مسکن و ساختمان

رضا سعادت، سازنده:

مشوق‌های بافت فرسوده به سازندگان اعطا نمی‌شود

رضا سعادت، سازنده منطقه ۷ در گفتگو با صما درباره کمپین شهر و سازنده گفت: امیدوارم کمپین شهر و سازنده در مناطقی که با بافت فرسوده درگیر هستند، هم ورود کند و مسائل سازندگان در این مناطق را نیز مد نظر قرار دهد. البته محورهای کمپین شهر و سازنده دربرگیرنده به همه سازندگان است منتهی در بافت ما مشکلات زیادتری داریم، مثلا انشعابات براساس قانون در بافت فرسوده باید رایگان باشد؛ اما در عمل نیست و حتی پول بیشتری از سازندگان اخذ می شود. نظام مهندسی نیز باید برای بافت فرسوده هزینه کمتری جهت نظارت دریافت کند که عملا این اتفاق نمی افتد و هیچ حمایتی از سازندگان بافت فرسوده نمی شود. همچنین تمام تشویقی های دیگری که برای بافت فرسوده از سوی وزارت راه و شهرسازی یا سازمان نوسازی در نظر گرفته شده، همین وضع را دارند و عملا مشوقی برای سازندگان در بافت فرسوده وجود ندارد.

این سازنده افزود مهمترین مسئله در بافت فرسوده اعطای تراکم تشویقی است که در عمل داده نمی شود. قبلا وقتی ملک تجمیعی در گذر ۶ متری یا ۸ متری بود ۵ تا ۶ طبقه تراکم تشویقی می دادند در حالی که الان در منطقه ۷، ۴ طبقه بیشتر نمی دهند این در حالی است که قبلا در همین منطقه ۶ واحد داده شده است و این موضوع سبب آشفتگی سیمای شهر شده.

وی افزود: چند سال قبل در منطقه ۷ گرفتن پروانه ساخت راحت تر بود و طی  سه تا چهار ماه می توانستید مجوز بگیرید؛ اما اکنون یک پروانه ساخت می خواهید بگیرید یک سال طول می کشد تا مراحل اخذ جواز طی شود.

در کمیته نما، بوروکراسی وضعیت ناگواری ایجاد کرده است.گرفتن تاییده نما دو تا سه ماه طول می کشد این وضعیت برای تولیدکننده ضرر است. پایان کار هم ۶ تا ۸ ماه طول می کشد تا داده شود الان از وقتی اتوماسیون اداری شده است اوضاع بدتر شده. با تورم و وضعیت کنونی اقتصاد سرمایه سازنده سوخت می شود.

این سازنده گفت: در همه جا گرفتن وجه مازاد روال شده است و دیگر جایی نیست که از شما وجه مازاد نخواهند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا