مسکن و ساختمان

تداوم رشد معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس

بیش از ۴۳میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۵۰هزار و ۲۹۵میلیارد ریال در ۱۱ماه گذشته در فرابورس دادو ستد شد که نشان از افزایش ۸درصدی حجم و رشد ۹۲درصدی ارزش معاملات این اوراق در مقایسه با مدت مشابه پارسال دارد.

به گزارش صما و به نقل از تسنیم، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در ۱۱ ماه گذشته نشان می‌دهد طی ۲۱۸روز معاملاتی تعداد ۱۰۸۴میلیارد و ۴۵۸میلیون ورقه بهادار در ۵۷میلیون و ۹۵۳هزار نوبت به ارزش ۹۱۸۲۶هزار و ۵۶۱میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افزایش ۹۰درصدی حجم، افت ۳۵درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۱۳۷درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حکایت دارد.

همچنین بازار اول فرابورس در ۱۱ماه گذشت تغییر مالکیت ۲۴۰میلیارد و ۳۰۹میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۲۸۴هزار و ۳۵۴میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۲۱۲میلیارد و ۷۷۰میلیون ورقه بهادار به ارزش ۹۶۶هزار و ۹۱۹میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر رشد ۵۸ درصدی حجم و افزایش ۲۴ درصدی ارزش معاملات در بازار اول و رشد ۲۳درصدی حجم و افت ۱۵درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با ۱۰ماه سال ۱۴۰۰ است.

این گزارش می افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۹۵میلیارد و ۷۶میلیون اوراق بدهی به ارزش ۸۵۴۰۳هزار و ۵۴۲میلیارد ریال معامله شده است که از رشد ۱۵۳درصدی حجم و ۱۴۶درصدی ارزش معاملات این بازار در ۱۱ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

­­افزون بر این، بالغ بر ۲۴۴میلیارد و ۴۶۸میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۲۸۷۱هزار و ۵۷۱میلیارد ریال و ۴۳میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۵۰هزار و ۲۹۵میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۲۹۵درصدی حجم و ۱۸۷درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افزایش ۸درصدی حجم و رشد ۶۲درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با مدت مشابه پارسال دارد.

این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات امسال را از ارتفاع ۱۸هزار و ۵۵۴واحد آغاز کرده است با ثبت افزایش ۹.۱درصدی، در پایان این ماه به ارتفاع ۲۰هزار و ۴۳واحد رسید.

ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای امسال ۱۷۴۷۰هزار و ۱۹۵میلیارد ریال بود، با ثبت رشد ۱۳درصدی در ۱۱ماه گذشته در پایان بهمن ماه به عدد ۱۹۶۹۴هزار و ۸۲۴میلیارد ریال رسید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا