مسکن و ساختمان

رضا آرین‌فر، سازنده:

اعطای طبقه تشویقی سلیقه‌ای شده است

رضا آرین‌فر، سازنده منطقه ۷ در گفتگو با صما درباره کمپین شهر و سازنده گفت: در بخش نظام مهندسی تمدید قرارداد سالیانه ناظران برای سازندگان مسئله ساز است. با اینکه سازو کاری برای تمدید قرار داد وجود دارد؛ اما عموما مهندسان ناظر وجه بیشتری از میزان تعیین شده در خواست می کنند.

این سازنده ادامه داد: در بخش انشعابات نیز سازوکار جامعی برای اخذ مجوزهای لازم در این بخش وجود ندارد. هم باید به شهرداری هم مراجعه کنید و بعد هم به تک تک این ادارات، در حالی که بهتر بود یک مجوز از سوی شهرداری صادر می شد و باعث دوندگی سازندگان در ادارات مختلف نبودیم.

در هر اداره ای پروسه گرفتن جواز حفاری، یا دریافت انشعاب را باید پیگیری کنیم که همه اینها سبب اتلاف وقت سازندگان و عقب افتادن کار می شود. گاهی یک شهردار تغییر می کند و باعث تاخیر در مراحل کار می شود.

در پروژه اخیرم، مجوز از اداره آب برای حفاری گرفتم و بعد به شهرداری مراجعه کردم و گفتند که تا ۱۰ اسفند فقط پیمانکار داریم بعد از این تاریخ امکان حفاری وجود ندارد. در حقیقت کار من بیش از یک ماه عقب می افتاد . ترجیح دادم خودم انشعاب را قطع کنم چون گودبرداری داشتم و برای ایمنی گودبرداری در حقیقت مجبور به تخلف شدم؛ که اگر چنین بوروکراسی اداری وجود نداشت، سازندگان هم خلاف نمی کردند.

اداره برق نیز مشکلات خود را دارد و من برای اینکه در پروژه دیگری زودتر بتوانم انشعاب برق را اخذ کنم برای تجهیز کارگاه درخواست انشعاب برق دادم که ۸ ماه طول کشید در حقیقت اگر این کار را نکرده بودم زمان بیشتری برای دریافت انشعاب برق برای واحدها صرف می شد. باید ۸ ماه صبر می کردم بعد از پایان کار تا انشعاب برق بیاید.

همچنین این سازنده به دریافت وجه مازاد در تمامی ادارات و ارگانهای شهری اشاره کرد و گفت که امری پذیرفته شده ای است.

این سازنده درباره طبقه تشویقی گفت ساختمان مجاور پروژه من ۲۰ درصد تشویقی در طبقه ششم داده بودند و به من نمی دادند و می گفتند ۲۰ درصد را باید در ۵ طبقه به شما بدهیم تا اینکه شهردار عوض شد و در نهایت من توانستم این ۲۰ درصد را در طبقه ششم بگیرم. البته این اعمال سلیقه ها گاه برای دریافت اخذ وجه مازاد است گاه دلایلی دیگر.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا