دانشنامه ساخت و ساز

آموزش نصب و نگهداری پارکت لمینت

اگر به تازگی اقدام به خرید پارکت لمینت از شهرپارکت کرده‌اید احتمالا در مورد چگونگی نصب و نگهداری از آن سوالاتی برای شما پیش آمده باشد. مزیت‌های پارکت لمینت به نسبت دیگر کفپوش‌ها مثل سنگ و سرامیک باعث شده افراد بسیاری ترجیح دهند از این محصول استفاده کنند. گرم‌تر کردن خانه، نرم شدن سطح زمین و صرفه‌جویی در مصرف گاز از مزیت‌های پارکت لمینت است که باعث شده طرفداران بسیار پیدا کند. از طرفی نصب راحت و بی‌دردسر این محصول خود مزیت بسیار مهمی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. با این حال قیمت پارکت لمینت ممکن است در صورت داشتن کیفیت بالا نسبت به دیگر کفپوش‌ها بیشتر باشد. توصیه می‌شود برای جلوگیری از به هدر رفتن هزینه برای خرید پارکت ارزان از پارکت‌های مرغوب و باکیفیت استفاده کنید تا طول عمر بالایی نیز داشته باشند.

در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد چگونگی نصب پارکت لمینت اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم و همچنین نکاتی را برای حفظ کیفیت و بالا بردن دوام و عمر آن نیز ارائه دهیم تا بتوانید مدت زمان طولانی‌تری را از آنها استفاده کنید.

پارکت لمینت چیست؟

در گام اول ابتدا باید بدانید که پارکت لیمنت چیست و از چه مواد و متریالی ساخته شده است. کفپوش لمینت که با نام تجاری پارکت لمینت نیز شناخته می‌شود از قطعه و تایل‌های متفاوت و ویژه‌ای تشکیل شده که دارای زبانه و شیارهایی در اطراف است که به آن کلیک گفته می‌شود. این شیارها باعث می‌شوند که قطعات پارکت به خوبی در کنار هم قرار گیرند. اگر به خاطر داشته باشید در گذشته پارکت‌ها را با چسب به زمین می‌چسباندند که باعث می‌شد گاها به خوبی نچسبد و یکپارچگی زیادی را ارائه ندهد. اما با پارکت لمینت به دلیل طراحی منحصر به فرد خود سطح یکنواخت و یک پارچه‌ای را خواهید داشت.

طراحی این پارکت‌ها باعث شده که نصب آن بسیار راحت باشد و افراد خود نیز بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. اگر برای خرید پارکت لمینت از شهرپارکت اقدام کرده‌اید برای نصب آن ادامه مطلب را بخوانید:

آموزش گام به گام نصب پارکت لمینت

بعد از خرید پارکت لمینت از شهرپارکت برای نصب آن ابتدا باید سطح مورد نظر را آماده کنید. به این مرحله مرحله آماده‌سازی سطح نیز گفته می‌شود. برای نصب پارکت لمینت باید پارکت‌ها را به مدت ۴۸ ساعت در فضایی که قرار است نصب را انجام دهید قرار دهید تا دما آن با دمای فضا یکنواخت شود.

توجه داشته باشد که دمای لازم برای نصب این محصول ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد و رطوبت بین ۳۰ تا ۷۵ درصد است. بنابراین اگر فضای شما در این بازه دمایی و رطوبت نیست بهتر است تا یک هفته لمینت‌ها را در فضا قرار دهید تا مطمئن شوید که از نظر یکنواختی دما با فضا همسان شده باشد.

برای نصب پارکت لمینت باید توجه کنید که هیچ‌گونه کفپوش زیر آن قرار نگرفته باشد و اگر سیستم گرمایش از کف در منزل خود دارید نباید حرارت آن از ۲۸ درجه بالاتر برود. همچنین اگر محل و فضای پارکت شما تازه بنا شده است، احتمالا دارای نم و رطوبت باشد، بنابراین توجه کنید که قبل از نصب، کف به طور کامل خشک شده باشد.

برای شروع نصب، کف را به طور کامل تمیز کنید و لوازم کار خود از جمله متر، لوازم برش و ابزار‌های مورد نیاز را در اختیار داشته باشید.

مراحل نصب پارکت لمینت

  • برای نصب لازم است که ابتدا ابعاد فضای مورد نظر را به خوبی داشته باشید. این نکته کمک می‌کند تا بتوانید ردیف‌ها را به خوبی و در تناسب یکدیگر قرار دهید.
  • برای شروع ابتدا فوم را روی کف پهن کنید. اگر تایل‌ها دارای بافت هستند به چینش آن‌ها توجه کنید که به درستی در کنار هم قرار گیرند.
  • در تایل‌های ردیف ابتدا باید کلیک‌های نری بریده شوند.
  • تایل‌ها را باید بین ۸ تا ۱۰ میلی‌متر از دیوار فاصله دهید. برای این کار می‌توانید از گوه‌ها یا تیکه‌های تایل نیز استفاده کنید.
  • ابتدا و انتهای دو ردیف کنار هم نباید به یک اندازه تایل تمام شود.
  • پس از چینش ردیف اول تایل‌ها، ردیف بعدی باید با زاویه ۲۰ تا ۳۰ درجه در کلیک نری ردیف بعدی قرار گیرد.
  • بهتر است تایل‌ها بعدی را ابتدا در راستای عرضی و مجدد طولی در کنار یکدیگر قرار دهید.
  • بهترین ابزار برای چفت کردن تایل‌ها کنار هم استفاده از چکش ضربه‌گیر است.
  • برای اینکه تایل‌های ابتدایی بلند نشوند می‌توانید از بسته‌بندی‌های تایل‌های باز نشده روی آنها استفاده کنید تا وزن سنگین مانع از بلند شدن آن‌ها شود.
  • توجه داشته باشید اگر فضای انتخابی شما با طول و عرض بیشتر از ۱۳ متر است به درزهای اتصال نیاز خواهید داشت.
  • در نهایت بعد از چینش تایل‌ها می‌توانید گوه‌هایی که برای ایجاد فاصله پارکت‌های ابتدایی از دیوار قرار داده بودید را بردارید.

نکات مهم در نگهداری از پارکت لمینت

یکی از مزیت‌های اصلی کفپوش‌های لمینت این است که با حداقل تلاش، برای سال‌های طولانی زیبا به نظر می‌رسند. معمولا کفپوش‌های لمینت دارای ۱۰ تا ۲۵ سال ضمانت در برابر لکه، ساییدگی هستند. تنها چیزی که برای نگهداری نیاز دارید یک جاروبرقی، یک پاک کننده خشک و یک حوله مرطوب برای برخی از انواع لکه‌ها است. لمینت‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در برابر خراش و لکه‌ها مقاومت کنند و در عین حال ظاهر خود را نیز حفظ کنند. برای نگهداری از این کفپوش‌های محبوب به نکات زیر توجه کنید:

خراش روی کف لمینت

تکه‌های بزرگ ماسه یا سنگ می‌تواند باعث خراش قابل توجه شود. معمولاً با داشتن فرش و پادری‌های کوچک در ورودی‌های درب می‌توانید به راحتی از ایجاد خراش جلوگیری کنید. ذرات خاک که از روی پادری و فرش‌ها عبور می‌کند می‌تواند باعث ایجاد خراش‌های نامرئی شود که ممکن است بعداً منجر به تیرگی شوند. این ذرات را مرتباً جاروبرقی بکشید و تمیز کنید. پدهای میکروفیبر نیز کاملاً مؤثر هستند و در صورت وجود، به شما امکان می‌دهند گیر کردن مایعات جلوگیری کنید. هرگز از مواد ساینده، پودر شستشو روی کفپوش لمینت استفاده نکنید.

محصولات تمیز کننده خانگی

کفپوش لمینت تمیز را با استفاده از سرکه یا محلول مبتنی بر آمونیاک مرطوب کنید. به عنوان مثال می‌توانید یک چهارم فنجان سرکه را در یک بطری اسپری پر از آب بریزید. سپس با استفاده از یک دستمال کف را تمیز کنید.

حیوانات خانگی

اگر حیوان خانگی دارید، ممکن است لازم باشد چند بار در طول هفته کف را تی و جاروبرقی بکشید تا مطمئن شوید که موهای زائد حیوان خانگی و کثیفی که ممکن است از بیرون به خانه وارد شده باشند، تمیز شده‌اند. همچنین توصیه می‌کنیم ناخن‌های حیوانات خانگی خود را کوتاه کنید تا از خراشیدگی یا فرورفتگی لمینت خود جلوگیری کنید.

خاک و آب

از آنجایی که کف‌های لمینت ضد آب نیستند، ریزش‌ آب باید فوراً با یک پارچه خشک تمیز شود تا از خطر آسیب به کف شما جلوگیری کند. اگر برای مدت طولانی کثیفی روی کف باقی بماند، می‌تواند باعث تجمع آن خاک و رطوبت شود.

راه رفتن روی پارکت

بدترین دشمن کفپوش لمینت، کفش است! کفش‌ها می‌توانند باعث خراشیدگی و فرورفتگی در کف شوند، بنابراین برای محافظت از کف‌پوش‌ها از مهمانان خود بخواهید تا قبل از ورود به خانه، کفش‌های خود را در بیاورند. این کار خطر خراشیدگی رو ورود کثیفی به خانه را نیز کاهش می‌دهد.

یادداشت پایانی

در صورتی که برای خرید پارکت لمینت از شهرپارکت اقدام کرده‌اید می‌توانید مشاوره لازم در مورد بهترین برند‌ها‌، چگونگی نصب و نگهداری را دریافت کنید. این شرکت با ارائه بهترین پارکت لمینت‌ها می‌تواند فضایی شیک و منحصر را به خانه و یا محل کار شما هدیه دهد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا