مسکن و ساختمان

فعال شدن بورس انرژی تا دی ماه

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از تشکیل کمیته مشترک بازار سرمایه و برق خبر داد و گفت: بورس انرژی به زودی راه ‌اندازی می‌شود و معاملات واقعی از دی ماه شروع می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمد بهزاد با اشاره به این‌که کمیته مشترک بازار سرمایه و برق هماهنگی‌های لازم برای فعال شدن بورس انرژی انجام می شود گفت: بورس انرژی در حال حاضر به صورت آزمایشی و نرم افزاری کار می‌کند تا ان شاالله به زودی با ملاک واقعی شکل بگیرد.

وی با اشاره به تامین نقدینگی مورد نیاز برای فعال شدن بورس انرژی افزود:‌امروز در خزانه شماره حسابی باز می‌کنیم تا معاملات بورس انجام شود و باید تاکید کرد که معاملات بورس به صورت نقد است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به این‌که همه نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه‌های دولتی و خصوصی می توانند در بورس انرژی حضور پیدا کنند، گفت: کلیه شرکت‌های تولیدکننده برق می‌توانند در این بازار شرکت کنند.

بهزاد اظهار کرد: ممکن است برای مثال صنعت بزرگی مانند فولاد مبارکه بگوید که برای شش ماه برق می خواهد؛ اگر تولیدکننده نتواند برق را تامین کند ما آن را تامین می‌کنیم.

وی با اشاره به حمایت‌های وزارت نیرو از بورس انرژی، تصریح کرد: قیمت واقعی خرید و فروش برق در بورس انرژی مشخص می‌شود. در حال حاضر قیمت برق برای مصرف کننده نهایی، نرخ تکلیفی است اما وقتی شرکت توزیع برق را ۷۰ تومان می خرد و ۴۳ تومان توزیع می‌کند، مابه التفاوت را باید تامین کنیم.

شرکت‌های توزیع بدون یک ریال بدهکاری واگذار می‌شوند

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به مصوبه واگذاری شرکت‌های توزیع به بخش خصوصی در سال ۸۶، گفت: زیان‌های شرکت توانیر را تقبل کرده و شرکت‌های توزیع بدون یک ریال بدهکاری واگذار می شوند.

بهزاد افزود: قیمت توزیع برق مناسب است و عددی که در بورس برق مشخص می‌شود مبنای کار قرار می گیرد؛ کار توزیع از تولید پر منفعت‌تر است.

ورود ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی به مدار

وی با اشاره به ورود ۱۲ هزار مگاوات برق به مدار با توجه به آنچه که در پروژ‌ه‌های مهرماندگار پیش بینی شده است گفت:‌دیروز نیز نیروگاه سه هزار مگاواتی سیکل ترکیبی دماوند که شش سال برای آن زحمت کشیده شده بود وارد مدار شد.

نیروگاه سنندج به مدار می‌آید

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر ‌آماده بودن نیروگاه سنندج برای بهره برداری اظهار کرد: این نیروگاه با ظرفیت هزار مگاوات آماده افتتاح است. نیروگاه سنندج نیروگاه سیکل ترکیبی است که شامل ۴ واحد گازی و دو واحد بخاری می شود.

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا