مسکن و ساختمان

محوطه باستانی «بیت حمود» در شوش تخریب شد

محوطه باستانی «بیت حمود» در ۹ کیلومتری جنوب غرب شوش و در مجاورت غرب رودخانه کرخه در مجاورت روستای «حمودی» از توابع بخش فتح المبین این شهرستان قرار گرفته است که در حال حاضر وضعیت تأسفباری از نظر حفاظت دارد

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان گفت: محوطه «بیت حمود» شهرستان شوش در شرایط کنونی در حال تخریب است و تعرض‌های فراوانی به این اثر باستانی شده است. ;

مجتبی گهستونی اظهار داشت: محوطه باستانی «بیت حمود» در ۹ کیلومتری جنوب غرب شوش و در مجاورت غرب رودخانه کرخه در مجاورت روستای «حمودی» از توابع بخش فتح المبین این شهرستان قرار گرفته است که در حال حاضر وضعیت تأسفباری از نظر حفاظت دارد.

وی افزود: این محوطه باستانی در کنار روستا در میان زمین‌های کشاورزی قرار گرفته است که به تازگی بر اثر خاکبرداری‌های انجام شده ;بیش از صد متر مربع از محوطه‌های باستانی تخریب و تسطیح شده است.

گهستونی خاطر نشان کرد: این اتفاق در حالی رخ داده که بنابه اظهار نظر کارشناسان، این محوطه یکی از بزرگ‌ترین محوطه‌های باستانی غرب رودخانه کرخه شوش است که نیازمند بررسی و شناسایی دقیق علمی و کاوش‌های باستانشناسی است.

;سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان تأکید کرد: ;در حال حاضر بخشی از خاک تپه توسط روستاییان برداشته شده و به حاشیه روستا انتقال داده شده است.

وی افزود: با گودبرداری و نصب شش پایه برق فشار متوسط دقیقاً بر روی محوطه، تعرضی دیگری انجام شده است که سریعاً باید به این مشکل رسیدگی کرد.

گهستونی خاطر نشان کرد: هر چند بیش از یک ماه از گودبرداری، تسطیح، خاکبرداری و نصب پایه‌های برق می‌گذرد اما بر اساس اطلاعات دریافتی هیچ هماهنگی رسمی و کارشناسی با اداره میراث فرهنگی شوش انجام نشده است، و اداره میراث فرهنگی با وجود اطلاع کامل از موضوع هیچ اقدامی در این زمینه نکرده است.

وی افزود: تنها اقدامی که میراث فرهنگی انجام داده است تصمیم گرفته از روستاییان بخواهد خاکی را که از این تپه باستانی برداشته‌اند بر سرجای خود برگردانند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا