مسکن و ساختمانمعماری

حسن قریشی نماینده اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با صما:

کپی‌کاری معضل بزرگ نمای ساختمان‌های تبریز/ مُدگرایی بلای جان معماری ایرانی

نماینده اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه نماهای رومی مثل قارچ رشد کرده و سطح شهر را گرفته‌اند، نماهایی که هیچ سنخیتی با معماری تبریز ندارد، استفاده از سنگ و مصالح دیگر همچون شیشه که فاصله زیادی از معماری سنتی ما دارد.

حسن قریشی در گفت‌وگو با خبرنگار صما، با بیان اینکه ۱۰ % نماهای تبریز نیز بر اساس معماری قدیم و اقلیم این شهر نیست، اظهار داشت: اکثر ساختمان‌ها در خلاف جهت معماری ایرانی طراحی شده‌اند. متاسفانه هیچ ردی از معماری بومی منطقه‌ای نمی‌بینیم، معماری که متناسب با اقلیم و بوم شهر است.

وی افزود: یکی از پرسش‌های من همیشه از معماران همین است که معماری بومی و منطقه‌ای در کجای شهر نمود دارد؟ متاسفانه پاسخ معماران در یک کلمه خلاصه می‌شود، «مد»؛ از زبان اکثر معماران همین جمله را می‌شنویم که نماهای رومی مد است! ساختمان با نمای رومی در تهران باشد یا برلین و یا تبریز چه فرقی دارد، یادآور و گواه چه چیزی است؟!

نماینده اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه مرجع برخی از سازندگان و معماران مجلات خارجی است، عنوان کرد: جدای از معماری رومی، نماهای تماما شیشه نیز که با معماری بومی ما در تضاد است، رواج یافته و مردم نیز از این نماها استقبال می‌کنند! پس معماری جای معماری ایرانی کجاست؟

قریشی افزود: نماهای شهر تبریز به سلیقه شخصی طراحی می‌شود و هیچ تناسبی با هیچ چیز ندارد، نمی‌شود که نما و منظر شهر را با سلیقه شخصی ساخت، همین است که شهر دچار هرج و مرج بصری شده است. البته قوانینی در راستای سیو انرژی برای استفاده از شیشه در ساختمان وجود دارد که ساختمان‌سازی ما بر اساس این استانداردها هم نیست.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا