مسکن و ساختمان

مرتضی حسینی،سازنده:

اخذ وجه مازاد در شهرداری و نظام مهندسی، عرف شده است

مرتضی حسینی،سازنده منطقه ۱۰ در گفتگو با صما درباره کمپین شهر و سازنده بیان کرد: آخرین باری که جواز گرفتم از ساخت و ساز پشیمان شده ام، بروکراسی  شهرداری بسیار آزاردهنده است. ۱۶ ماه برای گرفتن جواز دوندگی کردم که برای ساخت دو پلاک تجمیعی در بافت فرسوده منطقه ۱۰ بود.

از طرف دیگر شهرداری نواحی به شما شماره کارت می دهند اگر سر ماه مبلغی را که مشخص کرده اند، واریز نکنید، جلوی کار را می گیرند. میزانی که اخذ می کنند براساس متراژ ساختمان و پروژه است. اگر پول واریز نکنید مثلا می آیند و بخشی از مصالح را  می برند باز مجدد مجبورید علاوه بر پول ماهیانه ای که می گیرند، پول بدهید تا مصالح را پس بدهند.

در بخش نظام مهندسی هم داستان به گونه ای دیگر آزاردهنده است. در یکی از پروژه هایم ناظر برق شماره حساب شخص دیگری را دادو گفت تا به این حساب پول واریز نکنی، تاییدیه نمی دهم. در بخش انشعاب گاز مهندس برای تایید از من ۵۰ میلیون پول خواست. اینها باعث دلسردی سازندگان می شود.

در بخش رسیدگی به شکایات نظام مهندسی به من گفتند ارزش ندارد که شکایت کنید. جالب این جاست که وقتی شکایت هم می کنید کسی رسیدگی نمی کند. همان مهندسی که ناظر گاز بود به من گفت هرچقدر شکایت کنی کسی که به شکایت رسیدگی می کند خودم هستم!

این سازنده اضافه کرد: اخذ وجه مازاد بسیار رواج یافته است و اگر به شورای حل اختلاف هم بخواهید مراجعه کنید باید چندبرابر خرج وکیل گرفتن کنید و وقت زیادی هم بزارید تا در نهایت بتوانید بخشی از پولی که به ناظران داده اید را پس بگیرید.

همچنین مهندس ناظر قرارداد یکساله می نویسد  سال بعد ممکن است ظرف سه ماه کار تمام شود؛ اما مجدد قرارداد یکساله  تنظیم می کنند و این وضعیت منصفانه نیست. همه اینها سبب می شود که هزینه ملک بالا رود. در حالی که سازنده ها تمایلی ندارند به این که قیمت ساخت را افزایش دهند اما وجه مازاد که اخذ می شود سبب بالارفتن هزینه ساخت می شود.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا