مسکن و ساختمان

سازمان توسعه تجارت اعلام کرد

جابه‌جایی اولویت‌های ارزی

دنیای اقتصاد- رییس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تغییرات ایجاد شده در اولویت‌بندی کالاهایی که به آنها ارز تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: بعضی از اولویت‌ها براساس نظر کارشناسان و دستگاه‌های مختلف کمی جابه‌جا شده است. هرچند این جابه‌جایی‌ها ایجاد شده، ولی نسبت به سیاست‌های ارزی آنها تغییری ایجاد نمی‌شود. حمید صافدل گفت: کسانی که با ارز مرجع کالا وارد می‌کنند، حتما تحت نظر سازمان حمایت به نرخ‌گذاری و توزیع در شبکه‌های مقرر متعهد هستند. هرگاه بخواهند کالایی را صادر کنند، باید مجوز سازمان حمایت را دریافت کنند.

;رییس اتاق تهران: قراراست روزانه ۱۵۰ میلیون دلار ارز به بازار تزریق شود

;در شرایطی که رییس اتاق بازرگانی ایران و دیگر فعالان بخش خصوصی از وضعیت مدیریت بازار ارز انتقاد می‌کنند، مسوولان سازمان توسعه تجارت از تدابیر تازه برای مدیریت این بازار خبر می‌دهند.
آن طور که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داده؛ براساس نظر کارشناسان و دستگاه‌های مختلف، بعضی از اولویت‌های ارزی جابه‌جا می‌شوند، ولی نسبت به سیاست‌های ارزی آنان تغییری به وجود نمی‌آید.
حمید صافدل، رییس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تغییرات ایجاد شده در اولویت‌بندی کالاهایی که به آنها ارز تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: بعضی از اولویت‌ها براساس نظر کارشناسان و دستگاه‌های مختلف کمی جابه‌جا شده است. هرچند این جابه‌جایی‌ها ایجاد شده، ولی نسبت به سیاست‌های ارزی آنها تغییری ایجاد نمی‌شود.
صافدل با بیان اینکه کماکان کالاهای اساسی در اولویت اول قرار دارند تصریح کرد: همچنین داروها و مواد اولیه داروها در گروه دوم هستند و این دو گروه با ارز مرجع کالاهای خود را وارد می‌کنند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ کسانی که با ارز مرجع کالا وارد می‌کنند، حتما تحت نظر سازمان حمایت به نرخ‌گذاری و توزیع در شبکه‌های مقرر متعهد هستند. هرگاه بخواهند کالایی را صادر کنند، باید مجوز سازمان حمایت را دریافت کنند.
رییس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه اولویت‌های سه تا هشت از طریق مرکز مبادله ارزی می‌توانند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند، تصریح کرد:‌ تاکنون اولویت‌های سه تا شش اعلام شده و از روز چهارشنبه گذشته هم آمادگی برای پذیرش متقاضیان اولویت هفت را اعلام کرده‌ایم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: به زودی می‌توانیم به متقاضیانی که کالاهای آنها در گروه هشتم قرار دارند از طریق اتاق ارزی ارز مرجع با همان نرخی که در مرکز مبادله ارزی تعیین می‌شود پرداخت کنیم.
دولت بازار ارز را رها کرده است
اما از سوی دیگر، محمد نهاوندیان به عنوان عضو شورای پول و اعتبار با تاکید بر ضرورت بازگشت سیاست ارز تک‌نرخی به بازار، گفت: نباید در مقطعی شاهد غیبت بانک مرکزی در بازار باشیم، ضمن اینکه دولت بازار ارز را رها کرده است. وی گفت: دولت در مقطعی از زمان، به شدت نرخ ارز را در بازار کنترل می‌کرد، به نحوی که تمامی تجار و بازرگانان بر این باور بودند که دولت به صورت تصنعی این کار را صورت داده، اما هم اکنون بازار به صورت کلی رها شده است.
عضو شورای پول و اعتبار افزود: هم اکنون تولیدکنندگان برای تامین مایحتاج مورد نیاز کارخانه‌های خود و تامین کالاهای مورد نیاز مردم، به ارز بیشتری نیاز دارند که متاسفانه به دلیل عدم تامین به موقع آن، واردکنندگان دچار مشکل شده‌اند. او سیاست ارزی کشور را بر مبنای شناور مدیریت شده، سیاستی بسیار کارآمد تلقی و تصریح کرد: مطابق قانون باید بازار را به مسیر ارزی شناور مدیریت شده بازگرداند، چراکه در غیر این صورت تبعات آن گریبانگیر تمامی بخش‌های اقتصادی خواهد شد.
به گفته نهاوندیان، برآورد عرضه و تقاضا در بازار ایران کار دشواری نیست و به راحتی می‌توان با برآورد نیازها و برنامه‌ریزی راهبردی، مانع از جهش قیمت‌ها شد. او به خبرگزاری مهر گفت: همه راهکارها را باید به کار بست تا نرخ ارز را به شرایط معمول و متعادل بازگرداند، نه اینکه در مقطعی شاهد سختگیری بانک مرکزی باشیم و در مقطعی دیگر، شاهد غیبت این مرجع اصلی تنظیم بازار ارز باشیم.
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خاطرنشان کرد: باید سیستم ارزی کشور را به شرایط تک نرخی بازگرداند، در غیر این صورت راهکارهای منطقی در رابطه با این بازار حساس جواب نمی‌دهد.
تزریق روزانه ۱۵۰ میلیون دلار ارز به بازار
بر اساس آمار، در حال حاضر هزار واحد از بخش خصوصی برای تامین ارز مورد نیاز خود به مرکز مبادله ارزی مراجعه می‌کنند.
در این باره، یحیی آل‌اسحاق رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران نیز اظهار کرد: هزار واحد بخش خصوصی وارد مرکز مبادله ارز شده‌اند و به عنوان مصرف کننده از اتاق مبادلات ارزی ارز مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. او ادامه داد: بدیهی است که در شرایط فعلی بازار متلاطم شده، کالاها گران‌تر شده و اوضاع اقتصادی به دلیل مسائل ارزی مطلوب نیست ولی این شرایط قابل مدیریت است و قطعا منابع ما کفاف نیازهای ما را می‌دهد.
رییس اتاق تهران با بیان اینکه به‌رغم همه محدودیت‌ها می‌توان در سایه تدبیر مشکلات را حل کرد، گفت: براساس تصمیمات دولت و مجلس قرار است روزانه ۱۵۰ میلیون دلار ارز به بازار تزریق شود در این شرایط قطعا نیازها و تقاضاها نیز قابل مدیریت می‌شود.
آل‌اسحاق افزود: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل ما حجم نقدینگی سرگردان است که باید جذب و صرف افزایش تولید در داخل کشور شود. او با تاکید بر اینکه کسر بودجه دولت با کمک مجلس باید حل شود، به ایسنا گفت: تمامی عوامل تاثیرگذار بر سیاست‌های ارزی ما باید یکی شود زیرا تمامی این مشکلات تنها با تدبیر قابل حل است و منابع و مصارف نیز باید در راستای مدیریت ارز صرف شود.
تکذیب ثبت شرکت‌های صوری برای دریافت ارز
معاون کل سازمان توسعه تجارت نیز با رد برخی ادعاهای مطرح شده درباره ثبت شرکت‌های صوری برای دریافت ارز از مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز، از کسانی که در این باره اظهارنظر نادرست کرده‌اند به شدت گلایه کرد.
کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی با بیان اینکه متاسفانه برخی فقط منتظر هستند دولت اقدامی انجام بدهد و بدون اطلاع داشتن از ابعاد آن به تقبیحش بپردازند، گفت: برخی از کسانی که درباره مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز اظهارنظر کرده‌اند حتی با سازوکار این مرکز هم آشنایی ندارند. او با اشاره به اینکه دریافت ارز از مرکز مبادله به شرط ثبت سفارش واردات کالا است، گفت: ثبت سفارش کالا نیز مانند روش قبل در حال انجام است. بنابراین مرکز مبادله فقط به دارندگان برگه ثبت سفارش خدمات ارائه می‌کند.
کرمانشاهی با بیان اینکه ادعای ثبت شرکت‌های صوری برای دریافت ارز از مرکز مبادله کاملا بی‌اساس است، گفت: اگر چنین روشی وجود داشته، قبلا هم بوده و مقامات نظارتی به آن رسیدگی می‌کنند. اما اینکه پس از راه‌اندازی مرکز مبادله، تعداد این شرکت‌های به اصطلاح صوری یا مجازی یا هرچه که برخی ادعا می‌کنند افزایش داشته ادعایی بی‌اساس است.
به گزارش ایسنا، از زمان راه‌اندازی مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز، عده‌ای در خیابان منتهی به این مرکز با در دست داشتن آگهی‌های کاغذی ثبت سفارش کالا یا ثبت شرکت حضور پیدا کرده‌اند و این اقدام باعث بروز برخی شایعات مبنی بر ثبت شرکت‌های صوری برای دریافت ارز از مرکز مبادله شده است.
علت کمبود برخی انواع ارز در مرکز مبادلات
معاون کل سازمان توسعه تجارت همچنین درباره سبد ارزی موجود در مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز توضیحاتی ارائه کرد.
کرمانشاهی با بیان اینکه ارز ابلاغی توسط بانک مرکزی به این مرکز هر روز شامل یک سبد متفاوت حاوی ارزهای مختلف است، گفت: میزان و حجم این سبد هر روز با روز گذشته متفاوت است. او افزود: بر این اساس بانک مرکزی با توجه به موجودی خود هر روز مبالغی از ارزهای مختلف را در این سبد قرار می‌دهد. بنابراین ممکن است یک روز از یک نوع ارز در این سبد بیشتر و روز بعد کمتر باشد. علت عدم ارائه کافی یک نوع ارز خاص در بعضی روزها به مشتریان و پرداخت مبلغ مورد نظر در یک یا چند روز بعد از آن نیز همین است.
کرمانشاهی تاکید کرد که تلاش بانک مرکزی بر این است تا همه متقاضیان در همان روز نخست بتوانند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند، اما برخی مشکلات اولیه که البته در حال برطرف شدن هستند ممکن است در تامین ارز مورد نیاز متقاضیان تاخیر ایجاد کند. پیش از این برخی مراجعه‌کنندگان به مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز اعلام کرده بودند که برخی ارزها از جمله یورو هنگام تخصیص با کمبود مواجه می‌شوند.

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا