شهرمسکن و ساختمانمعمارینظام مهندسی

محمد غفاری، کیوریتوری «نمایشگاه scale» در شانزدهمین اجلاس سازندگان و طراحان شیراز:

«نمایشگاه scale» با حضور معروف ترین معماران ایران، ارزش سرمایه انسانی را به رخ می‌کشد

حضور معماران به‌نام در نمایشگاه scale همانند: «رضا دانشمیر؛ طراح پردیس سینمایی ملت»، «هومن بالا زاده؛ برنده جایزه AMP»، «لیلا عراقیان؛ برنده جایزه آقاخان»، «علیرضا تغابنی؛ برندهٔ چهار دورهٔ جایزهٔ معمار و نخستین دورهٔ جایزهٔ آکادمی سلطنتی دورفمن» نشانگر این موضوع است که: ارزش‌افزوده درگرو سرمایه نیروی انسانی است که وفادارانه با تمام مشکلات مانده‌اند و خلق می‌کنند و این باعث شده این نمایشگاه‌ها، ایران را با حضور سرمایه‌هایش به رخ می‌کشد، چراکه در هر نمایشگاه ۱۰۰ معمار برجسته ایرانی شرکت می‌کنند.

محمد غفاری کارشناس ارشد معماری و مدرس دوره‌های معماری داخلی قطب علمی دانشگاه تهران و کیوریتوری نمایشگاه scale در شانزدهمین اجلاس سازندگان و طراحان شیراز، ابتدا با کنار هم قرار دادن شهر رم و شیراز در موضوع معماری، سرو را نماد شیراز قلمداد کرد که ریشه در تاریخ و اصالت این شهر دارد.

این استاد جوان معماری در ادامه با اشاره به نمایشگاه scale، گفت: بعد از تجربه برگزاری بیش از ۴۰ نمایشگاه داخلی و بین‌المللی به این نتیجه رسیدیم که چطور یک معمار می‌تواند ارزش‌افزوده را در آثار خود در نظر داشته باشد و از سوی دیگر معماری به‌عنوان میان‌رشته‌ای که هم نگاه مهندسی دارد و هم نگاه هنری، چگونه می‌تواند جریانی را در شهر راه‌اندازی کند؟

با این تفکر با نگاهی به موزه‌ها که درگذشته مصداق انباری بودند که گهگاه هنرمندان از آن‌ها بازدید می‌کردند اما از دوره‌ای این فضاها به محیط‌هایی فکری مبدل شدند که از طریق همین فضاها از تکرار و تقلید جلوگیری شد و به ارزش فضاهای فکری افزوده شد و ازاین‌رو ارزش طراح و دیزاینر موردتوجه قرار گرفت.

همچنین نباید فراموش کرد در دوره‌ای، آثار هنری برجسته در دست قشر ثروتمند و اهل کلیسا بود ولی از ۱۹۶۰ کنار هم قرار گرفتن هنرمندان به‌صورت پیکسل‌هایی که تابلویی بزرگ را خلق می‌کنند به رویه‌ای علمی و تخصصی تبدیل شد.

وی با نگاهی به تجربه شکل‌گیری نمایشگاه‌های مختلف در دنیا به برگزاری نمایشگاه scale به همت مجموعه صما اشاره داشت و ادامه داد: سلسله نمایشگاه‌ها scale در یک چرخه باهدف‌های متفاوت برگزار می‌شود.

غفاری در ادامه با اشاره به تعدادی از به‌نام‌ترین معماران ایرانی که در نمایشگاه scale حضور دارند همانند: «رضا دانشمیر؛ طراح پردیس سینمایی ملت»، «هومن بالا زاده؛ برنده جایزه AMP»، «لیلا عراقیان؛ برنده جایزه آقاخان»، «علیرضا تغابنی؛ برندهٔ چهار دورهٔ جایزهٔ معمار و نخستین دورهٔ جایزهٔ آکادمی سلطنتی دورفمن» پرداخت و گفت: ارزش‌افزوده درگرو سرمایه نیروی انسانی است که وفادارانه با تمام مشکلات مانده‌اند و خلق می‌کنند و این باعث شده این نمایشگاه‌ها، ایران را با حضور سرمایه‌هایش به رخ می‌کشد و چراکه در هر نمایشگاه ۱۰۰ معمار برجسته ایرانی شرکت می‌کنند.

وی درنهایت هدف اصلی نمایشگاه مقیاس در شیراز را در راستای پرداختن به معماری از درون و بیرون بنا معرفی کرد و به ارائه توضیحاتی از تعدادی از آثار شرکت‌کننده در این نمایشگاه پرداخت.

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا