مسکن و ساختمان

ابراهیم سلیمان نژاد، سازنده:

سازندگان در افزایش قیمت مسکن، دخیل نیستند

ابراهیم سلیمان نژاد، سازنده منطقه ۹ در گفتگو با صما درباره وضعیت کنونی بازارمسکن گفت: اگر فایلی برای خرید و فروشدر بازار باشد، خریدار هم هست؛ اما فروشنده‌ها با توجه به نوسانات بازار، دست نگه داشته اند.

این سازنده اعلام کرد: از ۱۵ اسفند تا ۱۶ اردیبهشت مصالح ساختمانی بالای ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است. قبلا  ساختمان را تمام نکرده بودیم، واحدها را می فروختیم؛ اما اکنون بسیاری از سازندگان جرات فروش ندارند. قبل از عید هزینه بتن‌ریزی ۹۰۰ هزار تومان بود و در سال جدید قیمت آن یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده است. همه مواد اولیه بتن در داخل ایران تولید می‌شود.

وی افزود: افزایش قیمت تمام شده مسکن به هیچ عنوان ربطی به سازندگان ندارد؛ بلکه ناشی از سیاست‌های دولتی است. سازنده فقط سرمایه گذار است با این وضعیت این شغل رو به نابودی است. پارسال هزینه ساخت مناطق پایین محور آزادی متری ۷ تا ۸ میلیون تومان بود و طی شش ماه گذشته این مبلغ به ۲۰ میلیون تومان رسیده است. سفال قبلا دو هزار و ۶۰۰ تومان بود، اکنون ۶ هزار تومان شده است.

۵سال پیش در خیابان آزادی آپارتمان ۹۰ متری را با همه امکانات ۲۵۰ میلیون تومان فروخته ام، اکنون قیمت هر متر مربع مسکن در حاشیه شهرها ۵۰ میلیون شده است.

چند سال قبل ظرف دو ماه مجوز ساخت می‌گرفتم الان یک سال طول می‌کشد، در حالی که نسبت به قبل اتفاق خاصی نیافتادهاست. منتهی روند بروکراتیکی که مدیران شهری باب کرده اندسازنده‌ها را مایوس کرده است. یک کارآفرین چگونه می تواند تسهیلاتی برای خریداران قرار دهد؟ در نظر گرفتن تسهیلات برای خریدار، متعلق به زمان ثبات بازار مسکن است.

 سلیمان نژاد درباره سختی پروژه‌های مشارکتی در بافت فرسوده گفت: در پروژه‌های مشارکتی سازندگان با مالکان و شهرداری دست به گریبان هستند. شهرداری قوانیش ۲۴ ساعت دوام دارد امروز به شما تایید می‌دهند و فردا پشیمان می‌شوند. مالکان در منطقه ما بالای ۷۰ درصدشان بالای ۷۰  تا ۸۰ سال سن دارند و توجیه و مجاب کردن آنان در مورد بی‌ثباتی قوانین شهرداری و طولانی‌تر شدن فرایند ساخت بیش از زمان تخمین زده شده، سخت است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا