مسکن و ساختمان

کاهش ۲۰ درصدی تولید فولاد/ احتکار آهن بعید است

عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد با اشاره به توقف ۲ ماهه واردات مواد اولیه برای تولید‌کنندگان، گفت: تولید فولاد توسط کارخانه‌های داخلی با کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی روبرو شده‌ است.

;

احمد دنیانور در در مورد بحث‌های مطرح شده مبنی بر احتکار فولاد و آهن‌الات در کشور اظهار داشت: بعید است فولاد احتکار شده باشد اما نوسان نرخ ارز و توقف گشایش ال سی به مدت دو ماه برای واردات مواد اولیه باعث کاهش تولید فولاد در کشور شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تولید‌کنندگان باید برای واردات مواد اولیه ارز ۲۵۰۰ تومانی از مرکز مبادلات دریافت کنند که با استفاده از این ارز، قیمت هر کیلو شمش فولاد وارداتی بین ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ تومان خواهد بود.

وی تصریح کرد: با احتساب ;هزینه حمل و ;تولید به این نتیجه می‌رسیم که تولید‌کنندگان در شرایط فعلی برای تولید هر کیلو فولاد بیشتر از ;۵۰ تا ۶۰ تومان سود نصیبشان نمی‌شود که این مسئله، ;انگیزه آنها را برای تولید کاهش می‌دهد.

به گزارش صما دنیانور با بیان اینکه تولید‌کنندگان با کمبود نقدینگی روبرو هستند، گفت: سال گذشته مواد اولیه مورد نیاز صنایع با دلار ۱۲۲۶ تومانی به کشور وارد می‌شد در حالی که هم اکنون باید دو برابر این رقم را برای واردات پرداخت کنیم.

وی تأکید کرد: به این ترتیب قیمت تمام شده تولید دو برابر شده و واحدها از نظر تأمین نقدینگی با مشکل روبرو هستند.

عضو انجمن فولاد در گفت و گو با فارس با بیان اینکه توان کارخانه‌ها برای واردات مواد اولیه ۵۰ درصد کاهش یافته است، گفت: در حال حاضر ورود مقاطع فولادی به کشور صرف نمی‌کند و قطعاً امسال تولید واحدهای فولادی نیز کاهش خواهد یافت زیرا مواد اولیه آنها کم شده است.

وی ادامه داد: با توجه به میزان نقدینگی واحدهای تولیدی، امسال کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید ;را تجربه خواهیم کرد مگر اینکه نقدینگی جدیدی به آنها تزریق شود.

به گفته وی، فولاد در اولویت‌بندی تخصیص ارز از اولویت سوم به اولویت ششم منتقل شده ولی تاکنون هیچ واحدی موفق به دریافت ارز مبادله‌ای نشده است.

دنیانور ادامه داد: فروشنده‌های خارجی تمایل زیادی به فروش مواد اولیه به شرکت‌های ایرانی ندارند زیرا در دریافت مطالباتشان با تأخیر روبرو می‌‌شوند و به همین دلیل به شرکت‌های ایرانی اعلام می‌کنند که اگر طی مدت یک ماه نتوانند پول خود را دریافت کنند، طرف ایرانی ;باید به آنها جریمه پرداخت کند.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا