مسکن و ساختمان

ایرج قاسمی، سازنده:

انتخاب ناظر باید از طرف سازنده صورت گیرد نه نظام مهندسی

 

ایرج قاسمی، سازنده منطقه ۱ در گفتگو با صما درباره محورهای کمپین شهر و سازنده گفت: سازنده نمی تواند مثل قبل، مهندسی که سالها با او کار کرده را انتخاب کند. وقتی انتخاب ناظر به صورت رندوم نبود مزایایی داشت؛ برای مثال من در سال چند پروژه دارم و برای من راحت تر است که با یک ناظر کار کنم؛ زیرا به دلیل شناخت متقابل کار کردن آسان تر است. وقتی به همه مهندسان پروانه داده شده است؛ یعنی همه مهندسان می توانند کار نظارت انجام دهند. گاهی دیده می شود مهندس ناظر چندجا سرکار است و خیلی وقتها اصلا سرساختمان حاضر نمی شود که برکار نظارت کنند یا مشورتی بدهند، تلفنی فقط با سازنده در تماس هستند و صرفا عکس و فیلم از سازنده می خواهند. کسی که شغلش مهندس ناظر است باید یک شغل را انجام دهد و حداقل سرخودشان کلاه نگذارند چون برخی از سازنده ها به دلیل عدم حضور ناظر، خلاف می کنند و مثلا بعد از گرفتن عکس و فیلم میلگردها را برمی دارند.

این سازنده ادامه داد: بارها اتفاق افتاده که مهندس ناظر از من پرسیده است که زمین در این منطقه متری چند است و از سازنده می خواهد که براساس قیمت زمین، پول بیشتری اضافه بر وجهی که سازمان نظام مهندسی بابت نظارت تعیین کرده از سازنده بگیرد. اگر هم تن به این امر ندهید خیلی راحت به شما می گویند بروید و ناظر عوض کنید.  آنقدر دست ناظر باز است که اگر بخواهید ناظر عوض کنید، سه ماه طول می کشد و کار عقب می افتد.من پیش آمده که ۴۰ میلیون به ناظر داده ام تا انصراف بدهد.

نکته دیگری که باید اضافه کنم این است که گاهی ناظران اصلا دانش کارگاهی ندارند و برخی تازه وارد به حوزه نظارت هستند، خوشبختانه من خودم مهندس هستم و می توانم پروژه را بدون ناظر پیش ببرم اما سازندگانی که کاربلد نیستند، واقعا به مشکل بر می خورند.

همچنین از دیگر مشکلات سازندگان این است که ما باید یک مجری ذی صلاح بزاریم و یک سرپرست پروژه داشته باشیم و هر دوتا را باید بگذاریم و این ها بیشتر برای پول گرفتن است. سرپرست کارگاه صرفا صورت جلسه تهیه می کند و زمان بندی کار را معین می کند. مجری هم در بسیاری از موارد سر پروژه حاضر نمی شود و اگر سازنده گیر بکند نمی تواند از کسی سوال کند اگر سازنده از پس کار خودش نتواند بربیاد کلاهش پس معرکه است. مجری گاهی هفته ای یک بار می اید سر می زند گاهی اصلا نمی آید.

از  طرف دیگر سازمان نظام مهندسی می تواند چندین جلسه کارگاهی برای سازندگان جهت ارتقای دانش فنی آنان درباره روند اجرای پروژه و هرچیزی که به ساختمان سازی مربوط می شود، برگزار کند.

در خصوص انشعابات، هر اقدامی که می خواهیم انجام دهیم مثلا برای تغییر علمک گاز،اول مهندس می آید برای تعیین وضعیت بعد که تاییده داد به اداره گاز مراجعه می کنیم و ما را به شهرداری ناحیه ارجاع می دهند، تا مجوز حفاری بدهند. شهرداری برای اعطای مجوز اول چک می کند که خلافی در پروژه داشته اید یا خیر. در صورت داشتن خلاف اول باید رفع خلاف کنیم و مدام به ادارات مختلف پاس داده می شویم. شهرداری هم از  طرف دیگر سازمان نظام مهندسی می تواند چندین جلسه کارگاهی برای سازندگان جهت ارتقای دانش فنی آنان درباره روند اجرای پروژه و هرچیزی که به ساختمان سازی مربوط می شود، برگزار کند.شهرداری نیز برای تعطیل کردن کار فشار می آورد و اگر بخواهید کار را تعطیل نکنند باید مبلغی به شهرداری بدهید وگرنه جلوی کار را می گیرند. از طرف دیگر هرکدام از این ادارات در یک بخشی از شهر است نه اینکه نزدیک هم باشند و  برای رفتن از یک اداره به اداره دیگر در تهران با  این حجم  از ترافیک، زمان زیادی از سازنده گرفته می شود.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا