دانشنامه ساخت و ساز

۴ روش آب‌بندی نمای ساختمان

به مجوعه اقداماتی که جهت اصلاح، ترمیم و بالا بردن مقاومت یک سازه به‌کار می‌رود، آب‌بندی می‌گویند. از کف و سقف ساختمان گرفته تا نمای آن پس از بهره برداری به آب‌‌بندی نیاز دارد. می‌دانید که یکی از روش‌های اصولی در کاهش نفوذ آب و رطوبت به داخل سازه عایق‌بندی کردن آن است که در این میان آب‌بندی نما به‌وفور انجام می‌شود. آب‌بندی نما در تمام ساخت‌و‌‌سازها و با هر ابعادی صورت می‌‌گیرد تا مانع نفوذ رطوبت و گرد و خاک به داخل آن شود؛ چراکه این دو عامل نقشی تاثیرگذار در کاهش مقاومت سازه دارند. درواقع علت آب بندی نمای ساختمان بالا بردن استحکام و مقاومت سازه و همین‌طور زیباتر کردن آن است. در مقاله حاضر با روش های آب بندی نمای ساختمان و مزیت آب بندی نمای ساختمان بیشتر آشنا خواهید شد، پس تا انتها همراه ما بمانید.

آب بندی نمای ساختمان چیست؟

گاهی بنا به دلایل مختلف از جمله وجود نقص در ساخت شاهد شکل‌گیری درز و شکاف‌هایی عمیق یا کم عمق بر بخش‌های مختلف سازه هستیم. وجود ترک یا درز بر سازه به‌ویژه در بخش بیرونی و نما نه تنها ظاهر آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد بلکه موجب نفوذ رطوبت، گرد و خاک و حتی حشرات به درون ساختمان می‌شود. پس راهکار چیست؟

بهترین روش ممکن آب بندی نمای ساختمان است. یکی از روش‌های آب‌بندی رنگ آمیزی آن است؛ چراکه رنگ علاوه‌بر بالا بردن مقاومت سازه ظاهری ایده‌آل به آن خواهد بخشید. پس اگر به‌دنبال روشی آسان و موثر برای آب‌بندی نمای سازه خود هستید می‌توان با کاربرد روش‌های مختلف در ساخت‌و‌ساز این کار را به‌راحتی و در مدت زمانی کوتاه انجام داد.

چرا باید به آب بندی نمای ساختمان اهمیت دهیم؟

عایق‌‌سازی یا آب ‌بندی نمای ساختمان بسیار مهم است و یکی از روش‌‌های ضروری پیش از ساخت سازه به‌شمار می‌رود. اما شاید بپرسید چرا باید نمای سازه را آب‌بندی کرد، برای رسیدن به پاسخ سوالتان به موارد زیر دقت کنید:

نما در معرض دید است

نما اولین بخش از یک سازه است که در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و به برقراری ارتباط میان سازه با بیننده کمک می‌کند. بدون شک نمایی نه چندان جذاب که پر از درز و شکاف است احساس خوبی در بیننده ایجاد نمی‌کند.

در ظاهر سایر نماها تاثیر می گذارد

تصور کنید در یک خیابان نمای تمام خانه‌ها زیبا و بدون نقص است، خانه‌ای که نمای نامناسب دارد در جلوه این خیابان و سایر خانه‌ها تاثیر منفی خواهد داشت.

نما در اولویت مهندسان سازه است

براساس اصول و استانداردهای سازمان مهندسی آب بندی نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت‌‌و‌ساز است که باید به بهترین روش انجام شود. در‌واقع سازه‌ای که نمای آن استانداردسازی نشده باشد اجازه بهره‌برداری نخواهد گرفت.

در معرض عوامل بیرونی است

نما تنها بخش از ساختمان است که به‌‌‌طور مداوم در معرض آلودگی، باد و باران، حشرات و… قرار دارد و بیش از بخش داخلی به استهلاک می‌رسد. براین اساس باید عایق بندی یا آب‌بندی آن را در اولویت قرار داد.

مزیت های آب بندی نمای ساختمان

برای کاهش آسیب به نمای یک ساختمان باید آن را آب‌بندی و از شیوه‌های به‌روز و باکیفیتی برای این کار استفاده کرد.

حفظ نظافت سازه

عایق‌بندی نمای یک سازه ظاهری تمیز و دلپذیر به آن می‌دهد و بهترین روش برای این کار استفاده از رنگ یا عایق رطوبتی آکریلیک است.

جلوگیری از هدررفت انرژی

عایق‌بندی نما خود راهی آسان و البته تاثیرگذار در جلوگیری از اتلاف انرژی به‌شمار می‌رود. به محض ایجاد درز و شکاف روی نمای سازه اتلاف انرژی به‌طرز قابل توجهی بالا خواهد رفت که این عامل خود علت آب بندی نمای ساختمان خواهد بود.

عدم نفوذ رطوبت

جلوگیری از آسیب به نمای سازه توسط رطوبت به‌عنوان مزیت آب بندی نمای ساختمان شناخته می‌شود و اهمیت زیادی دارد. این عامل به‌ویژه در مناطق شرجی و مرطوب مانند شمال ایران بسیار تاثیرگذارتر خواهد بود. رطوبت را در آسیب رساندن به سازه دست کم نگیرید.

جلوگیری از شوره زدن

یکی از مشکلات اساسی در تغییر ظاهر ساختمان ایجاد سفید، شوره یا کپک بر سطح آن است. آجر، سنگ‌های رسوبی و تراورتن پتانسیل بالایی در جذب آب و حل شدن نمک آن دارد که خود منجر به ایجاد کپ یا شوره بر سطح نما خواهند شد. براین اساس با آب‌بندی یا عایق بندی نمای سازه می‌توان مانع ایجاد چنین ظاهری روی سطح آن شد.

آب بندی نمای ساختمان چگونه انجام می شود؟

جهت آب‌ بندی نمای ساختمان می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که در این‌جا به چند مورد مهم و پرکاربرد آن اشاره شده است:

کاربرد آبگریز کننده با پایه آب

این محصول تاثیر قابل توجهی در جذب آب دارد و مقاومت نما را افزایش می‌دهد. از این ماده جهت آب‌بندی نماهای بتن، چوبی، سیمان و سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد آبگریز کننده با پایه حلال

این نوع از عایق‌بندی مانع جذب هرگونه رطوبت، گرد و خاک و حشرات به درون درز و شکاف موجود در نمای سازه خواهد شد و در عین حال چسبندگی آن را بالا می‌برد.

استفاده از رنگ

از دیگر روش‌های عایق‌بندی نمای سازه استفاده از رنگ‌های ضد آب، آکریلیک، رنگ شیشه و چوب و… است که در بسیاری از نماها کاربرد دارد.

کاربرد چسب پلی اورتان

می‌دانید که مهم‌‌ترین علت آب بندی نمای ساختمان بالا بردن استحکام و ماندگاری آن است. به‌دلیل قدرت بالای چسب پلی اورتان در چسباندن متریال مورد استفاده از این روش به‌وفور استفاده می‌شود. این چسب علاوه‌‌بر آب‌بندی نما مقاومت و استحکام آن را به‌طرز قابل توجهی افزایش خواهد داد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا