مسکن و ساختمان

جزئیات اتصال فیبرنوری به منازل

وزیر ارتباطات با بیان اینکه بخش عمده ای از پروژه اتصال فیبرنوری منازل تا پایان برنامه پنجم توسعه محقق خواهد شد، گفت: اپراتور فیبرنوری در سال سوم فعالیت خود که پایان برنامه پنجم توسعه خواهد بود، بالغ بر ۳ میلیون خط اینترنت با حداقل سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه در منازل ایجاد می‌کند.

;رضا تقی پور در گفتگو با خبرنگار مهر از صدور پروانه فعالیت برای کنسرسیوم ایرانیان نت به عنوان اپراتور فیبرنوری کشور خبر داد و با بیان اینکه ۲۰ درصد پروانه این اپراتور برابر قانون در اختیار دولت قرار دارد، اظهار داشت: این ۲۰ درصد در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت است و ;مابقی ;آن در اختیار نهادهای عمومی و بخش خصوصی قرار دارد. ;
;
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته در پروژه اتصال فیبرنوری به منازل، تصریح کرد: امروز توسعه فیبرنوری و دسترسی با ظرفیت بالا برای کسب و کارها و برای کاربران خانگی در همه دنیا به یک ضرورت تبدیل شده و براین اساس ;در برنامه ۵ ساله پنجم توسعه تاکید شده است که دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت با سرعت بالا محقق شود براین اساس ;پیش بینی می شود که ;بخش عمده ای از تکالیف برنامه پنجم ;با راه اندازی شبکه ایرانیان نت ;تامین شود.

وی با بیان اینکه ;هیات مدیره این اپراتور تشکیل شده و به زودی ;مدیرعامل آن نیز انتخاب می شود، ;گفت: ;برابر پروانه فعالیت درنظر گرفته شده برای این اپراتور، ;امکان ایجاد دسترسی به اینترنت برای کاربر نهایی با حداقل سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه و قابل توسعه تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه ; قابل اجرا است و براین اساس اپراتور فیبرنوری ملزم است که در سال دوم فعالیت خود یک میلیون پورت پرسرعت، در سال سوم ۳ میلیون پورت و تا پایان سال هشتم تعداد ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار پورت فیبرنوری برای اتصال منازل به اینترنت پرسرعت راه اندازی کند.

تقی پور ادامه داد: با این حال ;این پروژه یک برنامه ۸ ساله است که توسعه آن به طور قطع ;به تعداد کاربران و تمایل آنها به دریافت این سرویس منوط است اما ;بخش عمده ای از راه اندازی این شبکه که شامل زیرساختهای اصلی است تا پایان برنامه پنجم اتفاق خواهد افتاد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه باید ;به تناسب نیاز کاربران، این شبکه ;توسعه یابد، گفت: ;نگاهی به تعداد کاربران اینترنت نشان می دهد که در بسیاری از نقاط کشور، میزان خطوط اینترنت پرسرعت نصب شده توسط اپراتورهای اینترنت بیش از میزان ;دایری است ;و این به این معنی است که ;اپراتورها برابر تکلیف خود، ظرفیت ;ایجاد کرده اند اما کاربران نسبت به خرید اشتراک اقدام نکرده اند. بنابراین و با توجه به تجربیات توسعه ;ADSL در کشور، اتصال فیبرنوری برای دسترسی کاربران خانگی، ارتباط مستقیم با اعلام نیاز کاربران خواهد داشت.

وی همچنین از استفاده از ظرفیتهای فعلی فیبرنوری کشور در پروژه فیبرنوری منازل – FTTH – خبر داد و گفت: در این پروژه به اپراتور تکلیف شده است که از ظرفیتهای مازاد شبکه فیبرنوری فعلی کشور و سایر دستگاهها برای اجرای این طرح ملی استفاده کند اما منعی در ایجاد شبکه ;جدید برابر نیاز اپراتور نیز وجود ندارد.

تقی پور ;ادامه داد: برآوردمان این است که با توجه به بازار آینده کشور، توسعه ظرفیت شبکه فیبرنوری نیاز است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: از سرمایه گذاری خارجی به صورت مشارکت ;در اجرای ;این پروژه استقبال می شود ;و حتی ;شرکتهای خارجی می توانند در ;زیرمجموعه های پیش بینی شده در قالب این اپراتور فعالیت داشته باشند.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا