معماری

نریمان کریم زاده، معمار:

در طراحی به ماندگاری بنا فکر می‌کنم

نریمان کریم زاده معمار است که بیش از ۱۰۰۰ پروژه تاکنون کار کرده است و در حال حاضر دفتر وی(مرکز طراحی اصفهان) حدود ۴۰۰ پروژه همزمان در حال اجرا دارد. عمده کار دفتر وی طراحی در حوزه مسکونی و ویلایی و تا حدودی هم تجاری و اداری است و کمتر در بخش اجرا ورود کرده.

لطفا درباره برخی از پروژه های تان صحبت کنید؟

من کارهای متفاوتی داشته ام که عمده آنها طراحی است نه اجرا. مثلا می توانم به کنتاکی بار اصفهان که چهار شعبه در اصفهان دارد و همه شعبه ها را من طراحی کردم همچنین دو شعبه سیب بار را در بخش تجاری خدماتی نام ببرم. کافه  ۹۰ پلاس اصفهان هم یکی دیگر از کارهای من است که فینالیست  ۲a و جایزه معمار امسال شد.

این کافه در چهارباع اصفهان و ناحیه متروپل قرار دارد که ابتدا مغازه های تجاری هایی در این محل طراحی شده بود؛ اما رونق نداشتند تا کم کم این منطقه بورس کافه ها شد  به این دلیل که شهرداری مبلمان شهری زیبایی را در این محدوده اجرا کرد. بیشتر مغازه هایی که کسب و کارهای دیگری داشتند مغازه هایشان را به کافه ها و رستوران ها اجاره داده اند.

کار شاخص دیگری که می توانم از آن یاد کنم مجتمع مسکونی استقلال است که برنده جایزه ۲a شد و چهارمین جایزه دوسالانه ملی معماری و شهرسازی ایران  را در بخش آپارتمان در سال ۱۳۹۹  از ان خود کرد. این پروژه برای خانواده ای بود که یک واحد را دوبلکس می خواستند و دو واحد برای فرزندانشان. این پروژه بر سطح زمینی با متراژ ۳۶۵ مترمربع بنا شده است. زمین این پروژه از ضلع جنوبی رو به خیابان قرار دارد و از ضلع غرب، شرق و شمالی رو به پلاک های مسکونی قرار دارد. به طور عمده زمین های موجود در این منطقه دارای ابعاد مشابه و کاربری ویلایی مسکونی و آپارتمانی است. من ترجیح دادم که لابی را به جای مثبت ۸۰ ،دو متر پایین ببرم که دو واحد یکسان ایجاد شود و دید مسلطی در واحد مثبت ۸۰ نباشد . ساختمان از سطح خیابان حدود ۸۰/۱ پایین تر بنا شده است.

در نظر گرفتن باغچه ها و پوشش گیاهی که به صورت فلاورباکس طبقاتی و پلکان چرخشی و تعریف مسیر منتهی به لابی قرار دارد موجب شد تا زمان ورود به ساختمان طبقه همکف دید به طور مستقیم نداشته باشد. دکوراسیون داخلی این طبقه با توجه به نوع استفاده از فضا به صورت کاملا باز و کاربردی و با در نظر گرفتن تنوع عملکرد در یک فضا طراحی شده است. در این ساختمان طراحی فرم های ساده و سطوح شیشه ای در تمام فضا به کار گرفته شده تا احساس سبکی، روشنایی و سادگی را در فضا حفظ کند.حیاط به دلیل قرار گرفتن ابنما و فلاورباکس ها با استقبال کاربران روبروشد.

اصولا چه مسائلی را حین طراحی در نظر می گیرید؟

در طراحی ها من خودم را جای کسانی می گذارم که می خواهند آنجا زندگی کنند. گاهی ساختمان خریداری شده است و نیاز به بازسازی دارد ، بنابراین نیازهای کارفرما را در نظر می گیرم. رنک های بسیار گرم یا توکاری های زیاد را سعی می کنم، کار نکنم. به طور کلی مینی مال کار می کنم. اگر کسی کار پرکارتری دوست داشته باشد می تواند خودش فضا را پر کند. وقتی طراح همه جا را طراحی می کند اپارتمان به تنهایی قشنگ است؛ اما  گنجایش مبلمان قبلی را ندارد گاهی مبلمان های قبلی زیبایی کار جدید را از بین می برند بنابراین من معتقدم واحدها را به گونه ای بهتر است طراحی کنیم که اگر مبلمانی اضافه می شود به طراحی ما جلوه دهد نه اینکه به طراحی اسیب برساند. همچنین معتقدم از متراژ فضا کم نکنیم تا برای اضافه کردن نور مخفی یا یک سری حرکت ها بخشی از فضا را  از هر طرف بگیریم.  

نورگیری خیلی برای من مهم است که شاخصه طراحی های ما شیشه های خیلی بزرگ و نورگیری های کامل است که با نصب پرده می توان میزان نور را به اندازه ای که کاربر دوست دارد، کم یا زیاد کند. فکر می کنم اگر خیلی از واحدها به فروش نمی رود به این دلیل است که افراد احساس می کند در زندان زندگی می کند تا در خانه، بنابراین ما پروژه ها را شاخص از نظر نما نمی کنیم و ماندگاری بنا برای مهمتر است.

 گاهی من از کوچه ای گذر می کنم و می بینم پروژه های قدیمی که مال ۵۰ سال قبل است همچنان زیباست؛ اما پروژه های جدیدی که نما از چندین متریال درست شده است بعد از شش ماه یا یک سال نمی شود آن را نگاه کرد چه برسد به اینکه در پوسته نمای شهری پروژه را  مردم بتوانند چندسال تحمل کنند. من سعی می کنم ماندگار تر کار کنیم تا شهر هم آرامش داشته باشد.

اگر شما و کارفرما درباره مصالح مصرفی در نما توافق نداشته باشید چه می کنید؟

مستقیم معمولا نمی گویم  بلکه طرحی که مدنظر خودمان است را پیشنهادمی دهیم و طرحی که کارفرما می خواهد  را به او نشان می دهیم. مثلا اگر کسی طرح های کلاسیک بخواهد به انها می گویم بروند و یک سری کارها را که کلاسیک بوده ، ببیند و کارهای مینی مال ما را هم ببنید و در نهایت انتخاب کنند. البته من طرح کلاسیک کار نمی کنم. به طور کلی متقاعد کردن کارفرما زمان براست و سلیقه ها متفاوت است و گاهی در زمان اجرا کارفرماها در پروژه ها دست می برند و گاهی کارفرما با متریالی که خودش می پسندد پروژه را از بین می برد.

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا