مسکن و ساختمان

بازار خودرو همچنان در نوسان/ عطش خرید خودرو !

افزایش نقدینگی در دست مردم سبب شده تا با کوچکترین ترغیبی در بازار، عده‌ای به سمت سرمایه‌گذاری‌های به ظاهر سودآور روند تا شاید در اوضاع بیمار اقتصاد ایران، سودی را نصیب خود کنند؛ ظاهرا اکنون نوبت بازار خودرو است.

;به گزارش مهر، عطش مردم برای سرمایه‌گذاری‌های زودبازده در بازار هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و تنها کافی است جرقه‌ای در بازار زده شود تا عده‌ای از مردم که سرمایه‌های اندکی دارند، به سمت بازار هجوم برده و تلاش کنند تا کالایی را که ظاهرا قیمت آن کمتر از حد معمول است، خریداری کرده و برای سود هرچند کوچک خود، وارد میدان شوند.

نمونه آن نیز بازار سکه، دلار و به تازگی خودرو است. البته خودروسازان هم راهش را یاد گرفته‌اند که چطور در شرایط فعلی، بخشی از نقدینگی خود را جبران کنند، چراکه دیگر امیدی به تامین مالی از سمت دولت ندارند و وعده‌های میلیاردی که به آنها برای پرداخت داده شده، هنوز بعد از گذشت مدتها عملیاتی نشده است.

توسل خودروسازان به روش‌های تامین مالی خرد

چند ماه پیش بود که محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهوری اعلام کرد که قرار است ۲ هزار میلیارد تومان به خودروسازان اختصاص یابد تا شاید بتوانند بخشی از بدهی خود به قطعه‌سازان را جبران کرده و راهی برای تولید قطعه بیشتر آن هم در شرایط تحریم که بسیاری از خودروسازان صاحب نام، دیگر مراوده‌ای با ایران ندارند، باز کنند.

اما نه تنها این پول پرداخت نشد، بلکه شرایط تولید روز به روز بدتر هم شد، بنابراین خودروسازان معمولا به ساده‌ترین راه که بالا بردن قیمت و درخواست از دولت برای مصوب کردن افزایش قیمت بود، پناه می‌آورند. اکنون هم که تصمیم گرفته‌اند که پیش فروش محصولات خود را آغاز کنند و شرایطی را فراهم آورند که علاوه بر اینکه مردم خرید داشته باشند، بخشی از نقدینگی مورد نیاز آنها نیز جبران شود.

عطش مردم برای سود در بازار خودرو

گزارشات میدانی مهر نشانگر این است که مردم هم اکنونه بازار خودرو را برای سرمایه گذاری خرد خود مناسب دیده‌اند و وارد شده‌اند. وضعیت پیش فروش برخی از خودروها این را به خوبی نشان می‌دهد؛ به خصوص خودروهایی که قیمتگذاری آنها در اختیار دولت نیست و اگرچه داخلی هستند، اما مطابق با مصوبه کمیته خودرو، قرار نیست دولت در قیمتگذاری آنها نقش داشته باشد.

این در شرایطی است که در روزهای گذشته که برخی از انواع خودروهای داخلی با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند، عطش مردم برای پیش‎خرید آنها بیشتر شده است و برخی از این اقلام، حتی پیش‌فروششان بر روی سایت و ثبت‌نام برای خرید آنها که تحویل نیز معمولا به سه ماهه دوم سال بعد موکول شده است، بیش از دو ساعت نیز به درازا نکشید.

بر همین اساس مردم امیدوار هستند که بتوانند سودی را از این پیش‌خریدها نصیب خود کنند، چراکه تجربه نشان داده است که حتی حواله‌های خودرو نیز که در دست مردم قرار دارد، با گذشت چند ماه بعد از ثبت‌نام با قیمت بالاتری از سوی برخی دلاالان خریداری می‌شود. همین جذابیت کافی است تا مردم را به سمت سرمایه‌گذاری خرد در بازار خودرو هدایت کند.

قیمت انواع خودرو داخلی در بازار آزاد

گزارشات میدانی مهر حاکی از این است که پراید ۱۳۱sl در بازار آزاد ۱۱ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، پراید ۱۳۲sl در بازار ۱۱ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان، تیبا ۱۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان و پراید ۱۴۱ sx نیز ۱۱ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان است.

همچنین ;در بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو صندوق دار وی ۸ نیز معادل ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۷ صفر نیز ۴۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمتگذاری شده است.

در همین حال، ;هم اکنون پژو پارس صفر دوگانه سوز ۲۶ میلیون و ۵۰۰ تومان در بازار به فروش می رسد و تندر ۹۰ ای۲ نیز ۲۳ میلیون و ۵۰۰ تومان در بازار قیمتگذاری شده است.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا