مسکن و ساختمان

تاثیر کسری بودجه در بازار مسکن

از میانه سال ۱۳۹۶ که در نتیجه کسری بودجه دولت و ناترازی بانک‌ها، تنور تورم داغ شد، بخش بزرگی از نقدینگی برای درامان ماندن از تبعات تورم به سمت بازار زمین و مسکن کوچ کرد که نتیجه آن جهش بی‌سابقه قیمت‌ها در این بازار بود.

به گزارش صما و به نقل از همشهری آنلاین، بازار مسکن و به‌ویژه زمین مسکونی، یکی از سنتی‌ترین و البته جذاب‌ترین بازارها برای نقدینگی‌های خرد و کلان ریالی است که در دوره اخیر تنش اقتصادی نیز میزبان حجم انبوهی از سرمایه‌گذاری‌ها بوده است.

بررسی تحولات بازارهای مسکن و زمین مسکونی یا ساختمان‌های کلنگی در شهر تهران نشان می‌دهد در پاییز ۱۳۹۶ و در زمان آغاز موج تورمی، میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان و هر مترمربع زمین مسکونی در یک محدوده قرار داشته است؛ اما به‌مرور زمان شتاب رشد قیمت زمین بیشتر شده و در پاییز ۱۴۰۰، میانگین قیمت زمین مسکونی در شهر تهران به ۱.۵ برابر قیمت آپارتمان رسیده است.

با توجه به اینکه زمین اصلی‌ترین نهاده تولید مسکن محسوب می‌شود و سهم آن از قیمت تمام‌شده مسکن به‌خصوص در مناطق گران‌قیمت تا ۹۰ درصد نیز می‌رسد، متورم شدن این بازار عملاً به تورم سنگین بازار مسکن دامن می‌زند؛ اتفاقی که در سال جاری و در رکود تورمی بازار مسکن مشهود است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا