر عدم امکان تملک اراضی و املاک موردنیاز جهت تعریض ۱۵
متری از هر طرف معبر.

۵. حقوق مکتسبه ناشی از صدور پروانه­‌های قدیمی بر اساس عرض معبر ۳۰
متر (با توجه به اینکه در طرح تفصیلی ملاک عمل عرض معبر مذکور ۳۰ متر است).

۶. نوع فعالیت­ها و کاربری­‌های اطراف معبر شریانی درجه یک از جهت
تعدد کاربری­های اطراف آن که عمدتاً محله‌­ای و ناحیه‌ای است، با عملکرد معبر
مغایر است.

۷. وجود چهار مسیر موازی به نام­‌های شهید مطهری، میرزا کوچک خان،
شهید نواب صفوی و کنارگذر به صورت شرقی-غربی در محدوده مورد مطالعه.

۸. احداث تقاطع غیرهم سطح در محل احداث محور جدید ورزشگاه شهر.

با تقلیل عرض معبر مذکور منوط به تحقق شرایط زیر موافقت می‌نماید:

با عنایت به اینکه کفایت عرض سواره‌­رو در مقطع ۳۵ متر منوط به حفظ
عملکرد محور در حد شریانی درجه ۲ اصلی است، هرگونه افزایش بارگذاری فراتر از طرح
تفصیلی (حداکثر ۲۵۰ درصد و با کاربری مسکونی) ممنوع بوده و مصوبات کمیسیون ماده ۵
استان در این خصوص مصداق مغایرت‌اساسی خواهد بود.

هرگونه تغییر کاربری بدنه­‌های اطراف محور شهید نواب صفوی از مسکونی
به کاربری‌های جاذب سفر (خصوصاً تجاری-خدماتی) ممنوع است.

حقوق مکتسبه تجاری واقع در وضع موجود صرفاً در حد مجوزات قانونی موجود
در اختلاط با کاربری غالب مسکونی در پلاک‌ها تثبیت گردد.

چنانچه بر اساس عرض قبلی معبر، تعریض‌هاییصورت گرفته است
اراضی حاصل شده صرفاً به کاربری فضای سبز شهری اختصاص یابد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا