دانشنامه ساخت و ساز

آیا کارخانه سیمان دهلران افتتاح می شود؟

آیا کارخانه سیمان دهلران افتتاح می شود؟

به گزارش صما- کارخانه سیمان دهلران یکی از مهم ترین طرح های صنعتی کشور است.  که بیش از ۱۶ سال از آغاز آن می‌گذرد، این روزها با پیگیری مسئولان در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور مقرر شده حداکثر تا پایان آبان ماه سال جاری تکمیل و در مدار تولید قرار بگیرد.

منبع غنی سیمان

با توجه به تحقیقات زمین شناسی انجام شده توسط محققان ، شهرستان دهلران دارای معادن سیمان، سیلیس، گچ و سنگ‌های مرغوب است، این در حالی است که این ظرفیت‌های بزرگ باعث اشتغال جوانان شهرستان نشده است. با مطالعه مطبوعات و پیگیری رسانه ها متوجه می شویم که بر اساس پیش بینی های مسئولان بنا بود که در سال ۱۳۸۴ کارخانه سیمان دهلران احداث شود، کارخانه‌ای که طبق استانداردهای یک کارخانه سیمان باید روزانه ۳ هزار و ۳۰۰ تن سیمان تولید کند اما با توجه به بدهی های این کارخانه  در سال ۱۳۹۶ بانک این کارخانه را پلمب کرد و فرآیند ساخت متوقف شد.

مشکلات همچنان وجود دارد

این طرح در حالی در مراحل پایانی است که بسیاری از قطعات کارخانه که سال‌های پیش وارد کشور شده هم اکنون در حال فرسوده شدن هستند، اختلاف بانک و سرمایه گذار بر سر ۳۰ میلیون یورو تسهیلات ارزی و ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی است که تاکنون پرداخت نشده است. با سفر چند ماه پیش رئیس قوه قضائیه به ایلام پرونده واحد بلاتکلیف سیمان دهلران روی میز قرار گرفت و کار احداث کارخانه مجدداً از سر گرفته شد اما این طرح همچنان دارای مشکل است.

طبق گفته سرمایه گذار این طرح بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر این کارخانه نیاز به هزینه دارد تا به بهره برداری برسد، اما موانع بانکی فعلاً اجازه نداده که این طرح تکمیل شود.

پیگیری مجلس

بهزاد علیزاده نماینده مردم دهلران در مجلس در این ارتباط اظهار کرد: در ادامه پیگیری‌ها و به منظور تعیین تکلیف نهایی سیمان دهلران، وضعیت این کارخانه در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور بررسی شده است. وی افزود : برنامه زمانبندی این طرح داده شده و بر اساس برنامه زمانبندی تا پایان آبان ماه سال جاری این طرح باید مورد بهره برداری قرار بگیرد. نماینده مردم دهلران تصریح کرد : سرمایه گذار طرح اعلام کرده مصوباتی که برای کارخانه قول داده شده اگر انجام شود، قطعاً می‌توانند پروژه را تا پایان آبان ماه افتتاح کنند.

مطالبات رهبر و مردم 

یکی از جوانان دهلران اظهار کرد: توقع مردم دهلران این است این پروژه در اسرع وقت به بهره برداری برسد. و از عواید آن بهره مند شوند، مردم انتظار دارند نهایتاً تا پایان آبان ماه سال جاری پروژه به بهره برداری برسد. محمد عباسی افزود: این پروژه می‌تواند تاثیر شایانی در اشتغال جوانان، رونق اقتصادی و امر توسعه استان داشته باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به نامگذاری امسال به سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین از سوی مقام معظم رهبری و نیز وضعیت بالای بیکاری در استان ضروری است که مدیریت استان با تسهیل و رفع موانع تولید در موعد مقرر زمینه تسهیل در اجرای کامل این طرح صنعتی را فراهم کنند.

منافع اقتصادی و اشتغال زایی

با توجه به وضعیت فرسودن شدن قطعات کارخانه سیمان دهلران و به منظور اشتغالزایی جوانان نیاز است وعده‌های جدید مسئولان برای حل مشکلات کارخانه سیمان محقق شود. در این شرایط اقتصادی، کارخانه سیمان دهلران می‌تواند برای ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کند. و نقش مهمی در رونق اقتصادی استان و شهرستان دارد.

استان ایلام دارای ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است. و مرز مهران می‌تواند برای صادرات سیمان دهلران به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا