دانشنامه ساخت و ساز

شناخت دیوار، عایق و جزئیات اجرایی آن

دیوار یک ساختار ممتد، یکپارچه، محکم و استوار که از جنس آجر، سنگ، بتن، چوب یا فلز و… می باشد
و ضخامت آن در مقایسه با طول و ارتفاع آن کم می باشد. دیوار ساختمان یا محوطه را محصور و محافظت
می کند و یا فضاها را از یکدیگر تفکیک می کند.

 

دیوار با عایق حرارتی داخلی از پلی استایرن

پلی استایرن درعایق کاری حرارتی از داخل ساختمان، مورد استفاده قرار می گیرد. برای محافظت از این ماده در برابر آتش و تسهیل عملیات نازک کاری، معمولاً از قطعاتی استفاده می شود که دریک طرف صفحۀ گچی چسبیده به پلی استایرن دارند و طرف دیگر، قطعۀ دیگر عایق روی یک شبکۀ چوبی پیچ می شود یا توسط چسب خمیری مخصوص روی دیوار با مصالح بنّایی یا بتنی نصب می گردد.

دیوار

 

دیوار با عایق حرارتی داخلی از پشم معدنی ( پشم سنگ یا پشم شیشه)

پشم معدنی معمولاً به صورت قطعات پیش ساخته با ابعاد استاندارد مورد استفاده قرار می گیرد. پشم سنگ و به خصوص پشم شیشه دارای ضریب های نفوذپذیری (بخارآب) بالایی هستند و به همین سبب در اکثر موارد با یک ورق کاغذ قیراندود یا کاغذ آلومینیوم در مقابل خطرمَیَعان شدن محافظت می شوند.

 

عایق کاری حرارتی دیوار از سمت خارج

در این نوع عایق کاری بهتر است از موادی استفاده شود که جاذب آب نباشند.

دیوار

دیوار با عایق حرارتی پلی استایرن

دیوار با عایق حرارتی پلی استایرن قطعات پیش ساخته پلی استایرن را با چسب های خمیری مخصوص روی دیوار نصب می کنند. سپس یک شبکه فلزی توری سیمی روی عایق می گذارند و آن را با پیچ های مخصوص به دیوار محکم می کنند و ملات ماسه و سیمان را بر روی آن اجرا می کنند.

 

 

دیوارهای دولایه

دیوار دو لایه از مصالح بنایی با لایه ی میانی هوا

این نوع دیوار در صورتی به کار می رود که نیاز چندانی به عایق حرارتی دیوار وجود نداشته باشد و به جای عایق حرارتی حداکثر از ۱۰ سانتی متر لایۀ هوا استفاده شود. لازم است در این نوع دیوار جزئیات لازم برای دفع آب هایی که به لایه ی هوا می رسد پیش بینی شود.

 

دیوار دولایه از مصالح بنایی با لایه میانی هوا و عایق حرارتی

در این روش پس از ساخت دیوار داخلی، عایق حرارتی به وسیله بست های مخصوص، یا شبکه ای از چوب های چهارتراش به لایه داخلی وصل می شود و با فاصله کمتر از ۱۰ سانتی متر دیوار خارجی اجرا می گردد. البته باید لایه خارجی آب بندی پوسته دیوار را تامین کند تا از رسیدن آب به عایق جلوگیری شود.

دیوار

 

دیوار با عایق حرارتی همگن

دیوارهای پیش ساختۀ صنعتی مانند ساندویچ پانل

در ساختمان های پیش ساختۀ صنعتی، در اکثر موارد از قطعات بزرگ عایق مانند پلی اورتان یا پلی استایرن، که بین دولایه از آهن گالوانیزه یا آلومینیوم یا بتن )اعم از الیافی یا معمولی( یا پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه ای )فایبر گلاس( قرار گرفته است، استفاده می شود، مانند بدنۀ وسایل برودتی نظیر یخچال ها و… در مورد قطعات ساخته شده از بتن یا پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه، پیش بینی یک سیستم کلاف بندی برای مقاوم سازی قطعات در برابر نیروهای خارجی ضروری است. نفوذپذیری این دیوارها در مقابل بخارآب مساوی صفر است و آب بندی قطعات صورت می گیرد. این نوع دیوار برای ساختمان های اداری، تجاری و… توصیه می شود.

دیوار

دیوار با بلوک های مجوف سفالی عایق دار: در این نوع دیوار عایق حرارتی را که معمولاً پلی استایرن است بین دو قطعه سفالی دندانه دار به صورت پیش ساخته قرار می دهند.

 

دیوارهای عایق صوتی

معمولاً اکثر مواد عایق حرارت، عایق صوت نیز هستند، با این تفاوت که برای جلوگیری از پژواک در بعضی
از فضاهای ساختمان از سطوحی غیرصیقلی غیرموازی با شرایط خاص استفاده می کنند، مانند سالن های
سینماها، آمفی تئاترها و…

 

دیوارهای ساندویچ پانل جداکنندۀ پیش ساخته با فوم تزریقی

جداکنندۀ ساندویچ عبارت استجداکنندۀ ساندویچ عبارت است از دو لایه فلز یا فایبر گلاس که بین آنها فوم پلی اورتان تزریق می کنند و اصطلاحاً به آنها ساندویچ پانل می گویند. این دیوار از بهترین و سبک ترین دیوارهای جداکننده محسوب می شود. از نظر حرارتی و صوتی نیز عایق بسیار مناسبی است. این پانل ها را در ضخامت های ۳ تا ۲۰ سانتی متری، و به عرض های ۷۵ و ۱۰۰ و ۱۲۰ سانتی متری تولید می کنند. نمای ورق های پوشش، به صورت کنگره ای یا صاف است و جنس ورق های آن گالوانیزۀ ساده و رنگی یا فایبرگلاس است. فوم داخل آن، که عایق است، باید درمقابل حلّل ها، روان کننده ها، روغن های معدنی، اسیدها، سازه ها و قارچ ها مقاوم باشد و نپوسد.

 

آشنایی با مصالح به کار رفته در ساخت دیوارها

سیپورکس و هبلکس

آشنایی با مصالح به کار رفته در ساخت دیوارها سیپورکس و هبلکس: بتن از نظر وزن به سه گروه بتن سبک وزن، بتن میان وزن و بتن سنگین وزن تقسیم می گردد که هبلکس، در دسته سبک وزن می باشند. بتن های سبک نیز به سه دسته بتن سبک سازه ای، بتن سبک غیرسازه ای و بتن های سبک متوسط تقسیم بندی می گردد که هم هیلکس HEBELEX و سیپورکس SIPOREX، جزء بتن های سبک غیرسازه ای محسوب می گردند. هیلکس و سیپورکس را فقط به عنوان تیغه های جداساز و دیوارهای نما استفاده می کنند . در بتن های گازی (هبلکس و سیپورکس) برای ساخت یک مترمکعب بلوک، از ۴۰۰ کیلوگرم ماسه سیلیسی، ۱۴۰ کیلوگرم گرد آهک زنده، ۳۵ کیلوگرم سیمان، نیم کیلوگرم گرد آلومینیوم و مقداری آب در بخارخانه استفاده می کنند که در نتیجه واکنش شیمیایی بین آهک و گرد آلومینیوم، گاز هیدروژن آزاد می گردد که در بتن جای گرفته و آن را پوک و سبک می سازد. جذب آب در هر دو مصالح بین ۱۰ تا ۱۵% می باشد. 

دیوار

دیوار

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا