مسکن و ساختمان

50 نکته اقتصادی صحبت های روحانی در گفتگوی زنده تلویزیونی

باید دست بخش خصوصی را باز بگذاریم

حسن روحانی، رئیس جمهور کشور گفت: باید دست بخش خصوصی را باز بگذاریم و مشکلاتی را که پیش پای آنهاست، برداریم. دستگاه هایی که باید در واقع امنیت کشور را حفظ کنند در بخش اقتصاد نروند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شب گذشته، گفت و گوی زنده تلویزیونی داشت که ۵۰ نکته اقتصادی صحبت های او به شرح زیر است:

۱. من بسیار امیدوارم که امسال به هدف رشد پنج درصدی دست پیدا کنیم. علامت ها هم در همین آغاز سال همین را به ما می گوید.

۲. در طول چهار ماه گذشته رشد مصرف برق ما در بخش صنعتی بیشتر از سه-چهار ماهه اول سال گذشته است. همیشه مصرف برق در بحش صنعتی البته علامتی برای ما است، برای رشد صنعتی، رشد در کشاورزی، فعالترند و بیشتر برق مصرف می شود.

۳. ما در سال ۹۳این تجربه را داشتیم، به همان نسبتی که رشد برق داشتیم باید به رشد اقتصادی می رسیدیم. در این سه – چهار ماه هم ۴.۲ رشد مصرف برق در بخش صنعت داریم و این علامت اولیه است که ما امسال در مسیر رشد و حرکت به سمت توسعه هستیم.

۴. رشد آمار بیمه شدگان در سه – چهار ماه اول امسال توسط تامین اجتماعی نشان می دهد که در این مسیر حرکت می کنیم. آماری که آنها به ما می دهند نشان می دهد که حدود ۴۶۱ هزار نفر تعداد بیمه شدگان در تامین اجتماعی بیش از سال گذشته است و این علامت است که حرکت رو به سمت جلو است.

۵. در صادرات غیر نفتی نیز حرکت بسیار خوبی را شاهد هستیم. در سال ۱۳۸۸ ارزش کل صادرات ما البته این مربوط به چهار ماه نخست است، صادرات ما ۵.۹ و واردات ما ۱۵.۷ میلیارد دلار بوده است.

۶. در سال ۸۹ صادرات ما ۸ و واردات ما ۱۹ بود، در سال ۹۰ نیز صادرات ما ۱۰.۳ و واردات ما ۱۸.۶، در سال ۹۱ صادرات ۱۰.۱ و واردات ۱۷.۵ بوده، د ر سال ۹۲، ۱۰.۴ صادرات و ۱۳ واردات، در سال ۹۳ ، ۱۱.۳ صادرات و ۱۷.۳ واردات بوده است.

۷. در سال ۹۴ در این مدت ۱۱ میلیارد صادرات و ۱۳.۹ واردات بوده و در چهار ماه امسال صادرات غیر نفتی ما ۱۳.۴ هست و واردات ما ۱۲.۹ است.

۸. اولا صادرات بر واردات پیشی گرفته است و این معنایش این نیست که همیشه واردات بد است؛ واردات مصرفی بد است؛ اگر تولید داخلی داشته باشیم خیلی بد است.

۹. افزایش صادرات نفت خام و میعانات از جمله آثار برجام بوده که پس از اجرای آن شاهد بودیم.

۱۰. خوشبختانه در سال گذشته صادرات بر واردات در بخش صادرات غیرنفتی پیشی گرفت. در چهار ماه اول امسال نیز این رشد را داریم، سال گذشته رشد صادرات ۱۱ درصد بوده که امسال به ۱۳.۴رسیده است. این علامتی است برای اینکه مسیر امسال، مسیر حرکت به سمت یک حرکت مثبت اقتصادی است.

۱۱. خوشبختانه در یک سال گذشته قاچاق کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است. یعنی از ۲۵ میلیارد دلاری که گفته می شود، در حال حاضر به ۱۵ میلیارد رسیده، یعنی ۱۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

۱۲. نیروهای مرزبانی باید بیشتر تلاش کنند. زمانی که ما به سمت دولت الکترونیک حرکت کنیم، مسلما می توانیم بهتر با مساله قاچاق مبارزه کنیم.

۱۳. در کل، مبارزه با قاچاق برای ما بسیار اهمیت دارد؛ حتی برای رونق اقتصادی ما دارای اهمیت است چون اگر کالای قاچاق وارد کشور شود این مسلما با تولید کالا در داخل کشور در تضاد است، بنابراین دولت به جد در مبارزه با قاچاق راهش را ادامه می دهد.

۱۴. در بحث مبارزه با قاچاق همه قوا باید دست در دست هم دهند، نیروهای مسلح نیز باید در این زمینه به ما کمک کنند.

۱۵. تولید نفت خام و میعانات گازی از سه میلیون و ۲۵۰ هزار به چهار میلیون و ۱۲۴ هزار بشکه رسیده است.

۱۶. برجام باعث شد دست ما در فروش نفت و میعانات باز شود وبه پول های فروش نفت دسترسی پیدا کرده ایم.

۱۷. امروز بیش از ۴۰۰ بانک خارجی با ما در ارتباط هستند که آمار آن روز به روز بالاتر می رود و ما پول نفتمان را می توانیم به شعبات خودمان که در خارج داریم، شعبات بانک های مختلف که در خارج داریم که در زمان تحریم فعال نبودند، می توانیم از آنان استفاده کنیم.

۱۸.برجام در بعضی زمینه ها خیلی خوب انجام شد مثل صادرات نفت و گاز، بیمه، کشتیرانی و نقل و انتقال پول، در برخی موارد هم با کندی پیش می رود مثل عدم حضور و فعالیت بانک های بزرگ در رابطه با ایران.

۱۹. در دوران برجام یک فرصت خوبی ایجاد شده است؛ این فرصت نه تنها برای فروش نفت و دسترسی به اموال ما بلکه برای مساله بیمه و کشتیرانی ایجاد شده است.

۲۰. کشتیرانی ما در تحریم بودند، کشتی های بزرگ در بنادر ما پهلو نمی گرفتند بلکه می رفتند و در بنادر کشورهای دیگر و بعد می بایست با لنج، کالاها را حمل کنیم و مخارج اضافه برای ما بود.

۲۱. بیش از سه میلیارد دلار سرمایه گذاری در ایران قطعی شده و سرمایه ها و قراردادهای دیگر نیز در حال نهایی شدن است.

۲۲. این کاملا درست است که واگذاری بنگاه ها به بخش خصوصی و پرداختن دولت به امور حاکمیتی راه حل اساسی مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت است.

۲۳. هدف نظام در سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بر این بود که بخش هایی که ضرورتی ندارد تصدی آنها به عهده دولت باشد، به مردم واگذار شود، هم مالکیتش و هم مدیریتش.

۲۴. در این دولت تلاش ما بر این بوده که چیزی که واگذار می کنیم به بخش خصوصی واقعی واگذار کنیم البته یک مشکلاتی هم در این راه وجود دارد و مشکلاتی را هم به وجود می آورند. راه این است که ما اقتصاد را به خود مردم واگذار کنیم.

۲۵. باید دست بخش خصوصی را باز بگذاریم و مشکلاتی که پیش پای آنهاست را برداریم. دستگاه هایی که باید در واقع امنیت کشور را حفظ کنند، مسئولیت های اصلی کشور را بر دوش داشته باشند، آنها در بخش اقتصاد نروند.

۲۶. اقتصاد را به مردم واگذار کنیم و مردم هم منصفانه مالیات خودشان را پرداخت کنند و دولت حامی بخش خصوصی باشد، چارچوب های لازم را تهیه کند؛ از لحاظ سیاست خارجی و امنیت از مردم حمایت کند.

۲۷. ما شفافیت، رقابت سالم و مبارزه با فساد می خواهیم، با رانت ها و با قاچاق باید مبارزه کنیم، شرایط را برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی باید آماده کنیم و با فناوری های نو باید کشور را در مسیر پیشرفت بیشتر قرار دهیم.

۲۸. برای اینکه بخواهیم کشور را در بخش تولید، در مسیر رونق قرار دهیم نیاز به سرمایه داخلی یا سرمایه خارجی یا بودجه دولت یا حمایت بانکها داریم، بودجه دولت رقم محدودی دارد، سرمایه گذاران داخلی هم بدون کمک بانک قادر به سرمایه گذاری قابل ملاحظه نیستند.

۲۹. ما باید بانکها را متحول کنیم؛ به همین جهت اخیرا بسته ای را تحت عنوان اصلاح امور بانکی کشور اعلام کردیم و در این زمینه لایحه ای در ضمن اصلاح لایحه بودجه تقدیم مجلس کردیم که در راستای تقویت بانکها است تا بتوانند تسهیلات بیشتری در اختیار مردم قرار دهند، هم نرخ سود تسهیلات کاهش یابد و بانکها توانمند شوند.

۳۰. نرخ تسهیلات کاهش یافته است به دلیل اینکه بانک مرکزی در بازار بین بانکی فعال شد و نرخ ها را کاهش داد، امروز بحث این است که سود تسهیلات ۱۸ درصد باشد، سود سپرده ها هم به ۱۵ درصد کاهش یافته است. تورم کاهش یافته و مسیر بسیار خوبی را طی کرده است.

۳۱. وقتی تورم زیر ۱۰ درصد است، دیگر مفهوم ندارد که سود سپرده چند واحد درصد بیشتر باشد.

۳۲. ما در سال ۹۳ یک تجربه داریم که توانستیم از رکود عبور کنیم و به رشد ۳ درصد برسیم. البته کاهش شدید قیمت نفت اجازه نداد آن روند را ادامه دهیم اما امسال آن روند را ادامه می دهیم چرا که از شرایط سخت سال ۹۴ کمی عبور کردیم، به همین دلیل امسال تورم تک رقمی خواهد بود و ان شاءالله رشد ۵ درصد هم خواهیم داشت.

۳۳. این کاهش تورم به مفهوم تشدید رکود نیست، ما می توانیم از رکود هم عبور کنیم و برای این کار به تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی و فناوری نیاز داریم.

۳۴. اکنون در بخش کشاورزی حرکت بسیار خوبی در استفاده از فناوری های نوین برای اصلاح زمین، آبیاری با بهره وری بالا و آبیاری های نوین، کانال کشی هایی آغاز شده است. سال گذشته ما ۸۵ هزار هکتار زهکشی و کانال کشی داشتیم و برای آبیاری نوین هم در سال گذشته ۱۲۵ هزار هکتار را به آبیاری نوین مجهز کردیم که این نسبت به سالهای گذشته بی سابقه است.

۳۵. در برخی استان ها همچون ایلام و خوزستان حدود ۲۰۰ هزار هکتار کانال کشی کردیم، ۴۶ هزار هکتار هم در منطقه سیستان در حال انجام هستیم. امروز کار بزرگی در بخش کشاورزی انجام شده، در سال ۹۴ رشد بالای ۵ درصد در بخش کشاورزی داشتیم و ان شالله امسال در زمینه گندم به نقطه ای می رسیم که نیاز به واردات نداریم.

۳۶. تا امروز ۹.۵ میلیون گندم از مردم خریداری شده و پیش بینی این است که بیش از ۱۰ میلیون تن خرید انجام شود.

۳۷. در کشاورزی حرکت بسیار خوبی آغاز شده و در زمینه های دیگر هم همینطور است. تسهیلاتی که بانکها در این ۴ ماه ارایه کردند، ۴۴ درصد نسبت به سال گذشته تسهیلات بیشتری برای سرمایه در گردش یا تکمیل پروژه های نیمه تمام است.

۳۸. امسال ۷۵۰۰ بنگاه اقتصادی متوسط و کوچک تکمیل و راه اندازی خواهد شد و بیش از ۴ هزار مورد پرونده به بانکها برای ارایه وام داده شده است، بانکها قول دادند تا پایان شهریور به ۶هزار مورد از بنگاه ها و واحدهای اقتصادی وام پرداخت شود.

۳۹. ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت بسیار فعال است، ستاد تلاش می کند امسال ۳۶ پروژه بزرگ ملی را تا پایان سال به ثمر برساند، بیش از ۱۰ سد امسال تکمیل و آبگیری می شود و برای ۱۰هزار مگاوات برق برنامه ریزی می شود.

۴۰. بخش بزرگ اقتصاد مقاومتی صادرات غیرنفتی است و ما اگر بخواهیم صادرات غیرنفتی را توسعه دهیم راه آن، این است که بانک های ما با دنیا ارتباط داشته باشند؛ اقتصاد مقاومتی به معنی انزوا نیست، اقتصاد مقاومتی، اقتصاد قوی و پایدار و اقتصاد دانش است.

۴۱. در حال حاضر دو هزار و ۵۰۰شرکت دانش بنیان فعال شدند و به آن ها وام و امتیاز داده می شود و ۴۰ هزار نفر به طور مستقیم در این شرکت های دانش بنیان در یکی دو سال اخیر مشغول به کار و فعالیت شدند.

۴۲. برجام زمینه را برای سرعت بخشیدن در اقتصاد مقاومتی آماده می کند. در اقتصاد مقاومتی بحث صادرات نفت و گاز است و همه این ها در سایه اقتصاد مقاومتی عملیاتی می شود و در چارچوب برجام تسهیل می شود.

۴۳. همه هدف ما در نهایت رونق اقتصاد و اشتغال جوانان است، ما کشوری داریم که ۱۱ میلیون نفر از افراد کشور تحصیلکرده دانشگاهی هستند و این رقم خیلی مهم است، ما جزو پنج کشور اول دنیا در فارغ التحصیلان مهندسی در دنیا هستیم، کشور جوانی هستیم که ۴۷ درصد جمعیت کشور ما بین ۱۵ تا ۴۰ سال است.

۴۴. بر اساس آخرین آمار ۲۵۰ نفر در یکسال اخیر از تحصیلکردگان بالای دکترا و دکترا از کشورهای خارج به ایران بازگشته اند و روند بازگشت مغزها به کشور شروع می شود و این تعداد دو هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیانی که اکنون فعال شدند و روز به روز بیشتر می شوند شرایط را برای کشور ما آماده می کند.

۴۵. در استخدام نباید تبعیض جنسیتی قائل شد. بحث ما شایسته سالاری است، ممکن است جایی باشد خانم ها مایل نباشند یا مناسب با شرایط آنان نباشد اما در جایی که هر دو جنسیت می توانند فعال باشند چه تفاوتی وجود دارد که ما نسبت به خانم ها ظلم کنیم.

۴۶. از ابتدای دولت روی بحث محیط زیست و مساله آب حساس بودیم. همه می دانند که اولین مصوبه ما در دولت یازدهم راجع به دریاچه ارومیه بود و توانستیم آب این دریاچه را تثبیت کنیم و حتی چند سانت بالاتر از حدی بیاوریم که مورد نظر بود. لبته خیلی کار دارد تا این دریاچه به نقطه مطلوب برسد ولی توانستیم آن را از خطر حتمی دور کنیم که یک قدم بسیار موثری بود.

۴۷. در سال ۹۲، ۴۳ درصد سوخت نیروگاه های ما از سوخت مایع بوده، یا گازوئیل یا نفت کوره بوده؛ پارسال این رقم را به ۱۸ درصد رساندیم و امسال به خاطر محیط زیست این رقم به ۹ درصد می رسد.

۴۸. ما در کمبود شدید آب هستیم، مساله، مساله فانتزی نیست، برای کشور ما مساله حیاتی است. اگر دیر بجنبیم حتی برای آب آشامیدن مردم در بعضی از شهرهای بزرگ ما دچار مشکل می شویم.

۴۹. بخش بزرگی از آب مصرفی ما مربوط به بخش کشاورزی است و بحث این که با آب شیرین کن از برخی دریاها، آب به کشور منتقل کنیم که البته در بعضی از بخش ها الان بخش خصوصی این کار را انجام می دهد و دولت هم حمایت می کند.

۵۰. این دولت برای آب، بیشترین سرمایه گذاری را انجام داده است؛ مخصوصا برای مهار آب های مرزی؛ با اجازه از مقام معظم رهبری هم ۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه برای آب برداشت می کنیم و این به خاطر اهمیت مساله آب است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا