پس از مدت ها اما و اگر درباره حضور یا عدم حضور هواپیماهای لیزینگی در آسمان ایران، وزیر راه و شهرسازی رسما اعلام کرد در صورت ارائه پیشنهادات لازم از سوی سرمایه گذاران، لیزینگ در دستور کار قرار خواهد گرفت.
ماجرای استفاده از هواپیماهای اجاره ای از چند ماه قبل و همزمان با افزایش
احتمال رسیدن ایران و شش قدرت جهانی به توافق هستهای بالا گرفت. توافقی
که در صورت اجرایی شدن گره ورود ایران به بازار جهانی هواپیما را میگشود و پس از
سالهای طولانی باز هم نام ایران را در فهرست مشتریان دسته اول هواپیما قرار میداد.
همان طور که ورود دوباره به این عرصه محصولاتی جدید را در فهرست
خریدهای ایران قرار میداد، روشهایی که از سوی ایرلاینهای معتبر دنیا مورد استفاده
قرار میگیرد و شاید جذابیتهای بازارهای گذشته را برای همیشه به دست فراموشی
سپرده است.
همان طور که وزیر راه و شهرسازی نیز بر آن صحه گذاشته امروزه دیگر ایرلاینهای
بزرگ جهان علاقهی چندانی به خرید هواپیما ندارند و بخش قابل توجهی از ناوگانشان
از طریق اجاره یا لیزینگ تامین میشود.
این سیاست در ایران اما هرگز مورد استفاده نبوده و از یک سو قوانین
دست و پاگیر و از سوی دیگر محدودیت در بازارهای جهانی هرگز اجازه این امر را نداده
است.
با وجود این قوانین اما وزیر راه و شهرسازی رسما اعلام کرد در صورت
وجود پیشنهادات رسمی شرایط برای لیزینگ هواپیما فراهم خواهد شد.
آخوندی دراین باره در پاسخ گفت: یکی از مسائلی که برای ما در
بحث نوسازی ناوگان اهمیت دارد در کنار حفظ قوانین موجود بحث استفاده از روشهای نوین
برای تامین هواپیماهای جدید خواهد بود که لیزینگ نیز جزیی از آن به حساب میآید.
ما قطعا برای شرکتهای خارجی که قصد ورود به ایران را داشته و توانایی فعالیت در
این عرصه را دارند برنامهریزی میکنیم و نسبت به شرایطی که بتوان از این امکانات
در جهت نوسازی ناوگان هوایی کشور بهره برد تمام تلاش خود را خواهیم کرد.
این رویکرد نشان می دهد هرچند قوانین گذشته بقا خواهد داشت اما در
صورت نیاز ایرلاینها مجوز ورود هواپیماهای غیر ملکی نیز صادر خواهد شد.
البته این مبادله اقتصادی دو ضلع دیگر نیز دارد. از یک سو شرکتهای
لیزینگ بین المللی باید وارد ایران شده و در خواست فعالیت خود را ارائه کنند و از سوی
دیگر ایرلاینهای داخلی توان وارد کردن هواپیماهای جدید را به وجود آورند. صحبتهای
روز گذشته آخوندی نشان از یک حرکت مثبت در اولویت دادن نیازها بر قوانین گذشته
دارد و باید دید در عمل این گشایش چه قدر به بهبود اوضاع هواپیماهای ایران کمک میکند.