مسکن و ساختمان

یک کارشناس:

خانه‌ها باید گارانتی شوند!

یک کارشناس ایمنی ساختمان بر لزوم بازتعریف جایگاه گارانتی و خدمات پس از فروش در حوزه صنعت ساختمان کشور تاکید کرد.

جواد نوفرستی اظهار کرد: کارشناسان بر ضعیف
بودن جایگاه گارانتی و خدمات پس از فروش در حوزه صنعت ساختمان کشور تاکید دارند.
سوال این است که چرا کسی از انبوه‌سازان، کیفیت، گارانتی و خدمات پس از فروش نمی‌خواهد؟
انبوه‌سازان باید برای ساختمانی که می سازند خدمات پس از فروش بدهند و کیفیت آن را
چند سال گارانتی کنند و تضمین بدهند که هیچ اتفاقی که به ساخت ساختمان برگردد رخ
نخواهد داد و در صورت وقوع اتفاق، مسئولیت رفع مشکل را بپذیرند
.

وی افزود: مجریان ذی‌صلاح آماده دادن تضمین کیفیت و گارانتی ساختمان
هستند و حساب شان از بساز و بفروش‌ها جداست. این یعنی باور به کیفیت محصول تولیدی
و کیفیت عملکرد و کار خود. این‌جاست که تفاوت “مجری ذیصلاح” از
“بساز و بفروش” یا بعبارت بهتر مصطلح “بساز و بیانداز” مشخص
می شود و اهمیت الزام قانونی “واگذاری ساخت و ساز به مجریان ذیصلاح”
نمایان می شود
.

نوفرستی در پاسخ به این سوال که چرا نباید ساختمان‌ها گارانتی شوند
گفت
: بنظر می
رسد بخشی از آن بخاطر ضعف مجریان قانون، عدم بازدارندگی قانون و عدم اطلاع مردم از
حقوق‌شان در مورد مطالبه کیفیت ساختمان بر می‌گردد
.

این کارشناس بهینه سازی انرژی و ایمنی ساختمان ادامه داد: اگر مردم
بدانند که ایمن بودن ساختمان حق آنهاست و در صورت ناایمن بودن ساختمان، می توانند از
سازنده ساختمان نزد مراجع قانونی اعاده حق کنند، سازنده به راحتی قانون را دور
نخواهد زد و ساختمان ایمن‌تر خواهد ساخت یا ناایمن نخواهد ساخت
.

به گفته نوفرستی، مردم و بهره برداران باید بدانند که ساختمانی که
تحویل می گیرند بگونه‌ای ساخته شود که مصرف انرژی در آن کم باشد و انرژی زیادی
برای گرمایش و سرمایش محیط خانه صرف نشود. اگر آن‌گونه نبود و مصرف انرژی مصرفی برای
گرمایش و سرمایش ساختمان خیلی بالاتر از حد طبیعی و نرمال بود، می‌تواند به
پشتوانه قانون نزد مراجع قانونی از سازنده ساختمان اعاده حق کند، سازندگان
ساختمان، ساختمان های با کیفیت تر از نظر کاهش مصرف انرژی و دوستدار محیط زیست
خواهند ساخت
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا