مسکن و ساختمان

مستعدترین مناطق وقوع زمین لرزه‌های بزرگ معرفی شد

محققان دانشگاه سیدنی استرالیا با استفاده از یک شیوه بررسی، مستعدترین مناطق به وقوع زمین لرزه های بزرگ بیش از هشت ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین را شناسایی کردند.

;به گزارش مهر، “دایتمر مولر” مجری این پروژه گفت: از مدتها پیش می دانستیم مناطق فرورانش که در آن یک صفحه به زیر صفحه دیگر می رود زلزله های قدرتمندی ایجاد می کند اما تحقیقات ما حاکی از آن است ;که ;وقتی مناطق دارای شکستی بر روی بستر دریا به مناطق فرورانش برخورد می کند می تواند خطر بسیار بیشتری را ایجاد کرده و به زلزله های شدیدتری منجر شود.

وی افزود: شیوه ارزیابی جدید ما مناطق بسیار زیادی را نشان می دهد که مستعد بروز زلزله طی یک دوره بلند مدت هستند از جمله ;مکانهایی که طی ۱۰سال گذشته هیچ گونه زلزله بزرگی به خود ندیده اند.

به اعتقاد وی نتایج به دست آمده می تواند به بهبود نقشه های زمین لرزه ای کمک کند.

بر اساس این یافته ها، سواحل جنوب شیلی و پرو، جزایر سوماترا در اندونزی و چندین منطقه در طول خط ساحلی اوراسیای شرقی از جمله مناطق مستعد زمین لرزه های عظیم هستند.

دایتمر اظهار داشت: دریافته ایم که ۸۷ درصد ;از ۱۵ مورد از بزرگ ترین زمین لرزه های (با قدرت ۸.۶ درجه در مقیاس ریشتر یا بیشتر) در قرن گذشته در مورد مناطقی روی داده که بین مناطق شکستی اقیانوسی و مناطق فرورانش قرار داشتند.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا