مسکن و ساختمان

مهدی عباسی، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر:

صدور بیش از ۴ هزار پروانه ساخت از ابتدای سال

مهدی عباسی، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به میزان ساخت و ساز در مناطق مختلف تهران گفت: از ابتدای سال تاکنون ۴ هزار و ۳۱۶ پروانه ساخت در مناطق ۲۲گانه تهران صادر شده است که بیشترین آمار صدور پروانه متعلق به منطقه ۱۵ با صدور ۵۳۶ پروانه و کمترین پروانه صادر شده در منطقه ۹ تهران با ۹۱ پروانه است.

به گزارش صما وی در گفت‌وگو با مهر، ادامه داد: همچنین در رتبه دوم صدور بیشترین پروانه ساخت منطقه ۴ تهران با صدور ۳۵۵ پروانه و سپس منطقه ۲ با صدور ۳۲۵ پروانه قرار دارد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره تعداد صدور پروانه ساخت در سایر مناطق پایتخت گفت: از ابتدای سال تاکنون در منطقه یک تهران ۱۷۶ پروانه در منطقه سه ۱۰۶ پروانه ساخت و ساز در منطقه پنج ۲۰۲ پروانه و در منطقه ۶ تهران نیز ۱۱۲ پروانه ساخت و ساز صادر شده است.

عباسی افزود: همچنین منطقه ۷ تهران با صدور ۱۹۱ پروانه، منطقه ۸ تهران با صدور ۲۵۳ پروانه، منطقه ۱۰ با صدور ۱۸۶ پروانه، منطقه ۱۱ با صدور ۱۰۵ پروانه، منطقه ۱۲ با صدور ۱۰۷ پروانه، منطقه ۱۳ با صدور ۲۰۰ پروانه و منطقه ۱۴ با صدور ۲۲۵ پروانه در ادامه لیست تعداد پروانه‌های صادر شده قرار دارند.

وی با اشاره به تعداد صدور پروانه در سایر مناطق گفت: در ادامه این لیست منطقه ۱۶ با صدور ۱۹۰ پروانه، منطقه ۱۷ با صدور ۱۶۹ پروانه، منطقه ۱۸ با صدور ۲۲۴ پروانه، منطقه ۱۹ با صدور ۹۲ پروانه، منطقه ۲۰ با صدور ۱۸۶ پروانه، منطقه ۲۱ با صدور ۱۳۴ پروانه و منطقه ۲۲ با ۱۵۱ پروانه موفق به صدور ۴۳۱۶ پروانه تاکنون شده‌اند.

گفتنی است، با گذشت ۱۰ ماه از شروع سال شهرداری توانسته است تعداد پروانه‌های ساخت خود را افزایش دهد و همچنین در بستر اعطای مشوق‌ها سازندگان تمایل بیشتری به ساخت مسکن کرده‌اند اما همانطور که گفته شد تهران هنوز بیش از ۱۲ هزار بافت فرسوده دارد که باید هرچه سریع‌تر این بافت نوسازی شود و باید منتظر ماند و دید تا پایان سال چه میزان به تعداد پروانه‌های صادر شده و تمایل شهروندان به افزایش ساخت و ساز چقدر افزوده می‌شود.

پایتخت طی ۱۵ سال گذشته ایمن‌تر شده است

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره ارزیابی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش ایلنا، علی نصیری، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره وضعیت ایمنی شهر گفت: به هرحال شهر تهران یک روزه به این وضعیت نرسیده است و یک روزه هم نمی‌تواند درست شود اما مهم این است که وضعیت ایمنی شهر یک روند تصاعدی و به سمت جلو باشد و حالت ایستایی یا رو به پایین نداشته باشد.

وی با بیان اینکه شهر ایمن‌تر از قبل شده است، ادامه داد: براساس بررسی‌هایی سامانه تخمین خسارت که در سازمان ما است و خسارت ناشی از زلزله را پیش بینی می‌کند تقریبا از حدود ۱۵ سال پیش تاکنون با اقداماتی که انجام شده از جمله نوسازی در بافت فرسوده انجام شده شهر ایمن‌تر شده است. این عددی است که سامانه از روی محاسبات فنی نشان داده است.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه ما چند هزار ساختمان مهم و بلندمرتبه در تهران داریم، تصریح کرد: ساختمان‌های مهم به ساختمان‌هایی گفته می‌شود که شامل بندهای ج و د آیین نامه ۲۸۰۰ است. ساختمان‌های بلندمرتبه نیز شامل ساختمان‌هایی است که بیش از ۶ طبقه هستند و اعیان آنها بیش از ۵ هزار مترمربع است. ما این ساختمان‌ها را با کمک نمایندگانی از ۷ دستگاه از جمله آتش نشانی ارزیابی می‌کنیم. ما در این ارزیابی‌ها همه ابعاد ایمنی را بررسی می‌کنیم. ارزیابی‌ها براساس چک لیست ۱۶ صفحه‌ای انجام می‌شود. این چک لیست توسط مرکز تحقیقات و آموزش وزارت راه و شهرسازی آماده شده است و ارزیابان آموزش لازم‌های را دیده‌اند.

نصیری خاطرنشان کرد: ۵۲۲ ساختمان مهم و بلند مرتبه تا هفته گذشته مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و بعد از یک وقفه یک هفته‌ای، از دوشنبه هفته آینده دوباره این ارزیابی‌ها آغاز خواهد شد. همه ابعاد ایمنی از جمله ایمنی سازه، ایمنی تاسیسات الکتریکی، ایمنی حریق ارزیابی می‌شود. در پایان ارزیابی‌ها ساختمان‌ها رتبه‌بندی می‌شوند و به ساختمان‌های پرریسک، پرخطر، میان خطر و اولویت نارنجی و زرد یا کم خطر تقسیم می‌شوند. تمرکز ما بیشتر بر روی ساختمان‌های پرریسک است و مسیر آغاز شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به اینکه فرونشست چه تاثیری می‌تواند بر ساختمان‌های ناایمن داشته باشد، گفت: درخصوص اثر فرونشست بر سازه بین کارشناسان اختلاف وجود دارد اما فرونشست پهنه هکتاری دارد و با فروریزش که گاهی اوقات در شهر اتفاق می‌افتد متفاوت است. فرونشست در دشت‌ها و در سال‌های آینده شهر را نیز درگیر می‌کند و باعث آسیب دیدن شریان‌های حیاتی می‌شود.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر حفظ منابع آبی زیرزمینی تصریح کرد: آب یک سرمایه است که نمی‌دانیم با آن چیکار می‌کنیم و آن را هدر می‌‌دهیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا