معماری

علی حق‌شناس، معمار:

۶۰ درصد کار در هر پروژه ای، ایده پردازی است

علی حق‌شناس دکترای معماری است که تز وی درباره معماری بومی بوده، از وی کتاب تاثیرات معماری پایدار بر تاریخچه فرهنگ معماری ایران نیز در سال ۹۴ منتشر شده است. این معمار بیشتر در حوزه مسکونی متمرکز است و پروژه هایی چون مجتمع مسکونی شمشک، متحرک،نیاوران، دزاشیب و ویلای میانکی و پروژه اداری، تجاری ولیعصر را در پرونده خود در کنار پروژه های معماری داخلی دارد.

به عنوان اولین سوال نظر شما درباره معماری بومی و محلی چیست؟

در معماری بومی سه بخش اجتماع، فرهنگ و محیط بسیار مهم است. در کتابم  که تاریخ معماری ایران از دوره ماد تا دوره معاصر را بررسی کرده ام بر شکل گیری فضاهای شهری متمرکز بوده ام، البته تمرکز من روی شهر یزد بوده است اینکه چگونه محیط های مختلف شهر شکل می گیرد تا به بخش مسکونی می رسیم و خانه ها و اجزای ساختمان ها را در این کتاب بررسی کردم.همچنین بادگیرهای خانه ها به عنوان بخش مهمی در معماری شهر یزد را مورد بررسی قرار دادم تا بتوانم در معماری معاصر از آن استفاده کنم.

من پروژه ای با نام هتل آرشیر در نزدیکی پارک ساعی دارم و در آن از بادگیرها برای تهویه هوا استفاده کردیم که مورد استقبال شهرداری منطقه نیز قرار گرفت. شهرداری منطقه به دلیل استفاده از بادگیر با توجه به کد ارتفاعی ساختمان های اطراف که بیشتر از ۶ طبقه نمی توانست باشد، برای کارفرما با توجیحاتی که ارائه کردیم ۱۲ طبقه در نظر گرفت تا بادهایی که از سمت پارک ساعی می آید را به داخل ساختمان هدایت کنیم. با چند کمپانی خارجی صحبت کردیم تا بتوانیم در بادگیرها به صورت هوشمند بادها را هدایت کنیم. بعضی ها دوست دارند باد را دریافت کنند و اگر کسی نخواهد بتواند جلوی باد را ببدند. این بادگیرها ریموت دارد مانند کولر که هر واحدی که دوست دارد، بتواند استفاده کند. برای این کار کارفرما مجوز گرفته شده است و کارفرما دنبال مقدمات اجرایی است.

چرا به طور کلی کمتر اثری از معماری بومی در ساختمان های معاصر می بینیم؟

به نظر من معمارها برخی موارد براساس خواسته های کارفرماها پیش می روند و مسئله ذوق کارفرماست و به معمار دیکته می کند چه چیزی را می خواهد. مسئله بعد تکنولوژی است که دست معمار را می بندد و نمی تواند از المان های معماری بومی متناسب با وضعیت کنونی استفاده کند. همه اینها با آموزش صحیح معمار و کارفرما تصحیح می شود و می توان به طرح های فاخر براساس معماری بومی رسید. می توان از معماری گذشته در طراحی روز استفاده کرد.

وقتی وارد یک شهر تاریخی مثل یزد، اصفهان … می شوید تا کسی به شما نگوید هر یک از ابنیه به چه زمانی تعلق دارد ممکن است به اجزا و المان های آن دقت نکنید، بنابراین اول ما باید یک فضا را با یک نگاه درک کنیم، به خصوص کسانی که معمار هستند درک کند و بفهمند بنا متعلق به چه دوره ای است. وقتی فضا را درک کنید می توانید از المان های آن دوره در معماری معاصر الهام بگیرید.

در دانشگاه های مختلف ما معماران با سبک های معماران غرب آشنا می شوند، طبیعتا از یک معمار نمی توان توقع داشت که از معماری بومی استفاده کند.

به نظر شما چه مهارت‌هایی برای یک معمار موفق لازم است؟

آموزش خیلی مهم است در دوران دانشجویی و اینکه کار آموزی داشته باشند می تواند شرایط را برای معماران جوان بهتر کند همچنین شرکت در مسابقات معماری می تواند کمک کند.

لطفا درباره چالش هایی که بین معماران و سازندگان در کار پیش می آید برای خوانندگان ما بگوید؟

یکی از چالش های مهم بحث هزینه است. متاسفانه خیلی از کارفرماها  فکر می کند طراحی باید رایگان باشد و طرح اولیه هم همین طور. این مسئله باید برای کارفرماها جا بیافتد که طراحی کار آسانی نیست و از طرف دیگر فکر می کنم طراحان باید نگاهشان را تغییر دهند. اول کار یک قرارداد سفت و سخت ببندند چون ایده پردازی در یک طرح مهم است و ۶۰ درصد کار ایده پردازی است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا