مسکن و ساختمان

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در گفتگو با صما:

آموزش کارگران ساختمانی، مهمترین پیش‌شرط اجرای شناسنامه فنی

هم‌زمان با شدت گرفتن دور جدید رایزنی‌ها ازسوی برخی از نهادها به منظور اجرای طرح شناسنامه فنی ساختمان، رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران از جمله پیش شرط‌های مهم اجرای این طرح را آموزش کارگران ساختمانی اعلام کرد.

مهدی موذن در گفتگو با شبکه اطلاع‌رسانی صنوف مسکن ایران(صما) با اعلام این مطلب تاکید کرد: متاسفانه برخی ; به دنبال آن هستند که طرح ;شناسنامه فنی ساختمان به هر قیمت اجرائی شود؛ اما پیش از هر چیز، لازم است زمینه‌های اجرای بهینه این طرح فراهم و ضرورت اجرای آن نباید به عاملی برای اجرای صوری و غیر اصولی شناسنامه فنی ساختمان تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه در محتوای طرح شناسنامه فنی ساختمان‌، بندی وجود دارد که باید تمامی مشخصات مجریان ساخت و ساز شامل سنگ‌کار، بتن‌ریز، آرماتوربند و … نوشته شود گفت: درج مشخصات نیروی انسانی مذکور مشروط به این است که همگی دارای کارت مهارت باشند در غیر این صورت اگر این افراد فاقد مهارت باشند در مقابل اسمشان یا باید شماره‌ای صوری نوشته شود یا هیچ چیزی درج نشود که این امر منجر به صدور شناسنامه‌های فنی مخدوش یا بعضا جعلی خواهد شد.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران ادامه داد: متاسفانه نامعادله تعداد کارگران آموزش دیده درقیاس با واحدهای مسکونی درحال ساخت، باعث می‌شود کارفرمایان در امر ساخت از کارگران غیر ماهر که عموما در سطح کوچه و خیابان پراکنده هستند و هیچ نوع تخصصی ندارند، بهره گیرند. باید بدانیم یکی از الزامات اجرای بهینه طرح شناسنامه فنی ساختمان، به کارگیری نیروی انسانی ماهر است و با توجه به این امر، نمی‌توان امیداور بود طرح شناسنامه فنی ساختمانی آن‌طور که باید، اجرائی شود.

موذن با بیان اینکه ضرورت اجرای طرح شناسنامه فنی ساختمان نباید باعث اجرای ناقص و غیر اصولی آن شود گفت: قطعا باید مسوولان در کنار تلاش برای اجرای هر چه سریع‌تر طرح شناسنامه فنی ساختمان به دنبال ایجاد بسترسازی برای تحقق آن باشند درغیر این صورت اجرای شناسنامه فنی ساختمان به هیچ وجه ضامن افزایش عمر مفید ساختمان‌ها و ضریب کیفیت آنها نخواهد بود و ساختمان‌ها کماکان بی‌کیفیت و نامقاوم دربرابر زلزله‌های احتمالی ساخته خواهند شد.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران تاکید کرد: طرح شناسنامه فنی ساختمان به میزان زیادی در گروی به کارگیری کارگران آموزش دیده است و امیدواریم با بسترسازی‌های لازم برای افزایش آمار کارگران آموزش دیده، زمینه اجرای طرح شناسنامه فنی ساختمان را نیز به معنای واقعی فراهم کنیم .



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا