معماری

علی صفویان، معمار:

انطباق عملکرد جدید بر بستر قدیم در مرمت ابنیه چالش‌برانگیز است

علی صفویان معمار ، طراح داخلی و دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه ازاد واحد بین الملل قشم است که در پرونده کاری خود، طراحی و مرمت بناهای تاریخی، طراحی و ساخت ابژه مبلمان های خاص را دارد. همچنین وی فینالیست جایزه ملی آجر در معماری معاصر ایران از نگاه موسسه هنر ومعماری در سال ۱۳۹۸، پوستر اولین جایزه ملی مرمت واحیای بناهای تاریخی و معاصر ایران و از نگاه موسسه هنر ومعماری در سال ۱۳۹۹است. صفویان در  وبینار مرمت  واحیا بناهای تاریخی به دعوت انجمن علمی مرمت و احیا ابنیه و بافتهای تاریخی دانشگاه تهران دراذر ماه سال ۱۳۹۹ ووبینار مرمت واحیا بناهای تاریخی به دعوت انجمن علمی مرمت دانشگاه شهید بهشتی تهران در آبان ماه سال ۱۳۹۹ سخنرانی کرده است. 

وی از سال ۱۳۸۳ تاکنون ۱۰۰۰ ایتم را که هرکدام طراحی شده برای فرد یا فضای خاصی  بوده را به اجرا درآورده است.

و بالغ بر ۴۰ پروژه انجام شده در زمینه های معماری و معاری داخلی در رزومه خود دارد.

همچنین از کارهای شاخص ایشان طراحی و مرمت عمارت فیل که جز اولین بوتیک هتلهای ایران وعمارت نیز جز عمارتهای ثبت میراث است. با وی به گفتگو نشستیم که می توانید در ادامه آن را بخوانید.

معماری را چگونه شروع کردید؟

۲۰ سال پیش(قبل از اینکه دانشگاه بروم) برای یکی از دوستان من مهمانی از اسپانیا آمده بود و زبان من بهتر بود و قرار شد که همراهشان باشم تا با فرهنگ ما آشنا شوند. در انتهای سفر به من گفت که انتشاراتی دارد و تخصص شان انتشار مجلات در زمینه گرافیک، معماری و استودیو دیزاین است. در ایران آن زمان رشته معماری تازه تاسیس شده بود و نبود به جایش مهندسی راه و ساختمان بود. برای من یک پک کامل ژورنال و کتابهایی رنگین با جلدها و صفحات ورنی و چاپی بی نظیر در یک بسته بندی با حدود ۳۰ عنوان ارسال کرد. در آن زمان تنها نشریه که جلد ورنی در ایران داشت، مجله دانستی ها بود و کیفیت هیچ یک از نشریات ما به پای انتشارات آنها  نمی رسید. به واسطه تلاش برای  فروش آن مجلات دست بر قضا من با معماری که در امریکا درس خوانده و در نیویورک کار کرده بود، آشنا شدم و همه ژورنال ها را از من خرید و بعد از آن نفر اول  فروش ژورنال خارجی در این حوزه شدم و به همه دانشکده های معماری ایران کتاب و ژورنال ارسال می کردم. از اینجا آشنایی من با معماری شروع شد.

هیجان دیدن ژورنال های جدید باعث فروش ژورنال ها برای من بود به جای اینکه درآمد آن برای من مهم باشد. ناخواسته تمایل پیدا کردم که ایده هایی را که از ژورنال ها می گرفتم ، خودم بسازم و شروع کردم از روی ژورنال با آزمون و خطا  پیش رفتن و ناخواسته سبب شد که از آشنایان سفارش ساخت مبلمان بگیرم بعد گالری زدم  تا اینکه کار به مرمت عمارت فیل با آن همه دیتیل فنی و اجرایی رسید.

لطفا درباره مرمت عمارت فیل برای مخاطبان ما بگویید.

عمارت فیل بنایی است که درسال ۱۳۸۲ با شماره ۸۷۰۰ به ثبت میراث ملی ۱۳۸۲ رسیده که یادگار دوران قاجار است.

این بنا در بافت تاریخی شیراز در محله دروازه سعدی احداث شده است. با توجه به شواهدی که وجود دارد این بنا متعلق به شخصی متمول بوده و نشانه های آن در نیارش بنا دیده می شود سقفهایی زیبا ومنقوش متداول ان دوران بدنه ها طراحی شده و حجمهای خوش تناسب همچنین در سقفهای زیر زمینها نیز آجرو کاشی کاریهایی زیبا و با مهارتی خاص اجرا شده بود .

از ویژگیهای این بنا تغییرات بسیار کمی که در پلان دیده می شد مسئولیت مرمت را بیشتر می کرد. این بنا جزو اولین بناهای مرمت شده با عنوان بوتیک هتل است که به ثبت میراث رسیده.

از چالشهای طراحی این بنا انطباق عملکرد جدید بر بستر تعریف شده بنا بود. در زمینه اجرا محافظه کارانه ترین روشهای مرمتی را به کار گرفتیم .کانالهای دفع نم بسیار خوب کار می کند و مشکل رطوبت را که در همه بناهای این چنیننی وجود دارد را با درصد بالایی برطرف کرده است .

اجرای سقفهای جدید و یا حتی جان پناه پشت بام نیز از مواردی بود که با بنا ترکیب شد وشاید احساس نشود که آنها در قبل وجود نداشته اند و از این گونه راهکارهای جدید و خلاقانه بسیار در مرمت این عمارت اجرا شد .

با توجه به اینکه طی این سالها تغییراتی در بنا به واسطه جدیدتر شدن زندگی انسان، تامین بهداشت بیشتر و نیاز به فضاهای جدیدتر از جمله آشپزخانه ، راهکارهای تامین نور و سرویسهای بهداشتی از چالشهای دیگری بود که با آن مواجه بودیم درنظرگرفتن فضاهای جدید و تامین بهداشت، آسایش و آرامش جهت زندگی در این بنا و برگرداندن فضاهای تغییر یافته به همان چیزهایی که قبلا وجود داشته کار را بسیار دشوارتر کرد.

لطفا درباره بحث اقلیم در معماری توضیح بفرمایید.

شاید اولین چیزی که معماران درباره آن می آموزند، قرارگیری بنا در اقلیمهای مختلف و راهکارهای تامین آسایش بناست. معماری ما و شاید معماری هر کشوری بیشتر بر مبنای اقلیم ومصالح موجود و بوم آورد آن بوده است. وجود گودال باغچه و ایوان و یا بادگیرها که نسبت به اقلیم مرکزی و جنوبی، حجم و ارتفاع آنها متفاوت است نیز از راهکارهای اقلیمی ایران است.

وجود کوچه های باریک در اقلیم گرم ایران با دیوارهای بلند، راهکاری اقلیمی در جهت خنک نگه داشتن بنا و معبرها جهت سایه اندازی بیشتر بوده است.

در شمال ایران وجود گربه رو و احداث بنا بالاتر از سطح زمین جهت فرار از رطوبت است قطعا استفاده از مصالح بوم آورد به شرط نابود نشدن این منابع و استفاده از راهکارهای اقلیمی حتما در جهت حفظ سلامت زمین موثر خواهد بود

متاسفانه دنیای سرمایه داری جهت تامین ثروت بیشتر سیاستهای دنیا را بر خلاف سیستم های پایدار طراحی می کند. تولید مواد مضرر و برگشت ناپذیر به طبیعت و تولید گازهای گلخانه ای و تغییر الگوی زندگی بشر در مسیر نابودی از نشانه های این گونه سیاست هاست.

لطفا درباره طراحی باغ موزه خلیج فارس نیز توضیح دهید.

این پروژه با نگاه کاهش مصرف منابع غیر قابل تجدید و حذف و یا کاهش مصرف مواد سمی و یا آسیب رسان بر طبیعت در صنعت ساختمان است.

متاسفانه کشور امارات و پروژه پالم آن باعث پیشروی آب به خشکی های کشورمان شده همچنین باعث از بین رفتن گونه های زیستی گیاهی و جانوری بسیاری شده است .

باغ موزه خلیج فارس با رویکردی پایدار در جزیره قشم طراحی شده است که توجه جامعه جهانی به خطرات زیست محیطی که در این منطقه وجود دارد را گوش زد نماید.

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا