دانشنامه ساخت و ساز

آیا تخته سه لا پوسیده می شود؟ چگونه آن را تعمیر کنیم

تخته سه لا از چسباندن چندین لایه یا روکش نازک چوبی تولید می شود که بسته به کاربرد مورد نظر و درجه تخته سه لا، نوع چسب و چوب مورد استفاده برای ساخت محصول نهایی می تواند بسیار متفاوت باشد. صرف نظر از مشخصات، تخته سه لا معمولاً در صفحات بزرگ و مستطیلی تهیه می شود که برای جلوگیری از اثرات مخرب پوسیدگی در برابر عوامل مختلف به نوعی محافظت نیاز دارد.  

آیا تخته سه لا پوسیده می شود؟

تخته سه لا به دلیل دوام و استحکام بالایی که دارد در انواع کاربردهای ساختمانی از جمله سقف، کفپوش و حتی برای مصارف دریایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اما نکته قابل توجه در این است که اگر این محصول برای مدت طولانی در معرض رطوبت قرار گیرد، دچار پوسیدگی می شود که این میزان بستگی زیادی به نوع تخته سه لا دارد؛ زیرا مقاومت هر یک با هم متفاوت است.

پوسیدگی تخته سه لا

همانطور که مطلع هستید، تخته سه لا در برابر تغییرات آب و هوایی و دیگر عوامل طبیعی، مقاومت و استحکام بالایی دارد که به راحتی دچار آسیب نمی شود. مدت زمان پوسیدگی این محصول به کیفیت درجه چوب بستگی دارد. به عنوان مثال، چوب مورد استفاده برای محصولی که مدام در محیط مرطوب قرار دارد، باید کیفیت و استحکام بالایی داشته باشد تا در برابر عوامل متعدد دچار پوسیدگی نشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با وزن و استحکام تخته سه لا به چه عواملی بستگی دارد اینجا را کلیک کنید.

عوامل مهم برای جلوگیری از پوسیدگی تخته سه لا

برای جلوگیری از پوسیدگی پلای وود اولین نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که تخته سه لا را برای چه کاربردی مد نظر دارید؛ زیرا این محصول بسته به ساختار مواد، برای مصارف داخلی، خارجی یا دریایی درجه بندی می شود. از این رو، با انتخاب درجه صحیح تخته سه لا، می توان از پوسیدگی محصول جلوگیری کرد.

سطح A بالاترین درجه تخته سه لا می باشد و صرفاً برای مکان هایی که نیاز به مقاومت بیشتری داشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت تخته چند لایه A به دلیل تعداد لایه های بیشتر و کیفیت بالاتر نسبت به تخته های C و D گران تر می باشد. برخی از پروژه ها هستند که لزوماً به درجه A نیازی ندارد. بنابراین کیفیت تخته با درجه C یا D کافی می باشد. علاوه بر موارد گفته شده، استفاده از مواد شیمیایی هنگام ساخت، مقاومت چوب را در برابر پوسیدگی بیشتر می کند.

راه های جلوگیری از پوسیدگی تخته سه لا

همانطور که اشاره کردیم، تخته سه لا بخصوص تخته سه لا دریایی مقاومت بالایی دارد و نسبت به مابقی محصولات چوبی دچار پوسیدگی نمی شود؛ مگر اینکه چوب کیفیت مناسبی نداشته باشد. اما اگر محصول مورد نظر بعد از مدتی دچار پوسیدگی شد، اول از همه سطح چوب را بررسی کرده و بعد با یک جسم نوک تیز به قسمت لبه های بیرونی تخته سه لا ضربه بزنید تا کامل متوجه پوسیدگی چوب شوید.

در ادامه به برخی از رایج ترین روش ها برای جلوگیری از پوسیدگی تخته سه لا اشاره کرده ایم:

۱. سیلر اپوکسی

رایج ترین و محبوب ترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی تخته سه لا، آب بندی آن با سیلر اپوکسی است. این ماده نه تنها تخته سه لا را ضد آب می کند، بلکه دوام بیشتری به این محصول می دهد. بعد از انجام این کار، شما می توانید از تقویت کننده های اپوکسی استفاده کنید. نکته قابل توجه در این است که تقویت کننده های اپوکسی برای شرایطی که چوب مقداری استحکام خود را از دست داده اما هنوز شکل اولیه خود را حفظ کرده باشد، ایده آل هستند.

۲.  خمیر اپوکسی

خمیر اپوکسی برای مواقعی طراحی شده است که مقداری از الیاف اصلی از بین رفته باشد. اگر شکاف های بزرگی در تخته سه لا خود مشاهده کردید، باید از این محصول استفاده کنید.

۳. روغن های خشک کن

زمانی که روغن‌های خشک‌ کننده به تخته سه لا زده شود، یک لایه سخت و جامد روی سطح محصول ایجاد می گردد. این امر باعث می شود، مقاومت و استحکام تخته سه لا افزایش یابد. روغن‌ها معمولاً مدت زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند. به همین دلیل، برای شرایطی که زمان در الویت باشد، روغن خشک کن گزینه مناسبی نمی باشد.

اگر در حال ساخت اسکله و قایق هستید یا در محیط مرطوب از تخته سه لا استفاده می کنید، روغن یکی از بهترین روش ها برای تقویت تخته سه لا است؛ زیرا انعطاف پذیری بالایی به چوب می دهد.

  1. استفاده از رنگ روغنی

یکی دیگر از راه های عالی و مقرون به صرفه برای جلوگیری از پوسیدگی تخته سه لا، استفاده از رنگ های روغنی می باشد؛ زیرا از ورود رطوبت به تخته سه لا جلوگیری کرده و این محصول را در برابر آب مقاوم می کند.

دلایل پوسیدگی تخته سه لایه

 وقتی تخته سه لا در معرض عناصر مختلف یا در یک منطقه مرطوب، مانند زیرزمین قرار گیرد، مستعد پوسیدگی می شود. این امر باعث می شود، چسبی که برای نگه داشتن روکش های تخته سه لا در کنار هم استفاده شده است از هم باز شوند و بعد از مدتی شروع به شکستن کنند؛ در نتیجه، آب اضافی وارد تخته سه لا می شود.

چگونه پوسیدگی پلای وود را تشخیص دهید؟

پوسیدگی تخته سه لا را می توان از روی ظاهر چوب تشخیص داد. قسمت هایی که در اثر رشد قارچی مختل شده اند به رنگ قهوه ای در می آید و در صورت لمس خرد می شوند. نوع دیگری پوسیدگی وجود دارد که ممکن است چوب، رنگی مایل به زرد بگیرد و به الیاف رشته مانند تبدیل شود.

خرید تخته سه لا با کیفیت

 

همانطور که اشاره کردیم، تخته سه لا در انواع مختلفی تولید می شود که هر یک بسته به مقاومت و استحکامی که دارد در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو، شما باید هنگام خرید این محصول اطلاعاتی در این حوزه داشته باشید تا بتوانید بسته به بودجه و نوع کار خود تخته سه لایه را تهیه کنید.

علاوه بر موارد گفته شده، اگر به دنبال محصولی با کیفیت هستید که در طولانی مدت برای شما کار کند و دچار پوسیدگی نشود، ما به شما پلای وود های مجموعه مدحت وود را معرفی می کنیم. این مجموعه به طور رسمی اقدام به واردات عمده انواع پلای وود (تخته چندلایی) و چوب‌های صنایع مختلف در ضخامت و ابعاد گوناگون از کشورهای روسیه، ترکیه، مالزی و چین نموده است.

همچنین موفق به اخذ نمایندگی فروش محصولات Sveza روسیه یکی از بزرگترین برندهای تولیدکننده پلای وود در دنیا و همچنین پلای وود Toro یکی از بزرگترین برندهای تولیدی ترکیه شده است. از جمله این محصولات می‌توان به انواع پلای وودهای روکش دار و بدون روکش ویژه محیط های داخلی و خارجی به ویژه صنعت ساختمان اشاره نمود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات مدحت وود به سایت این مجموعه به نشانی https://medhatwood.com/ مراجعه نمایید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا