مسکن و ساختمان

سازندگان محرک اقتصاد هستند، آنان را دریابیم

امروز ۵ بهمن ماه پنل تخصصی بررسی مسائل سازندگان در چهارمین گردهمایی سازندگان منطقه یک با حضور مهدی عباسی رئیس کمسیون شهرسازی و معماری شورای شهرتهران، علیرضا جاوید معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران، مهدی صباغ شهردار منطقه یک، پدرام اخوان معاون معماری و شهرسازی شهرداری منطقه یک، پژمان جوزی، مدیرعامل شرکت پژمان جوزی و همکاران، مسعود ارونقی، مسئول حقوقی سازندگان، عباس گلوی، مدیرعامل گروه مهندسی تندیس زنبق، سید علی رضا بنی صدر، مدیر عامل گروه پارسا سازه صدر و علی حسین اسدی، مدیرعامل گروه ساختمانی دیپلمات برگزار  شد و سازندگان به بیان مشکلات خود پرداختند و مدیران شهری ضمن قبول انتقادات از شهرداری و مدیریت شهری قول مساعدت برای حل مسائل این عزیزان را دادند.

پژمان جوزی ضمن اشاره به وجوهی که برای انشعابات به طور غیرقانونی از سازندگان اخذ می شود خواستار رسیدگی شورای شهر به این مسئله شد همچنین از فرایند زمان بر اخذ صدور جواز ساختمانی شکایت داشت که عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری قول مطرح کردن این مسائل را با نهادهای دیگر داد و بیان کرد در مورد پروانه ساخت شورای شهر نیز خواستار سرعت بخشی به این مسئله است. همچنین وی به قانون نیلینگ اشاره کرد و خواستار برداشتن این بخش به نفع سازندگان شد.

مسعود ارونقی مسئول حقوقی سازندگان در این ادامه گفت : سازندگان یتیم هستند و مورد احجاف زیادی قرار می گیرند و وجه مازاد زیادی از آنان اخذ می شود و خواستار سیستمی شدن فرایند صدور پروانه برای رفع این نقیصه شد که عباسی نیز در پاسخ گفت بخش معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران حمید صارمی در پی حل کردن این مسئله و راه اندازی سامانه ای برای صدور پروانه است. 

همچنین صباغ اشاره کرد که شهرداری با الگو برداری از  دفاتر ثبت اسناد رسمی می تواند به دفاتر خدمات الکترونیک اجازه صدور مجوز دهد تا کارها سریعتر پیش رود.

نظام مهندسی یکی دیگر از چالش های سازندگان بود که وجه مازداد و شیوه برخورد نظام مهندسی با سازندگان را ناعادلانه می دانستند و خواستار برخورد شورای شهر و سایر نهادهای ذی ربط با این نظام صنفی شدند که عباسی اشاره کرد رئیس فعلی نظام مهندسی کشور فرد سالمی است و تلاش دارد مشکلات را حل کند در غیر این صورت شورا سعی می کند برنامه جدیدی برای نظارت بر ساختمان سازی ترتیب دهد.

جاوید نیز گفت شهرداری تهران مخارج زیادی دارد و گرفتن عوارض قانونی از سازندگان برای اداره شهر واجب است اما قطعا با بخش غیرقانونی باید برخورد کرد. 

عباس گلوی از سازندگان دیگر منطقه یک سخنران دیگر این پنل بود که به نقص اساسی اشاره کرد. وی گفت: در مجتمع های بزرگ تنها اجازه برای یک اتاق سرایداری صادر می شود در حالی که به اتاق تاسیسات یا خدمات نیاز است اما اگر سازنده به جز اتاق سرایداری برای تاسیسات هم فضایی در نظر بگیرد دچار مشکل در اخذ پایان کار خواهد شد و از شورای شهر و شهرداری درخواست کرد که به این مسئله نیز توجه کنند و در قوانین خود تجدید نظر کنند.

در جواب وی مهدی صباغ قول مساعدت در این زمینه را داد و گفت این مسائل در تعامل رودرو با سازندگان مشخص می شود و چنین جلساتی به هر دو طرف کمک می کند تا با دغدغه های هم آشنا شوند و به حل مسائل به نفع مردم بپردازند.

بنی صدر سازنده دیگر در ادامه گفت برای قطع نکردن درختانی که در دیوار به دیوار ملکی بوده که وی در حال ساخت بوده و خشک شده را پرداخت می کرده یا به دیوان عدالت اداری شکایت می کرده است و درخواست کرد که در پرونده هایی که با عکس های هوایی نیز قابل بررسی است دقت بیشتری شود و وجه مازادی از سازندگان اخذ نشود.  

اسدی اخرین سخنران سازندگان گفت: سازندگان سرمایه های این کشور هستند و موتور مولد کار و اقتصاد هستند درخواست ما سرعت بخشیدن به روند اخذ پروانه است . همچنین شهرداری بعداز دریافت وجوه سازندگان را فراموش می کند و آنان با مسائل زیادی دست به گریبان باقی می مانند. وی اشاره کرد شهرداران نواحی اعتماد به نفس لازم را ندارند و نمی توانند به تنهایی تصمیم بگیرند از این رو کار سازندگان عقب می افتد و شهرداری باید سعی کند به آنان اعتماد لازم را ببخشد.

عباسی در انتهای جلسه تاکید کرد: شهرداری نباید دستش در جیب سازنده باشد و باید خودش درآمدزایی کند.همچنین گفت:سازندگان بخش اصلی تولید در کشور هستند و به طور غیر مستقیم با مشاغل زیادی در تعامل اند بنابراین برای حل مشکلات آنان به نفع از بین بردن مسائل اقتصادی باید گام برداشت.

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا