مسکن و ساختمان

رشد ۴۰ درصدی اجاره مسکن در آذرماه ۱۴۰۱

مرکز آمار ایران به تازگی گزارشی از میزان رشد تورم در کشور منتشر کرده است که آمارهای تورم بازار مسکن و اجاره نیز در بین آنها دیده می‌شود. طبق این گزارش قیمت مسکن و اجاره‌بها در آذر ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

رشد ۴۰ درصدی اجاره مسکن در آذرماه

به گزارش صما و به نقل از  تجارت نیوز: مرکز آمار ایران به تازگی گزارشی از میزان رشد تورم در کشور منتشر کرده است که آمارهای تورم بازار مسکن و اجاره نیز در بین آنها دیده می‌شود. طبق این گزارش قیمت مسکن و اجاره‌بها در آذر ۱۴۰۱ افزایش داشته است.
به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار ایران ماهیانه آماری را در خصوص تغییر تورم کشور نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال قبل منتشر می‌کند. بخشی از این آمارها به تورم مسکن و بازار اجاره اختصاص دارد.

بررسی جزئیات گزارش مرکز آمار از تورم بازار مسکن

طبق گزارش اخیر این مرکز، تورم نقطه‌ای از آذرماه ۱۴۰۰ تا آذرماه سال جاری به ۴۸.۵ رسیده است، به این معنی که هر خانوار ۴۸.۵ درصد بیشتر از آذر ۱۴۰۰ برای خرید کالا و خدمات هزینه کرده است.

به طور کلی تورم نقطه‌ای از تغییر تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل روایت دارد. این آمار در ماه گذشته ۴۸/۱ درصد بوده است. تورم نسبت به ماه پیش یعنی آبان‌ماه ۱۴۰۰ نیز ۰/۴ افزایش یافته است.

ضریب اهمیت مسکن و اجاره

اگر جداول را جزئی‌تر بررسی کنیم متوجه می‌شویم هر کالا و یا خدمات نسبت به شاخص کل ضریب اهمیت متفاوتی دارد. این ضریب برای مسکن و مشتقات آن ۳۱/۱ درصد برآورد شده، ضریب اهمیت مسکن برای خانوارهای شهری ۳۴/۱ درصد است.

ضریب اهمیت برای خانوارهای روستایی متفاوت است و ۱۴/۴ درصد ذکر شده که با آمار خانوارهای شهری تفاوت زیادی دارد.

بازار اجاره نیز برای خود دارای ضریب اهمیت است و در بین باقی آمارها همان ۳۱/۱ برای آن تعیین شده که برای خانوارهای شهری ۳۳/۷ درصد و برای خانوارهای روستایی به ۱۳/۱ می‌رسد.

رشد قیمت مسکن

تورم مسکن نسبت به ماه قبل در آذرماه ۲/۸ درصد افزایش داشته و نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۴۱/۷ درصد رسیده است. در خانوارهای شهری  نسبت به ماه قبل ۲/۷ و برای خانوارهای روستایی نسبت عدد ۳/۳ درصد برای آن ذکر شده، آمار سالیانه خانوارهای شهری ۴۷ درصد و خانوارهای روستایی ۳۷ درصد برآورد شده است.

تورم بازار اجاره

تورم در بازار اجاره نسبت به ماه قبل ۲/۸ درصد افزایش داشته و نسبت به سال قبل ۴۱/۶ درصد ثبت شده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا