مسکن و ساختمان

بالا‌ گرفتن تب سفته‌بازی در بازار مسکن

یک کارشناس اقتصادی افزایش میزان وام مسکن در شرایط فعلی را موجب به هم خوردن نظم اقتصادی کشور دانست و چنین طرحی را بدون برنامه قلمداد کرد.

محمد‌ کهن‌دل در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تصریح کرد: در چند ماه گذشته به دلیل سودآور بودن بازار ارز و طلا نقدینگی بسیاری جذب این بازار شد اما با فروکش‌کردن تب خرید و فروش در این بازار‌ها، زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت سرمایه‌ها به بازار مسکن و افزایش قیمت در این بخش به گوش می‌رسد که اگر دولت بخواهد با افزایش وام‌ها از صنعت ساختمان حمایت کند جز افزایش پرشتاب‌تر قیمت‌ها نتیجه‌ای نخواهیم دید.

وی ضمن هشدار نسبت به بالا‌گرفتن تب سفته‌بازی در بازار مسکن گفت: باید اتفاقی که در بازار ارز افتاد برای ما درس شود؛ مگر مردم چقدر نیاز به دلار داشتند که برای خرید آن صف می‌کشیدند؟ تنها زمزمه‌هایی مبنی بر این‌که دلار در حال گران‌شدن است شنیده شد و مردم نقدینگی خود را به این سمت روانه کردند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: چنین روندی خطرناک‌ترین اتفاقی است که می‌تواند در بخش اقتصادی رخ دهد. در این مسیر مردم در شرایطی درآمد و سود به دست می‌آورند که هیچ محصولی تولید نکرده‌اند و چنین گردشی جز تورم و بحران‌های اقتصادی نتیجه‌ای نخواهد داشت.

کهن‌دل ضمن تاکید بر لزوم مدیریت در عرضه‌ی واحد‌های مسکونی اظهار کرد: به اشتباه فکر می‌کنیم اگر تعداد زیادی از افراد وارد ساخت‌وساز و خرید و فروش مسکن شوند باعث رونق بازار می‌شود درصورتی که اگر این فعالیت‌ها بدون وجود متقاضی صورت گیرد، بحران در اقتصاد ایجاد می‌کند و جز بلوکه‌ کردن سرمایه‌های کشور نتیجه‌ی دیگری نخواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: دولت چند سالی است تلاش می‌کند جاذبه‌های زندگی در کلان‌شهری مانند تهران را کم کند و با ایجاد شهرهای جدید مهاجر‌پذیری این شهرها را کاهش دهد. این طرح‌ها همچون مسکن مهر در صورت توجه به امکانات و شرایط لازم برای زندگی می‌تواند مفید باشد و بخشی از مشکلات تامین مسکن برای اقشار کم درآمد را حل کنند.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا