مسکن و ساختمان

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس:

وعده مسکن ارزان شبیه شعار است

مجتبی یوسفی گفت: سه ماه است که موضوع یونولیت را پیگیری کرده‌ایم و درباره افزایش قیمت آن تذکر داده‌ایم، اما الان یونولیت از چیزی حدود ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان به ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان در بازار آزاد رسیده است؛ این موضوع یعنی سقفی که می‌خواهد در یک ساختمان ساخته شود، قیمت آن ضرب در چند برابر شده است. با این روش می‌شود مسکن ارزان قیمت ساخت؟

به گزارش صما و به نقل از اقتصاد ۲۴ َساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال، یکی از شعار‌ها و وعده‌های دولت سیزدهم بود و مجلس یازدهم نیز همسو با دولت، طرحی را مبنی بر اقدام ملی مسکن تصویب کرد که به دنبال آن، دولت موظف است سالی یک میلیون مسکن بسازد. وعده‌ای که البته مهرداد بذرپاش در جلسه رأی اعتمادش در مجلس زیراب آن را زد و از عهده گرفتن این وعده شانه خالی کرد و گفت که برای ساخت چهار میلیون مسکن ۲۸۰۰ میلیارد تومان یعنی بودجه‌ای معادل نیمی از بودجه سالانه کشور را می‌خواهد!

در این میان نیز هراز چندگاهی، شاهد گرانی یکی از مصالح اصلی ساخت و ساز هستیم؛ چندی پیش خبر آمد که سیمان گران شده و البته بعدها تکذیب شد و حالا قیمت یونولیت سر به آسمان کشیده است.

 بر اساس گزارش‌های منتشر شده قیمت یونولیت ساختمانی سه برابر شده است و همین مسئله احتمال رکود ساخت و ساز یا افزایش قیمت را تشدید کرده است. قیمت مسکن به اندازه‌ای طی چند سال اخیر رشد داشته است که بسیاری از افراد جامعه از فکر خرید آن تا آخر عمر بیرون آمده‌اند و برخی دیگر به سختی خانه رهن می کنند، حدود شش و نیم میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود داشت که اگر سالی یک میلیون هم به این تعداد اضافه شده باشد، شاید هم‌اکنون حدود ۸ یا ۹ میلیون خانوار مستاجر داشته باشیم.

وی افزود: این عدد یعنی حدود ۴۰ درصد از این جمعیت ایران، مستاجر هستند. در این بین هستند کسانی که ممکن است خانه داشته باشند، اما آن را رهن داده باشند و برای سکونت، مسکن دیگری را اجاره کرده باشند.

نماینده اهواز تصریح کرد: در حال حاضر با این افزایش قیمت‌ها و رخوت و کندی که در دولت قبلی وجود داشته و اینکه حدود هفت سال حوزه مسکن تعطیل بوده است، هرچند اقداماتی طی یکی، دو سال اخیر انجام شده است، اما با حل مشکل، این حوزه خیلی فاصله داریم. آقای رییس جمهور شخصاً به این حوزه ورود کرده است و در بالاترین سطح، با حضور ایشان یا معاون اول او، شورای عالی مسکن طی یک سال و چند ماه گذشته، شش جلسه برگزار کرده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا