مسکن و ساختمان

حسین زارعی، سازنده منطقه 7 :

قوانین آتش‌نشانی بدون درنظر گرفتن شرایط هر محله نوشته شده

حسین زارعی، سازنده منطقه ۷ در گفتگو با صما درباره کمپین شهر و سازنده بیان کرد: سازندگان مشکلات زیادی با شهرداری، نظام مهندسی و انشعابات دارند.

این سازنده اعلام کرد: در حال حاضر اینکه گفته می شود دو هفته ای می توان پرونده ساخت گرفت بسیار نادرست است. برای گرفتن دستور نقشه از دفتر خدمات الکترونیک بپرسید چقدر این فرایند زمان براست، نقشه با طرح تفضیلی باید مطابقت داشته باشد، برای چک کردن این مطابقت باز زمان صرف می شود. برای گرفتن پرونده ساخت ماه ها باید دوندگی کنید و اکنون از گذشته وضعیت گرفتن جواز ساخت سخت تر شده است. 

زمان بر بودن فرایند ساخت و ساز به ضرر سازندگان است

 در بخش انشعابات فرایند گرفتن انشعاب از اداره برق تقریبا آسان تر از سایر انشعابات شده است با اینکه مراحل فنی تر شده .ازشرکت هایی که نظام مهندسی قبول دارد باید کنتور برق را دریافت کنیم و بعد نظام مهندسی این کنتور را باید تایید کند که یک ماه این مراحل زمان می برد. از طرف دیگر دستگاه اندازه گیری کنتور را سازنده باید بخرد به غیر از خرید انشعابات و دادن مبالغی به اداره آب پیش از آنکه آب مصرف کند. برای تخریب ساختمان فقط ۴۵ روز طول می کشد تا اداره برق انشعاب را قطع کند و بنابراین همه این مراحل زمانبر است و مسئله وقتگیر بودن مراحلی است که سازندگان باید طی کنند.قبلا به انشعابات مراجعه می کردیم و ۴ یا ۵ روزه  انشعاب موقت وصل می کردند. الان چون باید همه این مراحل از کانال نظام مهندسی بگذرد فرایند طولانی تر شده است.البته این ارجاع به نظام مهندسی برای افزایش ایمنی است.

اما زمان بر بودن برای سازندگان دارای هزینه است. سازنده باید حواسش به نوسان بازارمصالح باشد؛مثلا درباره آهن و افزایش قیمت در یک مورد ۱۸۰ میلیون تومان به دلیل نوسان بازار ضرر کرده ام.

شهرداری انگار سازنده دشمن اوست. روند کارها در شهرداری مدام بدتر می شود، مثلا یک تایید می خواهید بگیرید ده روز طول می کشد. مدام سیستم شهرداری قطع می شود. در روز سیستم فقط چند ساعت وصل است. من سازنده باید ۵ روز دنبال تاییده ای باشم که کلا ده دقیقه ممکن است زمان ببرد؛ اما به دلیل نبود زیرساخت های لازم با مشکل مواجه می شویم. به همین دلیل بسیاری از سازندگان دست از کار کشیده اند، در کوچه ای که ده سازنده مشغول کار بودند الان به زور یک سازنده پیدا می کنید.

مشکل دیگر نظام مهندسی و ناظرانی است که تجربه ندارند، مثلا ملکی که من تخریب نکرده ام را ناظر می گوید سازه نگهبان بگذار. سازه نگهبان برای وقتی است که شما به صفر، صفر برسید . وقتی دارم بنای موجود را تخریب می کنم سازه نگهبان نیاز نیست، وقتی نیاز است که شما دارید زیرزمین می زنید.

از طرف دیگر الماتوربندهای ایرانی کار نمی کنند بیشتر افغان هستند که مدام از اداره کار می آیند و ما را جریمه می کنند یا کار را می خوابانند.

قوانین به طور کلی نوشته شده است

زارعی ادامه داد: در بحث آتش نشانی قوانین به طور کلی نوشته شده است. در بیشتر ساختمان ها سیستم اطفا و اعلام حریق را بعد از گرفتن پایان کار جمع کرده اند؛ زیرا شما بهترین کالای اطفای حریق را می خرید اما مسائل دیگری ایجاد می شود. در یکی از پروژه های من ساعت ۸ شب صدای آژیر پخش شده بود و مالکان با من تماس گرفتند در نهایت متوجه شدیم چون برق در خیابان اصلی اتصالی کرده است اداره برق جای فاز و نول را تغییر داده، آسانسور از کار افتاده و سیستم اطفای حریق فعال شده است. از طرف دیگر آتش نشانی می داند که هزینه تعمیر و نگهداری سیستم اطفای حریق در مناطق محروم برای ساکنان به دلیل بار اقتصادی امکان پذیر نیست می توانند در این مناطق از سازنده بخواهند کپسول آتش نشانی به جای سیستم اعلام حریق قرار دهد. متاسفانه در نوشتن قانون به خیلی از مسائل توجهی نشده است و به طور کلی برای همه مناطق قانون نوشته شده است.  

افزایش قیمت مسکن در پی کاهش عرضه

این سازنده درباره وضعیت قیمت مسکن در سال جاری گفت: پیش بینی من افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت در خرداد ماه است؛ زیرا با کمبود عرضه مواجه می شویم. من قبلا واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متری و ۱۴۰ متری می ساختم اکنون ساختن ساختمان های ۶۰ متری توجیه اقتصادی ندارد زیرا هم باید به تامین پارکینگ توجه داشت، همچنین شهرداری ۶۰ درصد به علاوه دو را دیگر نمی دهد، آسانسور هم نیاز است که حتی موتور ایرانی اش را نیز دلال ها احتکار کرده اند، بناراین آپارتمان هایی با متراژ ۱۴۰ متری می سازم که توجیه اقتصادی در حال حاضر دارد .در حالی که قبلا ۶۰ متری هم برای ما توجیه اقتصادی داشت و همیشه هم مشتری برای این متراژ وجود داشت.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا