مسکن و ساختمان

ساخت مسکن حمایتی برای اقشار کم‌درآمد و بی‌بضاعت

اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران جهت همکاری با سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد سرپناه مختص دهک‌های پایین و افراد نیازمند، با این سازمان منعقد کرد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران، مراسم عقد تفاهم‌نامه همکاری مابین اتحادیه و سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با هدف حمایت از دهک‌های پایین جامعه و نیازمندان به منظور ایجاد سرپناه، سه اسفند ماه در سالن اجتماعات آن سازمان برگزار شد.

یکی از معضلات حوزه مسکن ناهمخوانی قیمت ملک با توان خرید مردم است، پس اهمیت دارد که مسکن اقتصادی و متناسب با توان مردم ساخته شود. به همین جهت، اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با همکاری سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در نظر دارند که در راستای جهش تولید مسکن و با جلب مشارکت‌های مردمی در مسیر تسهیل‌گری اسکان‌دهی، برای خانوده‌های تحت پوشش آن سازمان، سرپناه بسازند.

در این مراسم، آقایان دکتر احمد احمدی صدر مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهر تهران، دکتر خشایار باقرپور مدیرعامل و حمیدرضا جوادی رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران و دکتر عبدالمجید رحمانی معاون رفاه و مشارکت اجتماعیِ سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهر تهران حضور داشتند که پس از گفت‌وگو در خصوص آسیب‌های اجتماعی و تبعات ناشی از نبود سرپناه برای حمایت از قشر ضعیف و بی‌بضاعت، تفاهم‌نامه‌ای جهت همکاری با یکدیگر امضا کردند.

 

«تعاون» یک کلید واژه است

در شروع مراسم، دکتر احمد احمدی صدر اظهار داشت: «تعاون» یک کلید واژه است، مشارکت حداکثری اعضای یک جامعه در پیشرفت هر کشوری بسیار حیاتی است، همکاری با سمن‌ها و مجموعه‌هایی که عمدتا از توانایی‌های مردم بهره می‌برند، می‌تواند نجات‌دهنده وضعیت اقتصادی کشور باشد.

وی افزود: هرجا و در هرزمانی به سمت نهادهایی که پایه مردمی دارند، حرکت کردیم پیروز بوده‌ایم؛ ما از این تجارب موفق کم نداریم، مثل جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس که توانستیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی، موفق عمل کرده و دشمن را از خاک بیرون کنیم.

احمدی صدر ادامه داد: ما با انعقاد این تفاهم‌نامه قصد داریم که از تمام ظرفیت مردمی و مشارکت همه جانبه آن‌ها بهره ببریم و به دلیل ماهیت اتحادیه‌ها که بر پایه مشارکت مردم پایه‌ریزی شده است، تصمیم گرفتیم در هدف ایجاد سرپناه برای افراد بی‌بضاعت با اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران دست همکاری بدهیم.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهر تهران عنوان کرد: عمده افرادی که با ما در ارتباط هستند قشر آسیب دیده و یا در حال آسیب هستند، در این طرح جامعه هدف ما دهک‌های پایین جامعه است که امیدواریم سهمی هرچند کوچک در ایجاد سرپناه برای این افراد داشته باشیم؛ در این طرح علاوه بر افزایش تولید مسکن به اشتغالزایی از این قشر ویژه نیز بسیار توجه شده است.

وی گفت: اطمینان دارم به پشتوانه برکت لبخند این افراد بی‌بضاعت گره از مشکلاتی که جامعه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، باز خواهد شد و قطعا اجرای این طرح گره‌گشای گره کور کارهای دیگر خواهد بود.

احمدی صدر بر اهمیت عقد تفاهم‌نامه همکاری با اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران تاکید و بیان کرد: عملیاتی شدن این توافقنامه بر اساس جدول زمانبندی برای ما بسیار حائز اهمیت است زیرا که مشاهده نمود بیرونی آن شهروندان را دلگرم خواهد کرد، این طرح علاوه بر تامین سرپناه در پی کارآفرینی نیز هست و طبق توافق قرار است که اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران از نیروی کاری که در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند نیز استفاده کند.

 

امروزه باید بیشتر از ظرفیت‌ِ تشکل‌های مردم نهاد بهره برد

در ادامه این مراسم دکتر خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران پس از تبریک اعیاد شعبانیه سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: امیدوارم به برکت این ماه عزیز، تفاهم‌نامه‌ای که منعقد می‌شود بتواند در عمل منشا اثرات خیری باشد، چنانچه مستحضرید نقش تعاون در ایجاد و توسعه عدالت اجتماعی کاملا انکارناپذیر است و در کشور ما نیز این ساختار ریشه بسیار کهنی دارد.

وی با بیان اینکه تشکل‌های مردم نهاد، طی این سال‌ها به خوبی توانسته‌اند در آبادی و سرافرازی کشور نقش داشته باشند، عنوان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، باید بیشتر از گذشته، ظرفیت‌ تشکل‌های مردم نهاد مورد توجه قرار گیرد تا بتوان از تمامی ظرفیت این نهادها بهره‌ برد.

باقرپور با اشاره به اینکه در حال حاضر مقوله تهیه مسکن تبدیل به یک بحران بزرگ در کشور شده است، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه بشری، نیاز به سرپناه است که امیدواریم با بهره‌گیری کشور از تمامی ظرفیت‌هایی که دارد، معضل تامین مسکن حل شود، به همین دلیل ما در اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران نیز قصد داریم که با قدرت در این راستا پیش برویم و از تمام ظرفیت‌های خود در  جهت حل این چالش بزرگ بهره بگیریم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران ادامه داد: امیدواریم در یک تعامل دوسویه با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود، در شهرداری و تعاونی‌های زیر مجموعه اتحادیه، اتفاقات خوبی رقم بخورد و اتحادیه علاوه بر تبلور مسئولیت‌های اجتماعی خود، بتواند بازوی کمکی قوی برای شهرداری باشد.

وی افزود: مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور بخش تعاون است که در سند توسعه تعاون به طور کمی ماموریت‌های اقتصادی برای آن هدف‌گذار شده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در پایان گفت: ما امیدواریم از برکات ثمره اقتصادی فعالیت تعاونی‌ها، بتوانیم به آنچه که وظیفه بدیهی تمام بخش‌ها، یعنی حمایت از محرومین و قشر آسیب دیده است، عمل کنیم تا در برقراری عدالت اجتماعی مؤثر باشیم.

همچنین در این جلسه عبدالمجید رحمانی معاون رفاه و مشارکت اجتماعی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهر تهران با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مهم سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهر تهران، تامین سرپناه برای افراد بی‌بضاعت است، اظهار داشت: تامین مسکن یک بحث تخصصی در حیطه عمران است، پس از بررسی و جلسات متعددی که برگزار کردیم، تصمیم گرفتیم، این کار تخصصی را به اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران که از جنس مردم و براساس مشارکت‌هایی مردمی شکل گرفته و همچنین در زمینه ساخت‌وساز نیز تخصص دارد، بسپاریم.

وی افزود: براساس این تفاهم‌نامه قرار است که اتحادیه، ما را در تامین مسکن ارزان قیمت و اقتصادی یاری رساند تا بتوانیم برای افراد بی‌سرپناه محل اسکانی فراهم کنیم؛ امیدواریم که پس از عقد این تفاهم‌نامه، از ظرفیت‌های اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی برای افراد محروم و بی‌سرپناه بهره‌مند شویم.

گفتنی است که در این تفاهم‌نامه به اقشار تحت پوشش سازمان مذکور جهت اشتغال آن‌ها نیز توجه ویژه‌ای شده و قرار است که طبق برنامه‌ریزی، اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران برای پیشبرد اهداف عمرانی خود از این افراد بهره بگیرد؛ گروه‌های خاصی که تحت پوشش سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهر تهران هستند و طبق قرار برای آن‌ها سرپناه ساخته می‌شود، به شرح ذیل است:

کودکان کار، زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، خانواده‌های چندقلو، کودکان بی‌سرپرست تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، اقشار کم‌برخوردار و مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، معتادین متهاجر، مادران زندانی جرائم غیر عمد، زندانیان جرائم غیر عمد، بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص، کارکنان کم‌برخوردار شهرداری تهران و شهرهای حومه، کارکنان جان برکف سازمان آتش‌نشانی و خانواده معظم شهدا هستند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا