مسکن و ساختمان

چراغ سبز به معاملات مسکن!

قیمت مسکن مطابق سه پیش‌بینی‌ ، طی اولین ماه فصل پاییز در اقامتگاه نیمسال اول ۹۴ متوقف ماند و میانگین ارزش معاملاتی آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران برای ششمین ماه متوالی، در سطح مترمربعی ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تمدید شد.

هم‌اکنون آمار جدید از قیمت مسکن در تهران که وضعیت بازار در مهر ۹۴ را روایت می‌کند، از تحقق پیش‌بینی‌های سه گانه حکایت دارد و نشان می‌دهد: از ابتدای اردیبهشت تا پایان مهر ماه، میانگین بهای آپارتمان‌های فروخته شده در پایتخت، از یک منحنی خطی تبعیت کرده و در سطح مترمربعی ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ثابت بوده است.تثبیت قیمت مسکن، به رغم برخی هیجانات افزایشی که درست از بعد از توافق هسته‌ای تیرماه توسط برخی دلالان و بسازوبفروش‌ها در فضای روانی بازار معاملات تزریق شد، می‌تواند نوعی «چراغ سبز پاییزی» به هر دو سمت خریدار و فروشنده از بابت فراهم بودن بهترین شرایط ممکن برای انجام معاملات مصرفی محسوب شود.

میانگین قیمت آپارتمان در شهر تهران با احتساب دقت «چند ده هزار تومانی»، در مهرماه به مترمربعی ۴ میلیون و ۱۶۸ هزار تومان رسید که در مقایسه با متوسط ۴ میلیون و ۱۰۸ هزار تومانی ماه شهریور، ۶۸ هزار تومان یعنی معادل ۴/ ۱ درصد افزایش یافته است.

اما این میزان تغییر در هر مترمربع با توجه به بهای کل یک آپارتمان مسکونی با کمترین متراژ (۵۰ متری)، عملا به معنای ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت بیشتر برای یک معامله ۲۰۵ میلیونی است که از نظر کارشناسان اقتصاد مسکن، «نوسان محسوس» قیمتی به حساب نمی‌آید.افت و خیزهای ریز و نامحسوس قیمت مسکن در هر ماه نسبت به ماه قبل که جزو طبیعت بازار است، طی ۶ ماه گذشته دامنه‌ای بین منفی یک تا حداکثر مثبت ۳ درصد را تجربه کرده است.با این حال، ثبات کنونی قیمت آپارتمان‌های تهران باعث شده تورم نقطه‌ای قیمت مسکن سرانجام در مهر ماه، از شیب منفی ۵ ماه قبل خود خارج شود. در ماه گذشته، قیمت هر متر واحدمسکونی ۶/ ۲ درصد نسبت به مهر۹۳ افزایش پیدا کرد. به عبارت دیگر، اگر چه سطح قیمت در مهر ۹۴ در مقایسه با شهریور۹۴ ثابت ماند اما در مقایسه با مهر ۹۳، رشد کرده است.

این در حالی است که تغییرات نقطه‌ای قیمت مسکن (میزان تغییر در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل) در فاصله اردیبهشت تا پایان شهریور امسال همواره نزولی بوده و بین ۴/ ۱ تا ۹/ ۵ درصد رشد منفی داشته است.

هر چند در ماه گذشته تورم نقطه‌ای قیمت مسکن مثبت شد، اما هنوز سطح این منحنی ۸ واحد درصد پایین‌تر از تورم عمومی نقطه به نقطه است و این نشان می‌دهد: ارزش واقعی آپارتمان‌های مسکونی کماکان نه تنها افزایش ندارد که رو به کاهش است، اما نرخ کاهش رو به نقصان است. در مهر امسال، شاخص بهای کالا و خدمات (تورم عمومی)، ۸/ ۱۰ درصد نسبت به مهر پارسال افزایش یافت.

تکمیل اطلاعات اولیه از قیمت مسکن در مهرماه مشخص می‌کند: معدل قیمت در ۷ ماه اول امسال به متر مربعی ۴ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید که ۲/ ۲ درصد نسبت به ۷ ماه اول سال گذشته کاهش یافته است.همچنین نرخ بازدهی بازار مسکن که از تغییرات قیمت در پایان مهر۹۴ نسبت به ابتدای فروردین به دست می‌آید نیز حکایت از زیان ۶/ ۱ درصدی خریداران دارد.

این زیان در ماه‌های اخیر بیش از ۳ درصد بود اما تحت تاثیر ثبات قیمت از یکسو و افزایش تورم نقطه‌ای مسکن از سوی دیگر، نرخ زیان نیز رو به کم شدن است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا