معماری

علی ارباب، معمار:

معماری پساکرونایی را دنبال می‌کنم

علی ارباب و امیرحسین رافت نیا گروه بین المللی معماری اورست را که حوزه کاری آن مسکونی است،بنیانگذاری نموده که ازدو سال قبل در مشهد ساخت مسکن در شرایط پساکرونا را کلید زده اند. دلیل طراحی این سبک به دلیل تغییراتی است که کرونا در سبک زندگی انسان ها ایجاد کرده است. خانه از محلی برای استراحت به خانه های برای زیستن تبدیل شده و این شرکت با رویکرد فضاهای open space حتی فرمهایی  را طراحی کرده است که در آن باکتری جمع نمی شود. استفاده از سبزینگی در پروژه ها نیز از دیگر روشهای این متد است. این شرکت در حال حاضر با چند برند خاص در مشهد در حال همکاری است و کارهایش جز ساختمان های فاخر  مشهد است.

لطفا درباره رویکرد اورست برای مخاطبان ما توضیح دهید؟

اورست در سالهای اخیر ارائه خدمات به مهندسان را به روز کرده است به دلیل چالش هایی که با کارگاه ساختمانی داشتیم تصمیم گرفیتم از بیم پروتکل استفاده کنیم؛ زیرا گاه در اجرا طرح معمار ابتر می ماند و به صورت کامل اجرا نمی شود. بیم فقط نرم افزار نیست بلکه از زمانی که می خواهید با کارفرما کار کنید یا با سایر مهندسان در پروژه می خواهید کار کنید، رفت و برگشت پروژه ها ، کدبندی نقشه ها براساس بیم مشخص می شود. دفتر اورست براساس فرایند بیم است و مزیت رقابتی خوبی  این روش دارد که غیر از کاهش زمان اتمام پروژه تا ۱۰ درصد در هزینه های کل پروژه که عدد قابل توجهی است صرفه جویی می شود.

 همچنین این دفتر  بر روی ساختمان هایpassive  که تهویه طبیعی دارد کار می کند. در این شکل ساختمان ها معمار فضا را به گونه ای طراحی می کند که هر ساختمانی نور، نوع متریال نما، رنگ نما براساس اقلیم باشد. در یک پروژه ۹۰ متر تراس  برای تهویه هوا در نظر گرفته ایم. به زودی اسناد این روش را نیز منتشر خواهیم کرد.

با نگاه آسیب شناسانه چقدر معماری حال حاضر مشهد در راستای اقلیم آن است و نمای های ساختمان ها حرفی برای گفتن دارد؟

هوای مشهد بسیار طی یک روز و زمان های مختلف متغییر است . در مشهد هوای بین فصلی داریم طبیعتا کسی که معمار است این اقلیم را در طراحی رعایت می کند اما در بخش نما بحث کار جمعی است. ما از مشاورهای خوب استفاده کردیم من از مشاور مکانیک استفاده می کنم که به معماری علاقه مند است. کار در معماری و نما شبیه درست کردن یک پازل است و نیازمند همکاری بخش های مختلف درگیر در طرح  است. معمار صرفا نمی تواند همه کار را در یک پروژه خودش انجام دهد. مثلا اینکه هوای تازه در منزل داشته باشید با اقلیم مشهد یا هر جای دیگری رنگ، نوع نما و شکل پنجره فرق می کند. بحث اقلیم کار تیمی است . از لحاظ تخصصی، معماری دو پوسته برای نما مهم است در نماهای قدیم ما هم بوده. در یکی از پروژه هایی که کار کردیم یک پوسته متخلل فلزی  را جلوی نما برای کم کردن صدای محیط و کنترل نورطراحی کردیم. جایگذاری درست پنچره ها هم در نما بسیار مهم است مثلا استفاده از سایبان انداختن یا نوع شیشه ای که در پنجره به کار می رود ، اهمیت دارد.ما چندین جلسه برای درنظر گرفتن مسائل مختلف مثلا استفاده از شیشه سان انرژی، رنگ پروفیل… برگذار می کنیم.

حوزه سوم در بخش نما رنگ است. معمار باید توجه کند چون امسال سنگ بازالت برند شده از آن استفاده نکنیم. اقلیم مشهد به سنگ سیاه نیاز ندارد اقلیم این شهر گرم و خشک است ما در این اقلیم همه اجرهایی که کار می کنیم رنگ روشن است.نه تیره. موضوع بعدی مهم بحث سیرکولاسیون هوا است که در هر پروژه ای متفاوت است.

نقش معماری در بهبود کیفیت زندگی انسان ها چیست؟

بعد از پاندمی نوع رفتار انسانها تغییر کرد و آدم ها گوشه نشین شدند و آمار افسردگی در دنیا ۳۰ تا ۳۵ درصد بالا رفت چون خانه جایی برای زندگی کردن نبود بلکه برای استراحت بود.

برای بهبود کیفیت زندگی انسان ها نقش معمار مهم است. معمار بهتر است با توجه به روحیه کارفرما در لحظه فکر کند. معماری نوعی تخصص بین رشته ای است  معمار خوب است یک کم هنر، روانشناسی و اقتصاد بداند. کارفرما را باید شناخت تا بتوان برای او کار خوب طراحی کرد و این نیاز به دانستن روانشناسی دارد.

چگونه نیازهای مخاطب را در پروژه های خود اعمال می کنید؟

شناخت توقعات کارفرما و روحیه او کمک کننده است مثلا گاهی کارفرما یک تراس هم می خواهد. تراس با توجه به نیاز کارفرما ابعادش می تواند تغییر کند، گاه کارفرما تراس را فقط برای سیگار کشیدن می خواهد. الان در یک پروژه کارفرما از ما خواسته که تراسی برای زندگی کردن داشته باشد بنابراین ما در این پروژه اسپا تراس داریم که درون آن جکووزی، سینما، باربکیو و آشپزخانه هم طراحی شده است.  مردم از فضاهای مشاعی فراری شدن کارفرمایان  مجموعه آبی که در مجتمع هست را استفاده نمی کنند بنابراین بوتیک آپارتمان خیلی رواج یافته است.  نقش اصلی را در بهبود روان به نظرم معمار دارد اینکه افراد در خانه هوای خوب ، خلوت ، نور خوب نداشته باشند بیرون خانه  هم حال خوب ندارند و این حال و هوا  را به اجتماع انتقال می دهند. این رسالت معمار است که طراحی مناسبی  جهت زندگی بهتر و کمک به اجتماع داشته باشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا