قرارداد چینیها در آزادراه تهران-شمال یکماه دیگر تمام میشود
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از معرفی برندگان مناقصه قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال خبرداد.
سعید محمدزاده، در حاشیه بازدیدحجت الاسلام ناطق نوری رئیس بازرسی
دفتر مقام معظم رهبری و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از قطعه یک آزادراه تهران
– شمال، گفت: امروز تا ساعت ۱۸ برندگان مناقصه واگذاری این مناقصه به پیمانکاران
اعلام میشود و پاکتهای قیمت را باز میکنیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: قرار است از ماه
جاری عملیات اجرایی قطعه ۲ آزادراه تهران – شمال اجرایی شود و با افتتاح پروژه
آزادراه تهران – شمال مدت زمان سفر از سه ساعت و ۴۵ دقیقه به کمتر از ۲ ساعت میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با افتتاح این پروژه
ظرفیت تردد خودرو از این مسیر از ۱۲ هزار دستگاه خودرو به ۳۰ هزار دستگاه میرسد،تصریح
کرد: برآوردها حاکی از آن است که میزان صرفهجویی سوخت و سایر هزینهها به ۶۰۰
میلیارد تومان میرسد.
او اضافه کرد: قطعه ۲ به ۶ قسمت تقسیم کردهایم که در این قطعه
بلندترین تونل جادهای کشور به طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر واقع شده است که بیش از ۴
هزار متر آن حفاری شده است.
به گفته وی برای ۴ قسمت قطعه ۲ ، چهار شرکت برنده امروز معرفی میشوند
و عملیات اجرایی این قطعه تا یک ماه آینده شروع خواهد شد.
به گفته وی قطعه ۲ این آزادراه از سه راهی شهرستانک تا پیچ سرهنگ
امتداد دارد.
محمد زاده اعتبار مورد نیاز برای تکمیل کل مسیر را ۸ هزار
میلیارد تومان ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر برای ساخت تونلهای این پروژه سی دستگاه
قالب فعال است و روزانه به طور متوسط ۷۵ متر لاینینگ تونل انجام میشود که
این یک رکورد در پروژههای عمرانی محسوب می شود.
به گفته وی پروژه کارگاهها در ۱۳۰ نقطه فعال است و در این پروژه ها
نزدیک به هزار نفر نیروی انسانی در ۳ هزار و ۸۸ واحد کارگاهی مشغول به کار هستند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل پیشرفت فیزیکی ۴ قطعه
آزاد راه تهران – شمال را ۳۲ درصد اعلام کرد و گفت: این پیشرفت فیزیکی در
حالی است که در ابتدای سال ۹۴ میزان پیشرفت فیزیکی ۱۸ درصد بود،ضمن اینکه پیشرفت
فیزیکی این قطعه امروز به ۷۲ درصد رسیده و در یک سال و نیم گذشته در این قطعه بیش
از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه را به طور
متوسط ماهانه ۳.۴درصد پیشرفت فیزیکی اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: در حالی امروز به
این اعداد و ارقام و پیشرفت فیزیکی در این پروژه رسیدهایم که در چند سال گذشته
میزان پیشرفت فیزیکی آزادهراه تهران – شمال در سال چیزی حدود ۲ درصد بود.
وی درباره وضعیت قرارداد پیمانکار چینی هم گفت: این پیمانکار با خط
اعتباری ۷۲ میلیون دلار در پروژه مشغول به کار بود که در یک ماه آینده تمام تعهدات
خود را به پایان میرساند و قرارداد چینیها به اتمام می رسد.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی راه برای اولین بار در کشور در
ازادراه تهران – شمال قرار است در معماری جاده به فاکتورهایی از جمله نورپردازی،
نصب حفاظهای استانداردهای ، تطبیق رنگ با طبیعت مورد استفاده قرار بگیرد.