مسکن و ساختماننظام مهندسی

علیرضا خانپور، سازنده:

جلسات کمیسیون ماده ۱۰۰ باید با حضور سازندگان برگزار شود

علیرضا خانپور، سازنده منطقه نه و ده، درباره محورهای کمپین شهر و سازنده به سازمان نظام مهندسی اشاره کرد و گفت: بزرگترین مشکل ما طراحی است که آرشیتکت ها طراحی می کنند و بحث نظارت را ارگان دیگری یعنی نظام مهندسی انجام می دهد. درست است که ضوابط وجود دارند؛ اما در نهایت نظارتی سلیقه ای اعمال می کنند. اگرچه مبحث ۱۷ و ۱۹ قانونی است اما هر ناظری ک چیزی می گوید؛ مثلا در بخش اتصالات یکی از شما لایه اتصالات ۵ لایه می خواهد دیگری می گوید تک لایه استفاده کنید و ناظر دیگری هم در پروژه دیگر می گویند حرارتی کار کنید.

از دیگر سو ناظران اولین سوالی که از سازنده می پرسند این است که زمین متری چند می خرید چند می فروشید تا هزینه های مازاد از شما طلب کنند. در منطقه نه و ده که واحد ۴۰ تا ۵۰ متری است از ما چیزی برای اجرا می خواهند که در بالای شهر اجرا می شود و با منطقه ما نمی خوانند به سختی ما برای یک پکیچ یا کانال کولر لوله کشی می کنیم.

منطقه ما بیشتر بافت فرسوده است سازمان نظام مهندسی نظارت را نیم بها اعلام کرده است؛ اما مجری قبول نمی کند و بقیه وجه را مازاد می خواهند که عملا خود فیش نظام می شود و بابت بافت فرسوده تخفیفی در حقیقت دریافت نمی کنیم.

این به این دلیل است که مجری در سال فقط یک کار نهایت دو کار می تواند بردارد و بنابراین هزینه اش را از سازنده تامین می کند و برای خود من بابت اجرای  ۳۰ میلیون مجری طلب می کند که از نظارت۱۲ میلیونی خیلی بیشتر می شود. برای مجری اصلا قیمت ثابت وجود ندارد و عرفی محسوب می شود امسال ۲۵ میلیون تومان برای ۵۰۰ متر زیربنا است هرچقدر زیربنا بیشتر باشد این مبلغ هم بیشتر می شود.

سازمان نظام مهندسی دوره های کاردانی اجرا را برگزار کرد من هم به عنوان معمار تجربی شرکت کردم و مدرک هم گرفتم خب کسانی که مدرک دادند خودشان مجری باشند اما با وجود برگزاری این دوره ها هرگز از تخصص ما در اجرا استفاده نشد و ما باید باز پولی برای اجرا هم بدهیم. درصورتی که می شد ، هزینه کمتری صرف مجری شود در کل به نفع خریدار است سازنده هایی که مدرک دارند خودش مجری باشد . دلیل این عدم استفاده از مدرک ما این است که می گویند قانون به روز نیست و مال گذشته است و قانونی نداریم که کسانی که دوره را گذرانده اند

وی در ادامه به محور دیگر این کمپین اشاره کرد و گفت در ماده ۱۰۰ مشکل این است که قاضی را نمی توانیم ببینیم. جلسات پشت درهای بسته برگزار می شود و نمی توانیم قاضی را ببنییم. منطقه ۱۰ و ۹ ریزدانه است و پارکینگ هم می خواهند تجمیع سه پلاک گاهی به ۱۰۰ متر می رسد . که باز ۷۰ درصد ساخت را اعمال می کنند و پاسیو باید تامین شود اما بعد از اجرا می توانید پاسیو را بپوشایند در عوض بروید کمیسیون ماده ۱۰۰ خلاف را بدهید ایها فقط برای پول گرفتن است.

وی ادامه داد برخورد مستقیم باید باشد تا دردمان را بگوییم مثل دادگاه بنشینیم و از این که به چه دلیل خلاف کردیم و دفاع کنیم تا رای عادلاته تری صادر شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا