نظام مهندسی

وعده‌های مجلس برای حل مشکلات نظام مهندسی/ اصلاح قانون نظام مهندسی تا قبل از پایان مجلس

رئیس مجلس در نشست اعضای نظام مهندسی سراسر کشور گفت: به زودی ماده ۵ قانون بیمه تامین اجتماعی برای بیمه کردن مهندسان ساختمان اصلاح می شود.

نشست اعضای نظام مهندسی ساختمان با محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکل مهندسان ساختمان برگزار شد.

در این نشست قالیباف گفت: مجلس اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان را با مشارکت مهندسان ساختمان تا قبل از پایان یافتن مجلس یازدهم تصویب خواهد کرد.

دراین نشست مشکلات و مسائل مهندسان ساختمان مطرح شد که حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی کشور به بیمه نبودن مهندسان ناظر به عنوان مشکل اصلی این قشر اشاره کرد.

قالیباف نیز در ادامه گفت اینکه کارگران ساختمانی بیمه می شوند اما مهندسان چنین امکانی ندارند به دلیل کم کاری ما در مجلس است که باید ماده ۵ قانون بیمه را درست کنیم و تمام تلاش ما این است که این مشکل را به زودی و تا به اتمام نرسیدن مجلس یازدهم حل کنیم. حتما باید اصلاحاتی در قانون اعمال کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: کاهش تصدی گری دولت در مسکن و سپردن کار ساخت و ساز را به مردم ضروری است. مجلس فقط تولی‌گری مسکن را به وزارت راه و شهرسازی داده و تصدی گری مربوط به مردم است.هوشمند سازی باید اساس کار نظام مهندسی باشد. نتیجه هوشنمندسازی،شفاف سازی و مردمی سازی کارآمدی است.

در پایان نشست قرار شد مشکلات و مطالبات مهندسان در کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار بگیرد.

مطالب پیشنهادی

‫۶ دیدگاه ها

  1. در قانون بیمه جدید علاوه بر وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی استفاده از ظرفیت های وزارت مسکن و شهرسازی هم دیده شده.
    به نظر من استفاده از ظرفیت نظارت مستمر ناظرین (سازه، معماری، مکانیک، برق) برای پاییش و صحت حضور کارگر ساختمانی دارای بیمه و گواهی مهارت فنی می تونه بسیار به این قضیه کمک کنه…
    به هر حال هر کدام از ناظرین با عوامل کار مربوط به رشته خودشون آشنا و درگیر هستند و می تونند تایید کنند که مثلا این تعداد کارگر با این مشخصات در مدت زمان مشخصی در یک پروژه کار کردند

  2. سوالی پیرامون بیمه مهندسان

    براساس ماده یک و ده قانون عوارض سال ۱۳۸۱ همه عوارض وضع شده قبل سال ۸۱ ملغی اعلام شده اند حال چگونه مجلس با استناد به ماده ۳۹ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان سال ۷۴ بیمه مهندسان را در سال ۱۴۰۲ براساس عوارض ماخوذه از ماده منسوخ ۳۹ قانون مذکور تصویب نموده است. !!!

  3. مجلس کارمندان دستگاه های اجرایی دولت رو از حق استفاده از پروانه اشتغال اجرا ممنوع کرد منظور از دستگاه اجرایی چیست؟
    منظور از دستگاه اجرایی، هر نوع سازمانی و یا اداره و همچنین وزارتخانه ای است که برای احداث کردن تاسیسات عمرانی است و همچنین مسئولیت اجرا کردن آن را بر عهده دارند می باشد همچنین برای انجام این امور اعتباراتی را از طریق بودجه کل کشور دریافت می کنند

    این تعریف دستگاه اجرایی در ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری هست بنابراین شامل ق ق و نیروهای مسلح و قوه مقننه و … هم میشه

  4. قانون منع تعارض منافع در نظام مهندسی استان ها رعایت نمی‌شود، طبق این قانون باید پروانه نظام مهندسی طراحی و نظارت کارمندان شهرداری ها و کارمندان سازمان نظام مهندسی استان ها … ابطال و تودیع شود

  5. انتخاب بازرسان و اعضای شورای انتطامی نظام مهندسی ساختمان به مجمع عمومی نظام مهندسی استان ها واگذار شود چون انتخاب این افراد توسط اعضا هیئت مدیره انجام می‌شد که تعارض منافع بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا